למה נקניק טבעוני בטעם מעושן של טירת צבי בסדרה הצמחונית צריך להיות יקר ב-119% מסלמי איטלקי מבשר אמיתי של אותה חברה? ובכלל, מדוע תחליפי הבשר יקרים בפערים של עד כ-250% בהשוואה למוצרי הבשר המקבילים להם? "כי פשוט אפשר", אומר רמי שתיוי, סמנכ"ל הסחר של יוחננוף.
"ישבתי בעשרות ישיבות עם ספקים, אמרתי להם: למה אתם לא מורידים מחירים? אני לא טבעוני, אבל הייתי יורד בצריכת הבשר מ-5-4 פעמים בשבוע לפעמיים. אבל כששתי קציצות המבורגר עולות 29.90 שקל, קשה להתנתק מהאמיתי. הסיבה למחירים היא שיש פחות מדי תחרות, וקהל היעד הוא צעירים, שאוהבים לבלות, לאכול טוב ופחות מסתכלים על המחיר", הוסיף שתיוי.
3 צפייה בגלריה
תחליפי בשר
תחליפי בשר
תחליפי בשר
(צילום: דנה קופל)

>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
כמות מוצרי תחליף הבשר מרשימה ונמצאת בגידול. בדיקה משולבת שערכנו לטעם, לאיכות התזונתית ולמחיר של 14 מוצרים כאלה - ששלפנו באקראי ממדפי ארבע רשתות - המחישה מדוע השוק הזה לא מזנק ומגלגל כ-30 מיליון שקל בשנה בלבד - למרות הרעש שהוא מצליח ליצור בשנים האחרונות, ההשקעות של מאות מיליוני שקלים בישראל, והגידול המרשים בקהל שוחר האלטרנטיבות למוצרים מהחי.
גילינו שמדובר במוצרים יקרים, ברמה תזונתית נמוכה, ובטעם שלא רק רחוק מאוד מהמקורי, אלא גם פשוט לא טעים. לקראת תום הבדיקה, שבה הוכנו המוצרים לפי ההוראות, הריח הלא נעים ששרר באוויר גרם לנו להרגיש כאילו אנחנו במעבדה לכימיה.
במסגרת הבדיקה, הדיאטנית מריאנה אורבך, מנהלת היחידה לתזונה קלינית כללית דן פתח-תקוה, בחנה את הרכיבים והסימונים התזונתיים. המוצרים הוכנו על פי ההוראות באורט דן גורמה, והשף אבי שטייניץ, המנהל הקולינרי, והשפים שי קרידי, מרצה בכיר בתחומי הקולינריה, ומאיר רייז, מורה לבישול בתיכון אורט דן גורמה, בדקו את המראה והטעם שלהם. תחליפי בשר מעולמות התירס והסויה קיימים בשוק עשרות שנים. הציון הסופי לכל מוצר הוא שקלול של הציונים שקיבל לטעם, למראה, לאיכות התזונתית ולמחיר.
הדיאטנית מריאנה אורבךהדיאטנית מריאנה אורבךצילום: יובל אורבך
בבדיקה הנוכחית בחרנו להתמקד בדור החדש: תחליפים הפונים למי שרוצים לאכול משהו שנראה ומרגיש כמו מאכלי בשר ועוף למיניהם, שערכיו התזונתיים דומים, ושמחירו סביר.
חלק נכבד מצרכני המוצרים האלה קונים אותם בגלל הדימוי הבריאותי שלהם, אבל בחינת עשרות הרכיבים על אריזות רוב המוצרים גרמה לנו להבין עד כמה מדובר במוצרים מתועשים. אורבך: "כולם מוצרים מעובדים מאוד, עתירי עמילנים וחיטה לסוגיה, וגם שומן שלרוב הוא באיכות נמוכה עד בעייתית. צריכת שומן כזה על בסיס קבוע אינה מומלצת. ברובם גם החלבון באיכות נמוכה ובכמות לא מספקת כתחליף למנת חלבון יומית עיקרית. קיימים חומרים מייצבים בעייתיים, וגם כמות גבוהה של נתרן למרות שהמוצרים לא עוברים הכשרה. כתחליפי בשר, חלקם חסרים ברזל וגם ויטמין בי 12".
ועם זאת, אסור לשכוח שמדובר בקטגוריה שנמצאת בתחילת דרכה, צומחת ונותנת מענה לאוכלוסייה גדלה והולכת של צרכנים שמעוניינים לצמצם או להפסיק אכילת בשר מסיבות בריאותיות ומסיבות של איכות הסביבה, ואפשר להניח שהיצרנים ישכילו ויצליחו לשפר את הטעמים, האיכות התזונתית, וגם המחירים, שיירדו ככל שהצריכה תעלה. אין ספק שהורדת המחירים תסייע להביא את מסת הצרכנים ותאיץ את שיפור המוצרים.
מיכל בצר, מנהלת אגף השיווק של תנובה – יצרנית קו מוצרי האלטרנטיב של "טירת צבי", שאחד ממוצריו נבחן בבדיקתנו וכשל: "שוק תחליפי הבשר יושב היום על אזורים אידיאולוגיים שבהם היה עולם החלב והצומח לפני עשר שנים. זו ריצה למרחקים ארוכים. בבשר לוקח זמן להגיע למוצרים הטובים".
3 צפייה בגלריה
השפים שי קרידי, אבי שטייניץ ומאיר רייז
השפים שי קרידי, אבי שטייניץ ומאיר רייז
השפים שי קרידי, אבי שטייניץ ומאיר רייז
(צילום: ריאו פרויס)
"כשנוכל לייצר יותר בארץ וגם בחו"ל, נוכל לראות ירידה במחירים", מדגישה שרון שיק, מנהלת השיווק של "רידיפיין מיט". "השוק שלנו ידע מעלות ומורדות, מוקדם עדיין לקבור את הנושא, הוא עוד יעלה".
מטעמי מקום מופיעים כאן תוצאות הבדיקה של 12 מתוך 14 המוצרים. השניים הנוספים הם – Unconventional נתחי פילה צמחוני (180 גרם, 29.90 שקל בניצת הדובדבן, מיובא מאיטליה על ידי "תומר יבוא ושיווק"), שקיבל ציון 5.8, ו"צ'וריסוס הקצב" של "הקצב הירוק" (350 גרם, 36.90 שקל בשופרסל דיל), שקיבל ציון 5.7.