בנו הבכור של יועץ תקשורת בכיר שנפטר, מנישואיו הקודמים, יירש את כל רכושו של אביו בשווי מיליוני שקלים, ולא שני ילדיו הנוספים מאשתו האחרונה לה היה נשוי שנים רבות, אשר נושלו מצוואתו המעודכנת - כך עולה מפסק דין שניתן לאחרונה על ידי בית משפט לענייני משפחה בתום הליך משפטי שנמשך שנים.
לאחר מותו, התברר כי המנוח כתב צוואה כחודש לפני פטירתו בה הוא מוריש רכוש ונכסים בשווי מיליונים לבן הבכור שלו, ולא לילדיו הנוספים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
הסכמי ירושה
הסכמי ירושה
צוואה. אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
יש לציין כי לפני שנים רבות ערכו המנוח ואשתו האחרונה צוואות משותפות ובמסגרת צוואות אלו ציווה כל אחד מהם את כל רכושו לשני ילדיהם המשותפים. במסגרת אותה צוואה כתב אז המנוח בנוגע לבנו הבכור כי אינו מצווה לו דבר כי דאג לו בחייו לסידורו, כולל דירה. שנים קדימה, וחודש לפני פטירתו הוריש, כאמור, את כל רכושו הנאמד במיליונים לבנו בכורו בלבד, וציין כי צוואה זו מבטלת צוואה הדדית קודמת שנעשתה לטובת אשתו. בסרטון שהוגש לבית משפט אשר צולם במעמד עריכת הצוואה אמר המנוח כי הוא מבקש לכתוב צוואה חדשה שתחלק את הרכוש בצורה נכונה יותר ועדכנית.
מפסק הדין עולה כי דבר הצוואה האחרונה נודע לאלמנה ולילדיהם המשותפים בהפתעה גמורה, רק לאחר פטירת המנוח. גם הבן הבכור טען שהופתע מאוד מהצוואה שנערכה לטובתו, ולא ידע על כוונת אביו להוריש לו את רכושו.
המנוח היה בעבר דובר של חברה מאוד מוכרת בישראל , ולאחר מכן יועץ תקשורת עצמאי שכתב נאומים לחברי כנסת ואנשי ציבור. מפסק הדין עולה כי היה "בעל כישרון רב בתחום הדוברות, וככותב נאומים מבריק". במסגרת ההליך נטען כי כאשר המנוח היה בשיא אונו היה מצוי בקשרי ידידות אמיצים עם שועי עולם, כולל נשיאים לשעבר, שרים, חברי כנסת, עיתונאים, אנשי תקשורת עורכי דין ואנשי משפט בכירים.

חבר הכנסת והשופט שהעידו

האלמנה ושני ילדיה הגישו התנגדות לקיום הצוואה. הם טענו כי מערכת היחסים בין המנוח לבנו הבכור הייתה רופפת וכי המנוח הושפע בצורה בלתי הוגנת בכתיבת הצוואה על ידי בנו הבכור, לא היה כשיר קוגניטיבית וכי נפלו פגמים בעריכת הצוואה. מנגד, הבן הבכור שיוצג על ידי עו"ד בעז קראוס ועו"ד עמית אלזם, טען כי הצוואה משקפת את רצונו האחרון של המנוח, כי היה כשיר וכי לא הייתה עליו השפעה פסולה. כדי להוכיח את כשירותו, זומן לעדות בין היתר ח"כ אשר העיד כי המנוח כתב עבורו נאומים פוליטיים, ובכך ביקש הבן הבכור לסתור טענת היעדר הכשירות של המנוח.
כמו כן, שופט בכיר בדימוס שהיה קרוב של המנוח העיד (השיב לשאלות שנשאל בכתב) על שיחתו הטלפונית של המנוח סמוך לפטירתו. השופט ציין כי המנוח אמר לו שערך צוואה והוא מבקש להפקידה בידיו. עוד העיד השופט כי לא הייתה לו התרשמות באשר לפגם בצלילות דעתו.
עו"ד בעז קראוסעו"ד בעז קראוסצילום: משה טסלר
לאחר מספר שנים של ניהול הליך משפטי, פסק בית המשפט לענייני משפחה החודש כי הצוואה האחרונה של המנוח, שמורישה את רכושו לבן הבכור, תקוים. בית המשפט קבע, בין היתר כי "הנתבעים (האלמנה וילדיהם המשותפים-ל.ד) לא הצליחו להוכיח כי המנוח לא ידע להבין בטיבה של צוואה, אלא להיפך, הוכח כי המנוח היה כשיר לצוות במועד עריכת הצוואה. מצאתי כי דין הטענה בדבר קיומה של השפעה בלתי הוגנת של התובע (הבן הבכור - ל.ד) על המנוח - להידחות", קבעה השופטת ורד שביט פינקלשטיין.
באי כוחו של הבן הבכור, עו"ד בעז קראוס ועו"ד עמית אלזם: "הוכח כי המנוח היה כשיר וצלול בעת כתיבת הצוואה, אשר ביטאה את רצונו האחרון כחודש לפני פטירתו לעזור לבנו בכורו ולמשפחתו מרובת הילדים. לאחר שבית המשפט בחן את מכלול הראיות, נדחו בצדק טענות ההתנגדות לקיום הצוואה".
עו"ד רועי סידי, בא כוח האלמנה והילדים המשותפים מסר בתגובה: "אנחנו לומדים את פסק הדין ושוקלים את צעדינו".