בשיתוף בנק לאומי
המציאות הכלכלית בצל המלחמה מציבה אתגרים רבים עבור משקי הבית בישראל. אלפי משפחות פונו מבתיהן בדרום ובצפון, עובדים במגזרים שונים במשק פוטרו והוצאו לחל"ת, הכנסתם של בעלי עסקים קטנים רבים נפגעה משמעותית ועוד. אז מה מראים הנתונים, איך צולחים את המלחמה הכלכלית ומהן התחזיות לשנת 2024? לאייל בן־חיים, סמנכ"ל בכיר וראש החטיבה הבנקאית בבנק לאומי, יש מספר תובנות שכדאי להקשיב להן.
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock, דובר צה"ל)
"מיד לאחר שהחלה מתקפת 7 באוקטובר, במגזר העסקי הבינו שמדובר במצב חירום שדורש היערכות מיוחדת", אומר בן־חיים. "בתחילת המלחמה היה לנו חשוב להתארגן במהירות כדי לתת מענה מיטבי ללקוחות שלנו. נערכנו לפתוח את הסניפים בכל הארץ למרות המצב, הקמנו קו סיוע מיוחד ללקוחות שפונו מביתם וללקוחות שהוקפצו למילואים, וזאת לצד הקמת מוקד מיוחד למשפחות החטופים והנעדרים. בנוסף, הפעלנו שירותים בנקאיים מונגשים, כמו הסניף הנייד שלנו שהגיע למלונות שבהם שוכנים המפונים ברחבי הארץ, כדי לסייע להם ככל שניתן".
מה האתגרים עבור המשק בתקופה הקרובה?
"ישנם סיכונים שהכלכלה הישראלית בכללותה תיאלץ להתמודד איתם. למשל, עם העלייה של אחוזי האבטלה בעקבות המצב", מסביר בן־חיים.
לפי תחזית כלכלני לאומי, אחוז האבטלה ב־2024 צפוי לעמוד על 5% ולאחר מכן צפוי לרדת בהדרגה ל־4% ."עלייה כזו באחוז האבטלה צפויה לקרות בעקבות הירידה בפעילות המשק. היא תשפיע על הכלכלה בכלל ועל משקי הבית בפרט", מדגיש בן־חיים.
איך אתם מסייעים ללקוחות?  
"כבר בימים הראשונים יזמנו הקלות משמעותיות כדי לסייע ללקוחותינו מקרב משקי הבית והעסקים הקטנים בדרום ובצפון להתמודד עם המצב. למשל, פטורים מתשלומי הלוואות ומשכנתאות, הקמת קרנות סיוע להלוואות ללא ריבית, הקפאות תשלומים, קרן להלוואה בערבות מדינה בתנאים אטרקטיביים ועוד. ברמה המערכתית, אפשר לראות שסך הדחיות וההקפאות במערכת הבנקאית לא הגיע לממדים גבוהים יחסית, כך שאנחנו רואים שעל אף המורכבות — המצב כרגע יציב.
"לצד הפתיחה של הסניפים בכל רחבי הארץ, ומאחר שבשנים האחרונות בנינו אצלנו בבנק תשתית טכנולוגית ענפה, שמאפשרת ללקוחות שלנו לבצע את מרבית הפעולות הבנקאיות מרחוק, יכולנו לעבור במהירות ממצב שגרה לחירום. הלקוחות שלנו מורגלים בכך, וגם העובדים שלנו, כך שיכולנו לאפשר המשכיות עסקית ושירותית – מיידית".
2 צפייה בגלריה
מרכז בנקאות בנק לאומי
מרכז בנקאות בנק לאומי
מרכז השירות הטלפוני החדש של בנק לאומי באשקלון.
(צילום: כפיר סיון)
איך משפחות שהכנסותיהן נפגעו בעקבות המלחמה יכולות להתמודד עם המצב המורכב?
"קשה לדעת מה יהיו ההתפתחויות בהיבטים הביטחוניים בגבולות השונים, אבל בהנחה שעצימות המלחמה תרד והמילואימניקים ישוחררו לאט־לאט לבתיהם, המשק צפוי לחזור לפעילות מלאה בהדרגה. בעיניי, נכון תמיד להיערך לכל תרחיש ולקחת בחשבון שהמצב יכול להימשך עוד חודש־חודשיים ואפילו יותר. אם נשווה לתקופת הקורונה, שבה אנשים חששו לחזור לעבודה בגלל היבטים בריאותיים, בתקופה הזו חשוב מאוד לשמור על שגרת העבודה. מעבר לזה, תמיד נכון לבחון היטב מה מההוצאות הנוכחיות הוא חיוני בעת הזו, כדי לשמור על תזרים מאוזן".
אייל בן חייםאייל בן חייםצילום: רמי זרנגר
בהיבט של דחיית הלוואות שונות, בן־חיים מדגיש: "אני חושב שכל אחד צריך לבחון זאת על פי יכולותיו, ולשאול את עצמו אם דחיית ההלוואה ריאלית עבורו ובאילו תנאים. כמובן שרצוי ומומלץ להתייעץ עם הבנקאי האישי כדי להתאים את פריסת התשלומים המחודשת בצורה מיטבית".
איך נעבור את תהליך ההתאוששות?
"בסופו של דבר, צריך לזכור שהכלכלה בישראל חזקה ומציגה מדדים איתנים. אנחנו צופים שתהיה ירידה לצורך עלייה. כלכלני לאומי צופים שב־2024 תהיה עלייה בתוצר של 2% והריבית תרד באחוז אחד במצטבר".
בן־חיים שומר על אופטימיות זהירה ומציין כי "מחודש נובמבר אנחנו רואים יותר פעילות כלכלית שחזרה, וכך גם בדצמבר. בנוסף, השוק צופה הורדת ריבית בקרוב, מה שיקל מעט על משקי הבית והעסקים הקטנים".
אור המצב יצאו בבנק לאומי בכמה מהלכי סיוע משמעותיים למען החברה האזרחית. "כבר בשבוע הראשון למלחמה החלטנו ללוות את קיבוץ בארי עד לשיקומו המלא. מדובר בתהליך ארוך, שנלווה כמה שנים קדימה", מספר בן־חיים.
מהלך נוסף שיזם הבנק בעקבות המלחמה הוא "קטיף לאומי". "המיזם נולד מתוך ההבנה שהחקלאים זקוקים לידיים עובדות, ובמקביל — אוכלוסיית הסטודנטים, שלא לומדת בעקבות דחיית שנת הלימודים, הייתה פנויה להתנדב ולקבל בתמורה מלגת לימודים לשנת לימודים מלאה. החלטנו לחבר ביניהם וכך יצרנו ערך מוסף לשני הצדדים", מסביר בן־חיים. סך כל ההקלות והתרומות של לאומי בעקבות המלחמה הוא מהגבוהים במערכת הבנקאית. כמו כן בשבועות האחרונים חנכו בבנק לאומי מרכז שירות טלפוני חדש בעיר אשקלון. "זאת אמירה. דווקא עכשיו ודווקא אשקלון", אומר בן־חיים. "בשלב הראשון אנחנו מתכוונים להעסיק במרכז כ־100 עובדים, כולם תושבי הסביבה, ונתרחב בהמשך. לאומי מאמין באשקלון ומאמין בדרום — וזו לא רק סיסמה. חשוב לנו לסייע בהנעת הכלכלה והתעסוקה בדרום כדי להגיד 'אנחנו כאן איתכם'".
------
***אין לראות בפרסום משום תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם; אי־עמידה בפירעון הלוואה עלולה לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל; פרסום זה אינו מהווה הצעה ו/או התחייבות להעמדת אשראי אישור הפטור ותנאיו, וכן אישור ההקפאה ותנאיה כפוף לקריטריונים הנהוגים בבנק ולשיקול דעת הבנק; פרטים מלאים בסניפי לאומי ובאתר הבנק.