מגמת הירידה במספר דורשי העבודה ממשיכה להתגבר ובחודש פברואר ירד מספרם ב-10.5% ועמד על 245.5 אלף. על רקע התאוששות המשק מאז ראשית המלחמה מדובר בירידה משמעותית ביחס לחודשים הקודמים, כאשר נרשמה ירידה של 7.9% בינואר ושל 10.3% בדצמבר. כך עולה מנתונים שפירסם היום (שני) שירות התעסוקה, שם מעריכים כי אם לא תירשם הסלמה ביטחונית משמעותית בעת הקרובה, מספר דורשי העבודה צפוי להמשיך לרדת בחודשים הקרובים.
הירידה במספר דורשי העבודה הכללי באה לידי ביטוי הן בקרב תובעי האבטלה והן בקרב תובעי הבטחת ההכנסה, אך מקורה בעיקר בירידה המשמעותית שנרשמה במספר תובעי האבטלה. במהלך פברואר, ירד מספר תובעי האבטלה בכ-12.5% - מ-211.7 אלף בינואר ל-185.2 אלף בפברואר. למול זאת, ובניגוד לעלייה בת ה-4.5% שנרשמה בחודש ינואר, מספר תובעי ההכנסה ירד גם הוא אף כי בעצימות נמוכה - מ- 56.4 אלף בינואר ל- 54.7 אלף בפברואר, ובסך הכל ירידה של 3%.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
לשכת התעסוקה בחולון
לשכת התעסוקה בחולון
לשכת התעסוקה בחולון
(צילום: קובי קואנקס)
הירידה במספר דורשי העבודה נחוותה בשלוש קבוצות הגיל, אך בעצימות משתנה. כתוצאה, השתנה התמהיל הגילאי של דורשי העבודה - בעוד שיעור קבוצת צעירים (עד 34) רשם ירידה של 2.6 אחוז, הרי ששיעור קבוצת הביניים (35-54) וקבוצת המבוגרים (מעל 55), רשמו עליות 1.1 ו- של 1.6 אחוז, בהתאמה. המדובר הוא, מדגישים בשירות התעסוקה, בהמשך מגמת ארבעת החודשים האחרונים, אשר לפיה נרשמות ירידות במספר דורשי העבודה בשלוש קבוצות הגיל אך בעצימות משתנה, וכתוצאה בעוד שיעור הצעירים יורד בעקביות מחודש לחודש הרי ששיעור קבוצת הביניים וקבוצת המבוגרים עולה בעקביות מחודש לחודש.
גם בחודש האחרון נמשכה מגמת הירידה בשיעור הנשים (מ- 55.3% בנובמבר ל- 52.5% בינואר, נמוך ב-0.5 נקודות האחוז משיעורן בפברואר 2023). שינוי זה, בדומה לירידה שנרשמה בדצמבר וינואר, מקורו בירידה בעצימות משתנה שנרשמה הן במספר דורשות העבודה והן במספר דורשי העבודה - בעוד מספר הנשים ירד ב- 16.1 אלף הרי שמספר הגברים ירד ב-12.7 אלף.
בעוד ששיעור הקבוצות היהודיות מתוך דורשי העבודה הוסיף לרדת גם בפברואר (0.6 אחוז בשיעור היהודים שאינם חרדים ו-0.1 אחוז בשיעור החרדים) הרי ששיעור הערבים מסך דורשי העבודה הוסיף לעלות גם בחודש האחרון (0.8 האחוז, אך נמוך מהעלייה בת 1.4 אחוז שנרשמה בינואר). בסוף פברואר, התפלגותם הקבוצתית של דרושי העבודה הורכבה מ-63% יהודים שאינם חרדים (154.6 אלף), 30.5% ערבים (74.9 אלף) ו-6.4% חרדים (15.6 אלף)
גם בחודש פברואר, כמו בכל השנה שחלפה, את ראש הרשימה של הישובים הובילו אום אל פחם ורהט עם שיעור דורשי עבודה של 9.4% ו-9.2%, בהתאמה (נמוך בהשוואה לשיעורן בחודש שעבר). כל 15 הערים בעלות שיעור דורשי העבודה הגבוהים ביותר הן ערים מהפריפריה, כאשר 4 מתוך 5 הראשונות הן ערים ערביות או מעורבות. מנגד, גם בפברואר שיעור דורשי העבודה הנמוכים ביותר היו בבני ברק (2.8%) ואלעד (3%), החרדיות, וברעננה, רמת השרון וכפר סבא (3%). ככלל, בכל אחת מהערים נרשמו ירידות במספר דורשי העבודה, כאשר שיעור הירידה הממוצע עמד על 11.6%, אך לבד מב-15 ערים, בכל אחת מהערים נרשמו ירידות הנמוכות ממוצע זה. עוד יצוין, כי בעוד בינואר עלה מספר דורשי העבודה באילת ב-2.5%, הרי שבפברואר נרשמה בו ירידה של 12% בהשוואה למספר שנרשם בינואר.
רמי גראור, מנכ"ל שירות התעסוקה: "מגמות ארבעת החודשים האחרונים מלמדות על חוסנו של שוק העבודה הישראלי ועל מסוגלותו הגבוהה לצאת ממשברים. נוכחנו לכך במשבר הקורונה, ואנו עדים לכך גם במלחמת חרבות ברזל. יחד עם זאת, מספר דורשי העבודה עודנו גבוה וחרף מגמת ההתאוששות עוד רחוקה הדרך מהחוסן שקדם לפרוץ המלחמה. לפיכך, אני קורא לכ-245.5 אלף דורשי העבודה שטרם שבו למעגל העבודה להיעזר בעובדות ועובדי שירות התעסוקה, אשר יסייעו לכם לשוב למעגל העבודה ולחזק את המיומנויות והכישורים שלכם לקראת חזרה למעגל העבודה".