בשיתוף Google

"אם לפני כמה חודשים לקוחות שאלו אם נושא ה־AI אמיתי ויש להתייחס אליו, היום השאלות אחרות, כמו איך הארגון צריך להיערך ומה עושים עם ההון האנושי", אומרת דנה מאור, שותפה בכירה ב־McKinsey & Company. מאור לקחה חלק בפאנל שעסק בהון אנושי וטאלנט בעידן ה־AI. בפאנל, בהובלת סופי שולמן מ"כלכליסט" דן בשינויים שעובר שוק העבודה בעקבות מהפכת הבינה המלאכותית, בתפקידים החדשים שנוצרים לעומת אלה שנעלמים, ובשינויים הארגוניים שכדאי להתחיל ליישם כבר היום.
צפו במשדר המלא:

"אנחנו רואים שהג'נרטיב AI מאיצה משמעותית את היישום של הבינה המלאכותית, ומביאה את עולם האוטומציה לתפקידים שמעולם לא היתה בהם אוטומציה", ממשיכה מאור. "אנחנו מצפים שכ־60% מהאינטראקציה עם הלקוחות יהיו בעוד כעשור בשילוב AI, ושמפתחי תוכנה ימצאו ש־55% מהפרודוקטיביות שלהם יוכלו להשתפר כתוצאה משימוש ב־AI. ומעל הכל, האם כתיבת תיאור תפקיד וריאיון של עובד במחלקת משאבי אנוש יוכלו להיעשות באופן אוטומטי. זה שינוי משמעותי שהרבה לקוחות מנסים להבין מה סדר הגודל שלו".
יונתן אידלסהיים, מנכ"ל Natural Intelligence, מבקש לראות באתגר הזה הזדמנות. "אנחנו כבר רואים שינוי בתפקידים מסוימים, כמו כתיבת קוד", הוא אומר. "מפתחים יכולים לעשות דברים בצורה אוטומטית ויכולים לייצר יותר, וכך עם כוח אדם יציב אנחנו מסוגלים להוציא יותר. כבר התחלנו לקחת את ה־early adopters ודרכם להשתמש בכלים האלה כדי לייצר יעילות במגוון תפקידים. אנחנו עובדים עם השותפים שלנו בגוגל ובמקומות אחרים כדי לנסות להבין איך הם הולכים להתאים את עצמם, ואיך אנחנו הולכים להתאים את עצמנו. נוצרות הזדמנויות ופתאום אפשר להשתמש בכלים האלה בשביל לייצר חדשנות ולהגיע לסגמנטים וקהלי יעד חדשים שהיה לנו קשה לעשות בכלים ידניים".
עבור מיכה קאופמן, מייסד משותף ומנכ"ל Fiverr, ה-AI לא מהווה סכנה, אך כן מצריך פיקוח. "בארצות הברית הפרילנסרים מהווים כ־50% משוק העבודה, אז ההבחנה בינם לעובדים במשרה מלאה חסרת משמעות", הוא טוען. “יש עבודות שהתייתרו אבל מה ששונה במהפכה הזאת זו המהירות. אפשר להסתכל על זה כעוד שלב תאוצה של רצף גדול שהתחיל לפני 150 שנה — המהפכה התעשייתית, מהפכת האוטומציה וה־Assembly line — דברים שייתרו את האדם במקומות שבהם יש עבודה חזרתית שלא מצריכה רגש, הבנה אנושית וקריאטיביות ששמורה לבני אדם. מי שעבד עם ChatGPT יודע שהוא מדבר בביטחון גם כשהוא אומר דברים מומצאים לחלוטין, וצריך מי שיפקח. רואים שהמהירות שבה נוצרים מקצועות חדשים גבוהה יותר מהמהירות שבה מקצועות ישנים נעלמים ולכן יש הזדמנות שתייצר יותר מקומות עבודה, אבל מי שלא הולך לעשות את הטרנספורמציה הזאת הולך להישאר מאחור".
ללמוד תחום משתנה
בפאנל נוסף, שעסק בהכשרת הטאלנטים לעידן הבינה המלאכותית, עסקו הדוברים באתגר שבהכשרה לתחום שמשתנה ללא הרף. "אחד הדברים שאנחנו עושים בהכשרות אצלנו זה לצייד את המשתתפים שלנו גם כמובן בכלים ובמיומנויות, אבל גם ביכולת ללמוד לבד ולעדכן את עצמך תוך כדי תנועה", מסבירה גלי שחר אפרת, מנכ"לית בית הספר להייטק של אוניברסיטת רייכמן ו־Google . "כל אתגר מגיע גם עם הזדמנות, וכשמדובר ב־AI, זה תחום שהביקוש אליו מאוד גבוה. זו הזדמנות נהדרת להרבה מאוד אנשים להיכנס לתחום וללמוד את הכלים. התחום הזה חולש על כל אזור בחיים שלנו ובסופו של דבר ברגע שאתה יודע AI, יש לך יתרון וסיכוי גבוה יותר להשתלב בשוק התעסוקה מעובד שאינו יודע. זה קצת כמו מהפכת החשמל. בסופו של דבר, כולם התחברו לזה ומי שלא התחבר נשאר לשבת בחושך".
לדברי אמנון מרחב, מנכ"ל משרד הכלכלה, "כל מודל ההכשרות שהונהג במדינת ישראל למעלה מ־70 שנה הוא מודל ישן, ארכאי, שצריך לעבור שינוי מהיסוד והתאמה לכלים הטכנולוגיים הנהדרים שקיימים היום". משרד הכלכלה, כך סיפר, מקדם מיזם שיאפשר התאמת עובדים למשרות על בסיס נתונים ו־AI כך שמעסיקים יקבלו עובדים עם הכישורים המתאימים ויכשירו אותם בהתאם לצורכיהם. "מה שמעסיקים מחפשים היום זה הכישורים. הם אומרים לנו שהם יודעים להכשיר את כוח האדם שלהם אבל מעוניינים באנשים שמלכתחילה יש להם הכישורים המתאימים למקצוע המסוים. זה מאוד דומה למה שקורה בצבא. עושים אבחונים למועמדים לשירות ביטחון, ומעבירים ליחידות השונות את החיילים והחיילות בעלי הכישורים המתאימים והיחידות עושות את ההכשרה. אנחנו רוצים את המודל המצליח הזה להעתיק לעולם התעסוקה", אמר.
פרופ' יוסי מטיאס, סגן נשיא Google העולמית ומנכ"ל מרכז המחקר והפיתוח של Google בישראל, אמר כי "מעולם בהיסטוריה לא היה מצב שבו היתה לאנשים ההזדמנות בתוך זמן קצר יחסית לרכוש השכלה וללמוד כישורים שיאפשרו להם לקחת חלק במשהו שיש לו השפעה כל כך עצומה על העולם". לפי מטיאס "כשאנחנו מדברים על AI, הרבה פעמים אנחנו משתמשים בביטויים כמו טרנספורמציה, או מהפכה, ואני חושב שזה אנדרסטייטמנט. כי למעשה, בכל תחום, בכל קבוצה שעוסקת בפתרון, מה שהיא עושה בשנה־שנתיים האחרונות זה לחשוב מחדש איך עושים את הדברים עם הטכנולוגיה החדשה", הוא אמר. "במקום לדבר על מהפכה צריך להבין שכל תחום מקצועי מתמודד עם השאלה כיצד לשלב כלי AI בעבודתו, כלי בינה מלאכותית מאפשרים לפתור בעיות שהיו נראות בלתי אפשריות לפתרון לפני שנים בודדות".
פורסם לראשונה: 08:56, 14.02.24