לא כדאי לבחור מרתף, בצורה אוטומטית. תחילה, יש לברר בדיוק מהם מגבלות התקציב, להבין מהן השלכות הבנייה והתחזוקה של מרתף ולבחור את ייעודו.
מתי עדיף לבנות קומה עליונה על פני מרתף? כיצד להפוך אותו לכזה שיהיה גם שימושי ביומיום? לפניכם המדריך.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

למה אתם בכלל רוצים מרתף?

"יש כאלו שאומרים בשלב התכנון בצורה מאוד החלטית: 'אני רוצה מרתף, נקודה", אומר מסביר המהנדס אלי הראל. "יש לי אפשרות לבנות מרתף, אני רוצה לנצל את מלוא זכויות הבנייה, ויש לי תקציב עודף'".
"כשאני שואל אותם למה הוא ישמש, הם פעמים רבות אומרים: 'בהמשך אני כבר אחליט מה לעשות בו'. במקרה כזה, אם אין מגבלת תקציב, אני לא מתערב. ואולם, אם התקציב מוגבל, ואם ממילא זה חלל שלא בטוח יהיה בשימוש, למעט אולי לאחסון, אני לא ממליץ לתכנן אותו בצורה אוטומטית".
לדברי הראל, "כשהתקציב מוגבל, לעתים מוטב לבנות קומה עליונה במקומו. אמנם, בסיום הבניה לא ניתן יהיה להוסיף את המרתף, בשונה לקומה העליונה, אך ממילא, אם בעלי הנכס אינם צופים הכנסה של כמה מאות שקלים בעתיד הקרוב, ואם גם ככה הם יודעים שבקושי יסתדרו עם תשלומי המשכנתה שהם לוקחים לצורך הבנייה, מוטב לבנות מראש את הקומה העליונה ולוותר על המרתף".
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מהם סוגי השימושים הנפוצים למרתף?

"למרות שמדובר בחלל שהוא פחות מאוורר, עדיין יש כאלה שבוחרים בו להיות יחידת מגורים נפרדת לאחד הילדים", מפרט הראל. "לעתים, הוא משמש כחדר משחקים לילדים, כחדר אורחים, כחדר מוזיקה עם בידוד אקוסטי, כמשרד, כמרתף להכנת יין או לכבישת זיתים או במקרה הנפוץ ביותר – כמחסן לכל חפצי ה'שמאטס' שלא מוכנים לוותר עליהם.
מרתף כרוך בעלויות גבוהות מאוד, ובמקרה של כשלי איטום, הוא יכול לגרום ליותר נטל מאשר לתועלת. להקים מרתף, על כל העלויות והפרוצדורות הכרוכות בכך, רק כדי שישמש כמחסן לפריטים שסביר להניח שלא תשתמשו בהם בכלל או כחלל שמשתמשים בו במקרה הטוב שעה-שעתיים ביום, זה מאוד לא כלכלי לטווח ארוך. לכן, אם אין הכרח בו, אני ממליץ להימנע ממנו במקרים רבים.

לקומה עליונה יש כמה יתרונות משמעותיים מאוד על מרתף

"במקרה של תקציב מוגבל, והיעדר צורך מיוחד במרתף, צריך לזכור שלקומה עליונה יש לא מעט יתרונות משמעותיים, בהשוואה למרתף", אומר הראל. "בראש ובראשונה, לקומה עליונה יש יכולת אוורור טובה יותר, אור טבעי ותקרה גבוהה יותר – שכן בקומת מרתף, לרוב הגובה מוגבל ל־2.20 מטר. גם אם אין נוף מיוחד מהקומה העליונה, הרי שבמרתף אין נוף בכלל, ובאופן כללי הרבה יותר נעים ובריא לגור מעל פני הקרקע, מאשר מתחתיה".
לדבריו, "אם המרתף מיועד להיות פינת משחק לילדים, ניתן לבנות בקומה העליונה חלל ששטחה יהיה זהה לזה של המרתף. חלל זה יוכל לשנות את ייעודו בהמשך, ולשמש כיחידת דיור לילד המתבגר שרוצה להישאר בבית, אך לגור בנפרד. בעתיד, אחד מבני הבית יוכל להשתמש ביחידה זו גם כמשרד, קליניקה או להשכרה, שהילדים יעזבו את הבית".
מה צריך לעשות כדי שהמרתף לא יהיה טחוב ואפל?
אם בכל זאת החלטתם לבנות מרתף, הביאו בחשבון שהוא צריך להיות 'מזמין': כלומר, שיהיה נעים לגשת אליו ולשהות בו.

הגישה למרתף: הכל מתחיל מהמדרגות

הדבר הראשון והחשוב ביותר, הוא הגישה למרתף. הראל: "ישנם מהלכי מדרגות צרים, ארוכים ואפלוליים. כשאנו רואים אותם, אנחנו לא מרגישים בנוח. הם מזכירים מרתפים חשוכים ואפלים, ומוציאים את החשק לגשת אל המרתף. לעומתם, יש מהלכי מדרגות מרווחים, מוארים ובנויים כגרם מדרגות שהוא חלק אינטגרלי מהבית, אשר יותר נעים להשתמש בהן".

תאורה: דאגו לתאורה טבעית ומלאכותית, כדי שבכל שעות היום יהיה נעים לרדת למרתף

מרתף שהמדרגות המוליכות אליו מוארות באור טבעי, הוא מרתף שהגישה אליו נעימה. לא מרגישים שיורדים אל מתחת לפני הקרקע.
הראל: "תאורה של מהלך המדרגות אפשרית באמצעות חלון גדול, מוארך, הממוקם בחלל מהלך המדרגות ומכניס הרבה מאוד אור. מובן שיש גם להביא בחשבון את הכיוונים של הבית, כך שהחלון לא ימנע מכם פרטיות.
"במקרים כאלה, אפשר שהזכוכית לא תהיה שקופה אלא תהיה 'חלבית'. כזו שמכניסה אור, אך לא מאפשרת לראות את ההתרחשות בבית. בבית בן קומה אחת וגג שטוח אפשר להתקין כיפת תאורה בגג הבית, שתאפשר לאור טבעי לחדור מעל אזור מהלך המדרגות היורד למרתף".
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

הימנעו מקו רציף של מדרגות

מהלך מדרגות ארוך, שבו יש כמות גדולה מאוד של מדרגות, יהיה הרבה פחות מזמין. הראל: "מוטב להעדיף מהלך מדרגות מפוצל, שכולל 'פיתול' ולא 'קו ישיר'. אמנם, על־פי תקנות התכנון והבנייה אין מניעה שיהיו 16 מדרגות במהלך אחד, ובמקרים מסוימים גם 22, אבל עדיף לפצל את מהלך המדרגות לשני מהלכים (הלוך ושוב), גם בירידה למרתף".

רוחב מהלך המדרגות ישפיע על התחושה שהירידה למרתף תגרום לכם

גם לרוחב מהלך המדרגות, יש השפעה גדולה על התחושה שהוא מייצר. הראל: "רוחב מדרגות רגילות תקני בתוך דירה צריך להיות 80 ס"מ לפחות. רוחב זה הוא אולי תקני אבל הרבה פחות מזמין ונוח לשימוש, במיוחד אם יש קירות משני צדדיו.
"כששני אנשים רוצים לעבור בו־זמנית (אחד לרדת והאחר לעלות), הרוחב צר מדי וגורם לאי־נוחות במעבר. לכן עדיף, אם אפשר, מהלך מדרגות ברוחב של 100-100 ס"מ".
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מעקה שאינו אטום? מוסיף לתחושת הצפיפות

מעקה מדרגות אטום, כלומר עשוי בלוקים או בטון, גורם לנו להרגיש שאנחנו נמצאים במקום צפוף. "במקרים רבים, בצד אחד של המדרגות אין מנוס מקיר", אומר הראל. "ואולם, אבל בצד האחר של המדרגות, שהוא לרוב, הצד הפנימי, עדיף להתקין לפחות בחלק מהמהלך מעקה שאינו אטום, אלא כזה שאפשר לראות דרכו. למשל, מעקה ממוטות פלדה או מזכוכית. זה ייתן תחושה נעימה יותר, שהחלל פתוח ואוורירי יותר".
עוד כתבות בנושא:
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

עדיף משטח ביניים ישר, ולא מדרגות משולשות

בין שני מהלכי מדרגות קיים משטח ביניים. הראל: "לפעמים, בגלל חוסר מקום או בשל רצון לחסוך במקום, מוסיפים למשטח זה מדרגות. אם משטח הביניים ישר, ללא מדרגות, הוא הרבה יותר נוח, בטיחותי ומזמין".
לכן, אם אתם נמצאים בשלבי תכנון בית פרטי, כדאי שתגלו מעורבות מול המתכנן. היו כנים לגבי מידת השימוש שתעשו במרתף, ואם אתם בכל זאת מחליטים להשקיע במרתף, ציינו את המאפיינים האלה בפני המתכנן, כך שהוא ישלב אותם בתוך תכנית הבנייה.
ynet הוא שותף באתר "המקצוענים"
פורסם לראשונה: 12:06, 29.09.20