כלכלת גוש האירו התכווצה ברבעון הראשון של השנה, זה הרבעון השני ברציפות. כך לפי נתונים מעודכנים שפורסמו היום (ה'). לפי לשכת הסטטיסטיקה של האיחוד, יורוסטאט, התמ"ג ב-20 המדינות המשתמשות באירו התכווץ בשלושת החודשים הראשונים של השנה ב-0.1% לעומת הרבעון הקודם, זאת לאחר שבשלושת החודשים האחרונים של השנה שעברה נרשמה גם התכווצות רבעונית של 0.1%.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש" ב-ynet radio
מדובר על תיקון כלפי מטה של הנתונים הראשונים שפורסמו, לפיהם ברבעון הרביעי של 2022 נרשמה צמיחה אפסית בעוד שברבעון הראשון של השנה דיווחו במקור על צמיחה של 0.1%. פירוש הדבר כי גוש האירו התכווץ במשך שני רבעונים רצופים, מה שמוגדר כ"מיתון טכני".
1 צפייה בגלריה
פסיקה באיטליה: הורים לא חייבים לתמוך פיננסית בילדיהם הבוגרים
פסיקה באיטליה: הורים לא חייבים לתמוך פיננסית בילדיהם הבוגרים
אירו
(צילום: בלומברג)

בקרב המדינות החברות, אירלנד דיווחה על צניחה של 4.6% בכלכלה ברבעון הראשון, בעוד שכלכלת ליטא התכווצה ב-2.1% והולנד ב-0.7%. גרמניה, הכלכלה הגדולה ביותר באיחוד, התכווצה בשלושת החודשים הראשונים של השנה ב-0.3% ונחשבת גם כן במיתון. לעומת זאת, העלייה הגדולה ביותר בתמ"ג נרשמה בפולין, שם התרחבה הכלכלה ב-3.8%. התרחבות נרשמה גם בלוקסמבורג (2%) ובפורטוגל (1.6%).
הכלכלה האירופית נפגעה משיבושים בעקבות המלחמה באוקראינה, שהייתה בין הגורמים העיקריים לזינוק במחירי האנרגיה והמזון. בעקבות זאת, החלו בבנק האירופי המרכזי להעלות את שיעורי הריבית בניסיון לבלום את האינפלציה. עם זאת, הכלכלן דיאגו איסקארו מ-S&P Global Market Intelligence אינו חושב שהנתונים יובילו להאטה בהעלאות הריבית באירופה. "איננו מצפים שההתכווצות בפעילות ברבעון הראשון תמנע מהבנק האירופי המרכזי להעלות את הריבית בפגישתו בשבוע הבא", אמר לגרדיאן.