הבנק הדיגיטלי One Zero (וואן זירו), שבשליטת המיליארדר אמנון שעשוע, שלח היום (ג') ל-75 אלף הלקוחות שנמצאים לטענת הבנק ברשימת ההמתנה, הצצה ראשונה לאפליקציה ולמסלול העמלות לקראת ההשקה הרשמית שצפויה בקיץ הקרוב. הבנק מציג מסלול שונה משאר הבנקים הקיימים כיום בישראל, אשר יתבסס על עמלה חודשית קבועה ובה נכללות פעולות רבות ללא תשלום נוסף. ב-One Zero מסרבים לחשוף את מחיר המנוי החודשי, אולם ההערכות הן שהוא יעמוד על פחות מ-100 שקלים לחודש.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
המשמעות היא שהחשבון ישתלם במיוחד למי שעושה הרבה פעולות בחשבון, עליהן הוא בדרך כלל ישלם בבנקים הגדולים עמלה מצטברת שככל הנראה תעלה על מחיר המנוי החודשי.
2 צפייה בגלריה
משרדי One Zero בתל אביב
משרדי One Zero בתל אביב
משרדי One Zero בתל אביב
(צילום: רועי בר)
כך למשל, One Zero כולל בחבילה החודשית עמלות עו"ש, דמי כרטיס, פנקסי צ'קים, צ'ק בנקאי, עמלות המרת מט"ח בכרטיס ואף העברות מט"ח מישראל לחו"ל ומחו"ל לישראל, אשר לעיתים עלולות להסתכם במאות שקלים ויותר, תלוי בסכום.
יחד עם זאת, לקוחות אשר כיום ממעטים להשתמש בשירותי הבנק ונמנים על אחד ממסלולים אשר פוטרים אותם מעמלות עו"ש, דמי כרטיס וכד' (כדוגמת חשבון סטודנט וחשבון חייל), עלולים לשלם בבנק הדיגיטלי תשלום גבוה בהרבה מזה שהם ישלמו בבנק הנוכחי שלהם, שכן מחיר המנוי החודשי יעלה להם יותר ממחיר העמלות אותן הם משלמים כיום.
לפי ההערכות, מודל המט"ח של הבנק לא יכלול עמלות רכישה והמרה או מרווח המרה בתשלום בכרטיס אשראי, אולם הוא כן יקח מרווח המרה של 0.5% מהשער הרציף ברכישות מט"ח בחשבון. בנוסף, המנוי יכלול פטור מעמלות משיכת מט"ח בכרטיס בחו"ל עם מגבלה של עד 2,000 דולר למשיכה ועד 10,000 דולר בשנה.
לצורך השוואה, במרבית הבנקים הגדולים בישראל לקוחות פרטיים ישלמו עמלת קנייה ומכירה של עשרות עד מאות ואף אלפי דולרים (תלוי בגובה העסקה וללא מסלולי הנחות מיוחדים), לצד עמלת העברת מט"ח נפרדת שעלולה להגיע לכ-200-150 דולר לעסקה.
עוד יכלל במנוי של הבנק: ערבות בנקאית של עד 30 אלף שקל בשנה (בכפוך למסגרת חשיפה ללקוח), טיפול בהכחשה בלתי מוצדקת של עסקה בכרטיס, עמלה תפעולית על שינוי תנאי הלוואה, החזרת חיוב בהיעדר כיסוי מספיק, הוראה לביטול חיוב (צ'ק/הוראות קבע, הרשאה לחיוב) והעברת זה"ב מיידית של עד מיליון שקל.

מנהלת כספים אישית, לכולם

בנוסף, לקוחות הבנק יקבלו את שירותיה של מנהלת כספים אישית (אנושית) שתיתן שירות במשך 24 שעות - שישה ימים בשבוע, ובאמצעות מערכות בינה מלאכותית (AI) תנתח את הפעילות בחשבון, תציג ללקוחות בין היתר מסקנות על הפעילות שלהם, הערכה לגבי גודל ההוצאה הצפויה להם בסוף החודש והזדמנויות חיסכון אפשריות.
2 צפייה בגלריה
האפליקציה של One Zero
האפליקציה של One Zero
האפליקציה של One Zero
(צילום: יח"צ)
עוד מציינים ב-One Zero כי השלב השני ברפורמת הבנקאות הפתוחה שעתיד לצאת לדרך בחודש אפריל הקרוב, עשוי לשפר את היכולות הטכנולוגיות שמציע הבנק, שכן הוא יאפשר ללקוחות לשתף מידע על פעילות העובר ושב שלהם וכך "להעשיר" את המערכת.
יצויין כי המודל החדש שמציג דמי מנוי חודשיים, "בדיוק כמו בנטפליקס או בספוטיפיי" - כפי שטוענים בבנק הדיגיטלי, עשוי להוביל בנקים נוספים בישראל להציע פתרונות אחרים ללקוחות על מנת להתמודד עם התחרות, בדגש על לקוחות אשר כאמור מרבים לבצע פעילויות בחשבון ופעילות במט"ח.

מנכ"ל הבנק על התחרות: "את נטפליקס לא בנו בלוקבאסטר"

אולם, הבנק הדיגיטלי אולי התחיל מתוך רצון לפתור ואקום שהיה קיים בשוק הבנקאות הישראלי, אך כיום זה כבר לא ממש המצב. הבנקים המסורתיים והגדולים בישראל מבינים גם הם את החשיבות של עזרים טכנולוגים ושל בינה מלאכותית עבור חלק מהלקוחות והם משקיעים כספים ומאמצים רבים על מנת להציג פתרונות דומים לאלו שמציע הבנק הדיגיטלי, לפחות בחלקם.
כך למשל, בנק הפועלים יצא לאחרונה בקמפיין שיווקי חדש בכיכובו של השחקן עמוס תמם שנועד לפרסם שירותים דיגיטליים חדשים של הבנק אשר "חוזים מראש מגמות בחשבון ומציעים פתרונות לשיפור המצב הפיננסי". אותם שירותים, מזכירים מאוד את אלו שמציעים גם בבנק החדש שהשלים את תהליך הקמתו בחודש ינואר האחרון והתגאה במיוחד בגישה מבוססת טכנולוגיה שלו. גם בנק לאומי מחזיק בזרוע הדיגיטלית "פפר", אשר פועלת ללא סניפים כלל ומיועדת בעיקר לצעירים.
בשיחה עם ynet, התייחס לנושא מנכ"ל הבנק הדיגיטלי, גל בר דעה, והסביר מדוע בפרויקט שמלווה על ידי שעשוע, מייסד חברת מובילאיי ואחד מהיזמים הבולטים שיצאו מישראל, לא מאוד חוששים מהתחרות הגוברת אל מול הבנקים המסורתיים בישראל. "ההיסטוריה מוכיחה שאת נטפליקס לא בנו בלוקבאסטר ואת ספוטיפיי לא בנו הליקון", אמר בר דעה.