מפנה היום (שלישי) במסחר במטבע חוץ. השקל התחזק בכאחוז, יממה אחרי שנחלש בשיעור דומה, כשברקע החלטת הורדת הדירוג ומתן תחזית הדירוג השלילית על ידי חברת דירוג האשראי מודי'ס. שערו היציג של הדולר נקבע בסופו של דבר על 3.644 שקל, כאשר גם האירו נחלש בכאחוז, ושערו היציג נקבע על 3.92 שקל.
המסחר בבורסה בתל אביב ננעל בעליות. מדדי ת"א 35 ות"א 125 עלו ב-0.6%, ת"א בנקים ב-2.9%, כאשר בנק מזרחי עלה ב-3.1%. מניית ישראייר עלתה ב-4.5% וזו של אל על ב-4.4%, כשברקע ביטול הטיסות של חברת ריינאייר לישראל.
1 צפייה בגלריה
שקל דולר ואירו
שקל דולר ואירו
שקל דולר ואירו
(צילום: shutterstock)
יצוין שאנליסטים אחדים טוענים שספקולנטים מנצלים את המצב ומבצעים פעולות בשעות לא רגילות, כמו מוקדם בבוקר, ובכך גורמים לתנודות משמעותית בשוק המט"ח. ברקע, בנק ישראל נמנע מלהתערב במסחר כבר למעלה מחודשיים.
יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות אמר הבוקר כי "פעילות מצד יצואנים ומוסדיים גררה אמש במהלך המסחר לעודפי היצע מט"ח ולייסוף השקל. העלייה שרשם הדאו ג'ונס אתמול, תרמה לפעילות הגידור ולהיצעי המט"ח, בשוק בו היקפי הביקוש היו נמוכים. מצב זה גרר התחזקות השקל.
"אין שינוי בהערכתנו לפיה שער הדולר-שקל צפוי להמשיך בדהירה ברכבת הערים ולנוע בתחום שערים רחב, כאשר פוטנציאל הייסוף לרמת 3.6 שקלים טרם מוצה. מנגד, בראייה לטווח בינוני, הדולר עשוי לשוב ולנוע אל מעל לרמת 3.7 שקלים.
"בשווקים מצפים להרחבה מוניטרית, באמצעות הפחתת הריבית, כבר במהלך הרבעון הנוכחי, כאשר להערכתנו קיימת ציפיית יתר, לפיה הבנקים המרכזיים, במיוחד על רקע נתוני שוק העבודה ההדוק, צפויים לנקוט במשנה זהירות ולא להפחית את הריבית באופן אגרסיבי, כפי שצופים בשווקים", מסביר פריימן.
המומחה למט"ח יוסי פרנק הסביר הבוקר כי "המקרה של הפחתת הדירוג הוא מקרה קלאסי של 'קנה את השמועה-מכור את החדשות'. מכיוון שמרבית התנועות במטבע הישראלי מתחילת השנה הן תנועות ספקולטיביות, זיהינו בשבוע שעבר מכירות מוגברות של המטבע הישראלי בעיקר על ידי זרים שציפו ככל הנראה לתגובה חריפה של השווקים להורדת הדירוג שהייתה צפויה.
"השווקים לעומת זאת כבר תמחרו את הורדת הדירוג ועליית פרמיית הסיכון כתוצאה מהמלחמה והיא באה לידי ביטוי לפני שלושה חודשים, והיא ממש לא הייתה דרמטית. ראינו במהלך ינואר וגם אתמול שהאוצר גייס כבר קרוב ל-50 מיליארד שקל ללא כל בעייה ובפרמיות סבירות ביותר.
"היות והכל היה צפוי והשוק לא מעריך נכון לעכשיו התפתחות שלילית בזירת לבנון (שעלולה לגרום להפחתת דירוג נוספת), לא נוצרה פאניקה וכתוצאה מכך שב השקל להתחזק לרמתו מתחילת השנה. סביר להניח שאם תהיה התפתחות בעניין עסקת החטופים/הפסקת אש, נראה את השקל ממשיך להתחזק".
אורי גרינפלד, האסטרטג הראשי של פסגות, הוסיף כי "הפרסומים בנוגע להתקדמות השיחות על המתווה הצרפתי לפתרון בגבול הצפוני פועלים לצמצום גורמי אי הוודאות בשוק המט"ח. ברור שאנחנו עוד רחוקים מהסכם קונקרטי אבל השחקנים בשווקים פועלים לפי השינויים בציפיות וברמת אי הוודאות ולכן השקל מתחזק".

האטה בקצב האינפלציה בארה"ב

מדד המחירים לצרכן בארה"ב רשם עלייה של 3.1% בחישוב שנתי (לעומת ינואר 2023), לעומת 3.4% בדצמבר, אבל עדיין מדובר באכזבה, מכיוון שהאנליסטים צפו שהקצב יירד אל מתחת ל-3%. בחישוב חודשי נרשמה עלייה של 0.3%, לעומת צפי של 0.2%.
פורסם לראשונה: 10:27, 13.02.24