חברת Bits of Gold משיקה פיילוט מטבע קריפטו יציב מוצמד לשקל הישראלי. בשלב הראשוני חברת הקריפטו הישראלית תטביע מטבעות אלו באופן סגור לחלוטין, על פי ביקוש וללקוחות מוגדרים בלבד.
לקוחות פרטיים לא יוכלו להשיג גישה למטבע וכל הנפקה, שימוש או העברה בו תעשה במסגרת "Sandbox", שלב ניסויי ללא כל השפעה על המערכות. הפרויקט נעשה בשיתוף עם חברות פיירבלוקס, סלונה ו-QEDIT. החברה משיקה את הפיילוט באישור רשות שוק ההון. יובל רואש הוא מייסד ומנכ"ל ביטס אוף גולד.
2 צפייה בגלריה
הכספומט של ביטס אוף גולד
הכספומט של ביטס אוף גולד
הכספומט של ביטס אוף גולד
(צילום: ביטס אוף גולד)
מטבעות יציבים הם קטגוריה של נכסי קריפטו שנועדו לשמור על ערך יציב מול נכס ייחוס שאינו קריפטו, במקרה זה לשקל חדש. מרביתם של המטבעות היציבים בשוק הקריפטו מוצמדים לדולר, הגדול מבניהם ה-USDT – עומד בימים אלו על שווי שוק מצטבר של מעל ל-100 מיליארד דולר.
מטרת ההצמדה היא להקל על המסחר בשוק הקריפטו שסובל מתנודתיות גבוהה. מטבעות אלו, בשל ערכם היציב, לא נועדו למסחר ספקולטיבי שכן הם לא אמורים לייצר כל תשואה. היקפם הגדול בשוק הקריפטו, במיוחד אלו המוצמדים לדולר האמריקאי, הביאו רגולטורים ברחבי העולם לפעול להסדיר שימוש בהם, מתוך חשש כי מיזמים פרטיים אלו עוקפים ריבונות מוניטרית ובונה מקבילה לבנקים מרכזיים בקנה מידה עולמי.
בנקים מרכזיים בכל העולם עובדים היום על פיתוח של "מטבע דיגיטלי ריבוני" או CBDC, כדי לתת מענה לחלק מהשימושים של מטבעות יציבים פרטיים. גם בישראל בוחנים הרגולטורים את רעיון ה"שקל הדיגיטלי", וכמה פיילוטים נעשו בתחום.
בשנים האחרונות מטבעות יציבים פופולאריים התנתקו מההצמדה המוכרזת - קריסה אחת מוכרת הייתה על ידי חברת Terraform עם המטבעות היציבים האלגוריתמים טרה ולונה.
קריסת הפרויקט יצרה אפקט אדווה (יצירת משברים מקביל) בכל השוק, והפעילה לחץ על חברות קריפטו שהחזיקו במטבעות אלו כהשקעה. אחת מהן היא החברה האמריקאית-ישראלית צלזיוס שקרסה ושמאז מצויה בהליך של פשיטת רגל. נגד אחד ממייסדיה, אלכס משינסקי, מתנהל הליך פלילי.
2 צפייה בגלריה
יובל רואש, מנכ"ל חברת המסחר במטבעות וירטואליים ביטס אוף גולד (Bits of Gold)
יובל רואש, מנכ"ל חברת המסחר במטבעות וירטואליים ביטס אוף גולד (Bits of Gold)
יובל רואש, מייסד ומנכ"ל ביטס אוף גולד (Bits of Gold)
(צילום: רונן גולדמן)
כדי להבטיח את היציבות, מטבעות אלו מגובים או בנכסים מסורתיים סולידיים (דולרים או אגרות חוב ממשלתיות), בטחונות קריפטו (למשל ביטקוין) או מציעים "יציבות אלגוריתמית" (מטבעות לא מבוטחים). היכולת לשמור על ערך יציב קשור באופן מהותי לתועלת שניתן להפיק ממנו בשוק.
לפי Bits of Gold, החברה מבצעת את הפיילוט לפי הכללים אותם פרסם בנק ישראל בנושא בשנה החולפת. בין היתר נקבע בבנק ישראל כי היקף הבטוחות שעל מנפיק לספק יעמוד על 100%, והבטוחות יהיו מורכבות מהנכס המוצמד. זאת אומרת שעל Bits of Gold להחזיק בבטוחות שקליות שוות בהיקפן על כל מטבעות Bills שיונפקו. לפי בנק ישראל בטוחות אלו יכולות להיות בצורת מזומן או נכס נזיל בסיכון נמוך אחר, כמו אג"ח ממשלתיות קצרות.
עוד מוטלת על החברה האחריות לוודא שמספר מטבעות Bills המונפקים ונסחרים על גבי הבלוקצ'יין, לא יהיה גדול מערך השקלי בעתודות שלו. לפי מודל הפעילות של Bills מטבע יונפק על פי דרישה, ו"יישרף" כשיוחזר אליה, כך שלא יהיו מטבעות Bills שלא במחזור. ״כל מי שיש לו גישה לאינטרנט יוכל להשתמש בשקל היציב BILS כדי לאחסן ערך ולבצע פעולות פיננסיות, גם ללא צורך בחשבון בנק מסורתי" אמר יובל רואש, מייסד ומנכ״ל Bits of Gold.