בצל החשש מהגבלות נוספות בשל התפשטות זן האומיקרון, בעלי עסקים התראיינו היום (ה') לאולפן ynet והסבירו למה הם מתנגדים לצעדים שעלולים לפגוע בהם, לטענתם - לשווא. משה אדרי, מבעלי הסינמה סיטי, אמר בתגובה לריאיון שערך שר האוצר אביגדור ליברמן מוקדם יותר באולפן ynet, כי "ליברמן צודק, הוא שומר על הקופה. שישאיר אותנו פתוחים והכל יהיה בסדר, אנחנו לא רוצים ממנו כלום, רק שלא יציקו לנו".
השבוע הוחלט בקבינט הקורונה להחיל מגבלות על הקניונים בנוסף לצמצום המדינות שניתן לטוס אליהן, ללא מגבלות על התקהלות או על אולמות התרבות והמסעדות בשלב הנוכחי. "בבתי הקולנוע לא נדבקים וגם לא בתיאטראות", אמר אדרי. "הכל בסדר, הקהל מגיע. עובדה שספיידרמן החדש הביא לבתי הקולנוע השבוע כ-350 אלף איש. אין סיבה לסגור".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
קניון TLV
קניון TLV
קניון TLV
(צילום: עידו ארז)
בנוגע לשאלה האם הוא מתנגד להפחתת התפוסה בבתי הקולנוע, אמר אדרי כי "חד משמעית שאני נגד, כי אין לזה טעם. היום בתי הקולנוע קטנים, זה לא כמו פעם שהיו אולמות עם 3,000 מקומות. יש מרחק בין כיסא לכיסא ובין שורה לשורה, והסטטיסטיקות מראות שבבתי הקולנוע ובתיאטראות לא נדבקים".
אתה יודע להגיד שלכל מי שנכנס לקולנוע נבדק תו ירוק? "חד משמעית, אנחנו מקפידים כי אנחנו רוצים שכולם יגיעו, ולכן אנחנו עושים מאמץ אילעי בעניין הזה. הבוקר באה משפחה לאחד מבתי הקולנוע שלנו ושלחו אותה הביתה. אין מה לעשות. סבלנו מספיק, היינו סגורים כמעט 18 חודשים והתרבות נפגעה המון. אז עכשיו שחזרנו, ותודה לאל גם הקהל מגיע, תתנו לנו לנשום. שר האוצר צודק הוא לא יכול לתת צ'קים לכולם, אז צריך להקפיד ולעבוד כמו שצריך".

מתווה הקניונים: "בחנויות מתחת למאה מטר אין אומיקרון?"

שחר תורג'מן, יו"ר התאחדות רשתות המסחר, האופנה וההסעדה, שמושפע מההגבלות החדשות באופן ישיר, אמר כי ההחלטה של הממשלה מגוחכת: "ממשלת ישראל החליטה שאנשים שנוסעים בתחבורה ציבורית בלי תו ירוק ובלי תו סגול, הולכים למקומות העבודה שלהם בלי תו ירוק או סגול, נכנסים למקומות ציבוריים באופן חופשי כמו ביטוח לאומי, קופת חולים, בנקים, משרדי הממשלה וכו' - חייבים להיכנס בתו סגול דווקא לקניון, ואז מתחיל עוד איזשהו סוג של פיצול מגוחך.
"כל קהל הקניון מתחלק למחוסנים ולא מחוסנים, שהרי מותר ללא מחוסנים להיכנס לקניון לפי התו הסגול, אבל בפנים - לחלק מהחנויות מותר להם להיכנס ולחלק לא. ללא מחוסנים מותר להיכנס לסופר-פארם, לחנויות סלולר קטנות - אבל כשהם יוצאים למסדרון האומיקרון שלהם הופך לזן מיוחד - הוא לא נכנס לחנויות מתחת ל-100 מטר אבל לחנויות מעל 100 מטר דווקא כן".
ההחלטה של קבינט הקורונה מיום שלישי בלילה נוגעת לקניונים ומתחמי מסחר שיצטרכו לפעול במתכונת של תו סגול לפי יחס תפוסה של אדם אחד בכל 15 מטרים. בנוסף, כניסה לחנויות ששטחן עולה על 100 מטרים תתאפשר בכפוף להצגת תו ירוק, הן במתחמים והן בקניונים ובמתחמי קניות סגורים. חובת התו הירוק תחול גם על העובדים בחנויות אלו.
עוד נקבע כי דוכני המזון בקניונים ייתנו שירות ללקוחות בכפוף להצגת תו ירוק, ולא תתאפשר בהם ישיבה אלא שירות טייק אוויי בלבד. הכניסה למסעדות הממוקמות בתוך קניון תתאפשר בכפוף להצגת תו ירוק, בהתאם למתכונת הנהוגה כיום במסעדות. התו הירוק בקניונים ובמתחמי המסחר לא יחול על מקומות המספקים שירותים חיוניים, בהם תימשך המתכונת הנהוגה כיום (תו סגול) ביחס תפוסה של אדם אחד בכל שבעה מטרים.
מדובר בהחלטה נטולת היגיון לדעתך. "בוודאי שנטולת היגיון", אומר תורג'מן.
"אנחנו לא מתנגדים לצעדים למניעת תחלואה", הוסיף. "לדעתי אם הממשלה הזאת אמיצה - קודם כל שתתמודד עם הבלתי מחוסנים. תעניש אותם, תקנוס אותם, תעשה איתם מה שצריך. הממשלה רוצה לעשות משהו גורף? שתעשה תו ירוק על כל מקומות העבודה, כל משרדי הממשלה".
אז אתם, בעלי העסקים, בעצם שק החבטות של הממשלה זאת? "נכון, והבעיה היא גם שמילא אם זה היה מוריד את התחלואה. המתווה החדש לא יוריד את התחלואה במילימטר, כי כמו שאמרתי, האוכלוסיות מעורבבות, אז זה רק יפגע במסחר. אם זה היה פוגע במסחר ומועיל לעניין התחלואה, בסדר. אבל זה לא".
אבל למה שזה יפגע במסחר? כמעט כולם יכולים להיכנס לפי המתווה הזה. "כולם נכנסים לתוך הקניון בתו סגול. לא בודקים אותם, לא בודקים קוד, לא בודקים כלום. כולם נכנסים פנימה, הולכים לחנויות החיוניות ביחד, הולכים לחנויות מתחת ל-100 מטר ביחד, ההגבלה עליהם היא רק לחנויות של מעל 100 מטר רבוע שהן לא חיוניות. תגיד לי אתה איפה ההיגיון בזה ולמה. חוץ מזה, רוצים שהעובדים שלנו יהיו מחוסנים, אבל אני לא יכול לפטר עובד שמסרב להתחסן. אז איך אני יכול לכפות על עובד שלי להתחסן?"

"הפכנו לשבויים של האנשים שלא מחוסנים, וזאת בעיה"

בתוך כך, גם בעלי המועדונים מודאגים. שאול מזרחי, הבעלים של מועדון הבארבי בתל אביב, אמר לאולפן ynet כי "אנחנו מקפידים על התו הירוק, ואנחנו גם מגלים מדי פעם זיופים ושולחים אנשים הביתה. אבל אני חושב שלפני שמתחילים לעשות צעדים נוקשים כמו סגרים וכיוצא בזה, צריך להחיל תו ירוק בכל ישראל, לעשות בדיקות אינטנסיביות. זה צריך להיות בכל החנויות ובתי העסק. חלאס עם הפינוקים ובואו נתחיל עם הדבר הזה.
"כל הזמן אומרים שצריך לחיות לצד הקורונה. כרגע אין יותר מדי נתונים על הזן החדש, אחת הבעיות המרכזיות היא הזגזוג של הממשלה, בנט קיבל נתון של מיליון נדבקים ונכנס לפאניקה. יש היום יותר נדבקים בשפעת. אנחנו הפכנו להיות שבויים של אותם אנשים שהם לא מחוסנים וזו הבעיה. נכון, יש קורונה, אנחנו חלילה לא מזלזלים בבריאות הציבור, אבל אי אפשר כל הזמן לאיים בהפעלת נשק יום הדין. על שלושה אומיקרון סגרו את שדה התעופה והכניסו אנשים לבידודים בהיקף אדיר. קצת פרספקטיבה".
בפנייה לראש הממשלה אמר מזרחי כי "כל אמירה על סגרים או הגבלות מייצרת כאוס מאוד גדול, אז הבקשה שלנו מההנהגה היא להרגיע את הרוחות, אנשים רוצים לחיות. אני מבין את הנקודה של ליברמן שלא רוצה לפצות, אבל אף אחד לא ישתף פעולה אם נאלץ לסגור את העסקים שלנו ולהפסיד. לטנגו הזה צריך שניים".
יוסי שוורץ, הבעלים של מועדון הפורום בבאר שבע, אמר כי גם אצלם מקפידים לאכוף את התו הירוק. "אני חושב שהנושא של תו ירוק באירועי תרבות ובילוי הוא אחד מהדברים הראשיים שמעודדים חיסונים, וזה דבר חשוב בפני עצמו. אנחנו רואים מגזרים אחרים שנאבקים על כך שייכנסו אליהם ללא תו ירוק, אנחנו לא במקום הזה. אנחנו מקבלים על עצמנו את התו הירוק ואומרים כי זו תהיה טעות חמורה להגביל התקהלות - כי זו אנטיתזה לרעיון עידוד החיסונים".