מיד עם פרוץ מלחמת חרבות ברזל, הצטרפה המועצה לשימור אתרים לארגונים ואנשים פרטיים רבים ויזמה שורת פעילויות לטובת הרבבות שפונו מבתיהם.
המועצה לשימור אתרי מורשת, מלווה ומסייעת בשגרה לכ־200 אתרי מורשת ברחבי הארץ. אתרי המורשת של ישראל הם המגדלור ההיסטורי, החברתי והערכי של המדינה, כ־18 מהם נמצאים פיזית באזור חבל התקומה, כ־5 מהם גם נפגעו במהלך הלחימה.
קו ראשון
הפעילות הראשונה אליה נרתמה המועצה הייתה סיוע בניהול החמ"ל התפעולי בחבל אשכול במשך כל חודש הלחימה הראשון, באמצעות סמנכ"ל המועצה לשימור אתרים אלעד בצלאלי. לסיוע בחמ"ל נרתמו מתנדבים מהאזור וחלק גדול מעובדי המועצה ששינעו ציוד לאן שהיה צורך, ובמקביל המועצה טיפלה ברישות החמ"ל מול חמ"לים אחרים ויצירת שיתופי פעולה.
החמ"ל הוקם על מנת לסייע בפעילות מאחר ומרכז החוסן של המועצה האזורית אשכול נפגע ורוב התושבים פונו במהירות לאזורים אחרים בארץ.
החמ"ל סייע לכל נצטרך ובכל מה שנדרש: מאבקת חלב לתינוקות, הובלה ושינוע ועד בגדים ואוכל.
8 צפייה בגלריה
עמרי שלמון, מנכ"ל המועצה לשימור אתרי מורשת, בחמ"ל התפעולי
עמרי שלמון, מנכ"ל המועצה לשימור אתרי מורשת, בחמ"ל התפעולי
עמרי שלמון, מנכ"ל המועצה לשימור אתרי מורשת, בחמ"ל התפעולי
(צילום: באדיבות המועצה)
"אוטופעם"
המועצה הקימה יש מאין ובנתה ערכה ניידת המכילה משחקים והפעלות ומיועדת לקהל גדול במתכונת "הפנינג". צוות החינוך של המועצה מפעיל את הערכה במרכזי הלינה של המפונים, בסיוע צוותי האתרים, בנות שירות לאומי ומתנדבים. למעלה מ־50 פעילויות "אוטופעם" התקיימו במרכזי מפונים שונים ברחבי הארץ בהן לקחו חלק כ־3,000 ילדים ובני נוער.
8 צפייה בגלריה
פעילות "אוטופעם" בשדרות
פעילות "אוטופעם" בשדרות
פעילות "אוטופעם" בשדרות
(צילום: המועצה לשימור אתרי מורשת)
מגדלור של חוסן
מתוך כ־200 אתרי המורשת בארץ נפתחו מיום פרוץ הלחימה ועד היום כ־50 אתרים, בפריסה ארצית מצפון לדרום. כולם פתוחים כבר כחודשיים וחצי ללא תשלום עבור הכניסה או ההדרכה הניתנת בהם. הפעילות המוצעת למפונים, לחיילים וגם לקהל הרחב מתבצעת ללא תמיכה כלכלית של המדינה או גורמים אחרים. נטו התנדבות של המשוגעים לדבר השואבים השראה מאירועי העבר המוצגים בהם כדי להמשיך ולפעול גם בימים אלו.
"המוזות אינן שותקות. לא בימי רגיעה, כל שכן בימי חירום ומלחמה. הסיפורים המסופרים באתרי המורשת בישראל, ממחישים אולי יותר מכל דבר אחר, את המעשה הציוני והגשמתו הלכה למעשה, על ידי חלוציו וחלוצותיו ודורות ההמשך. אתרי המורשת של כולנו הם הביטוי המובהק לעומק המעשה והתעוזה, חלון ראווה המאפשר להבין, להפנים ולחוות את המעשה הגדול שנעשה בתחומי ארץ ישראל", אומר עמרי שלמון, מנכ"ל המועצה לשימור אתרי מורשת. "לכן לא חיכינו רגע, וברוח גדולי העבר שהציבו מול עינינו מגדלור של חוסן והתאוששות ממשברים קשים, בליווי ובתמיכת משרד מורשת התגייסנו מיידית למשימה לסייע לכל מי שזקוק. בלי ניירת, בלי שאלות, רק בנתינה, ומנהלי האתרים ברחבי הארץ התגייסו גם הם, כשהם פותחים את דלתותיהם כבר כחודשיים וחצי ללא כל תמורה, כדי לחזק את הציבור. זו המשמעות של סולידריות ולכידות חברתית. זו המשמעות של החוסן שלנו כחברה אחת".
נציגים ומדריכים של 12 אתרי מורשת, בעיקר כאלו שלא יכלו מסיבות שונות לארח קהל, הקימו תוך ימים מעין "מוזיאון במזוודה" והגיעו עם פעילויות למרכזי מפונים ולמרכזים של ילדי עובדי רפואה וכוחות הביטחון. גם פעילות זו התבצעה ומתבצעת ללא תשלום, מתוך ההבנה כי ההפגה מסייעת לייצר עורף חזק ותמיכה נפשית ופיזית למשתתפים.
שני מוזיאונים הקימו תצוגות מיוחדות ברוח הזמן: מוזיאון העמק ביפעת הביא פיזית את התצוגה של התערוכה האחרונה מגלריית בארי, כשהוא מרחיב אותה עם צילומי כל החטופים, ובית יגאל אלון פתח את תערוכת "שברון לב" - יוזמה של האוצרת יעל ניצן, המציגה את יצירותיהם של אמנים מאשקלון ועוטף עזה, בחיבור מרגש עם אמני הגליל. התערוכה, שכוללת 30 אמנים, מתוכם 23 מאשקלון ומעוטף עזה ו־7 תושבי הגליל, מבטאת את אירועי השבת השחורה של 7 באוקטובר, חושפת את אובדן הביטחון האישי והקולקטיבי ונוגעת בחוויה האישית של כל אמן דרך עבודות ציור, שירה, צילום ופיסול. כל ההכנסות ממכירת היצירות בתערוכה זו יועברו לאמנים.
8 צפייה בגלריה
ילדים מהעוטף בפעילות במשכן לאמנות בעין חרוד
ילדים מהעוטף בפעילות במשכן לאמנות בעין חרוד
ילדים מהעוטף בפעילות במשכן לאמנות בעין חרוד
(צילום: המשכן לאמנות עין חרוד)
הפגה לכל גיל
למבוגרים השוהים במרכזי המפונים מציעה מחלקת החינוך של המועצה הרצאות תוכן בנושאי שימור ומורשת מאת צוותי האתרים ומתנדבים.
לילדים ולהורים במרכזי מפונים בכל רחבי הארץ חולקו כ־10,000 ערכות יצירה "מלאכת השימור", המכילות חומרי יצירה, הסברים ופעילויות בנושאים שונים הקשורים בשימור, ומאפשרות זמן יצירה והפוגה לילדים.
למי שמעדיף פעילות עצמאית, פתחה המועצה השתתפות חינם בשתי סדרות של מפגשי זום המתקיימות אחת לשבוע כל אחת, ומשודרות בשידור חי גם בפייסבוק. לצד סדרות אלו הפתחו חינם גם סרטוני "זומורשת" - סיורים וירטואליים באתרי מורשת בשילוב שאלות ותשובות עם צוות האתר, וכן פעילות "מתחברים למורשת" - סדרת הרצאות שמועברת על ידי צוותי אתרי המורשת בנושאים הקשורים לשימור, מורשת ולתוכן אתרי המורשת. בפעילויות אלו בלבד לקחו חלק כ־1,500 משתתפים ב־20 מפגשים.
פעילות מקוונת נוספת שנפתחה ללא תשלום באתר המועצה היא "ילדים יוצרים שימור" - ריכוז של דפי יצירה, צביעה, משחקים ועוד, והמועצה שוקדת כל העת בסיוע מתנדבים ומשרתי השירות הלאומי על הוספת חומרים ומשחקים לאתר שמתעדכן באופן תדיר. למעלה מ־5,000 כניסות נרשמו לעמוד זה בלבד.
אירוח ביתי ללא תשלום
גוף נוסף שנרתם למען תושבי הצפון והדרום שנעקרו מבתיהם הוא עיריית ירושלים, תושביה ויזמי התיירות הפועלים בה.
כ־20,000 תושבים מאזור הדרום אשר נאלצו לנטוש את בתיהם ובחרו להגיע לירושלים משתכנים מזה כחודשיים בכ־50 מלונות בעיר.
בכל מלון נמצאים אנשי מקצוע מטעם העירייה, המקיימים קשר שוטף עם המפונים ומציעים מגוון טיפוליים רגשיים לצד פעילויות הפגה, תרבות ופנאי.
בנוסף, מתוך הבנה שהמלחמה עלולה להימשך עוד זמן רב, גיבשה עיריית ירושלים לוח יומי מסודר של פעילויות בחלק גדול מהמלונות - בבוקר ילדי המפונים נמצאים במסגרות החינוכיות שהוקמו עבורם בבתי המלון, ומקיימים מפגשי לימוד והעשרה ככל שניתן כדי לשמור על שגרת יום בריאה גם בימים אלה, ובמהלך אחה"צ והערב מוצעות למשפחות מדי יום לפחות 4 פעילויות שונות במגוון תחומים.
8 צפייה בגלריה
מפונות בסדנת ציור אצל חיה וייט במסגרת עיר עוטפת אור
מפונות בסדנת ציור אצל חיה וייט במסגרת עיר עוטפת אור
מפונות בסדנת ציור אצל חיה וייט במסגרת עיר עוטפת אור
(צילום: חיה וייט)
תושבי העיר ירושלים, המפגינים סולידריות חברתית ותחושת הזדהות עם תושבי הדרום, מגיעים לסייע, מביאים עימם ציוד למען תושבי הדרום, ומציעים שירותי כביסה.
צעירי העיר, תלמידי ביה"ס לאומנויות, פתחו את חנות "העוטף", חנות בגדי יד שנייה חינמית, שמציעה גם פינות משחק לילדים, ואפילו ירידי אוכל בימי שישי.
ארגון לב אחד פתח חמ"ל אזרחי שסייע בזמן אמת לעשרות אלפי בקשות, יד שרה העמידה את שירותי חדר המיון ללא תשלום, פתחה קווים לבית המרקחת ולציוד שיקומי.
ירושלים היא בירת התיירות של ישראל. כ־30% מהכנסות העיר מבוססות על תיירות, וכאשר יש משבר בסדר גודל כזה המשמעות היא שכשליש מתושבי העיר נותר ללא הכנסה. למרות זאת כ־30 מאתרי העיר פתחו את שעריהם ללא תשלום, מאתרים ארכיאולוגיים כמו מערת צדקיהו ועד מורי דרך פרטיים, מעמק הצבאים ועד מכון ון ליר, ויזמי תיירות עצמאיים העניקו פעילויות ללא תשלום.
המחלקה לקידום נשים בעיריית ירושלים הכריזה על מיזם מיוחד בשם "עיר עוטפת אור" המתקיים בכל חודש דצמבר, כולל חנוכה, במסגרתו המארחות הביתיות חברות מיזם "נשים וסיפורים בירושלים" יארחו קבוצות מתושבי הצפון, הדרום וכוחות הבטחון ללא תשלום. האירוח כולל מפגש, שיחה, סיפור חיים, סדנה, פעילות משותפת, הפרשת חלה או הכנת תבשיל וכיבוד קל, והעירייה מגבה את המארחות בתשלום מטעמה. כך המתארחים נהנים, והמארחות מצליחות להתפרנס למרות התקופה הבלתי אפשרית.
מיזם "נשים וסיפורים בירושלים" הוקם ביוזמת עיריית ירושלים, ומהווה דוגמה לתיירות חברתית במסגרתה נשים מארחות בביתן יחידים וקבוצות, מספרות את סיפור חייהן, ומאפשרות הצצה נדירה לביתן ולאורח חייהן המיוחד בשילוב כיבוד קל. בקהילה חברות נשים מכל קשת החברה הירושלמית: חילוניות, חרדיות, דתיות לאומיות, נוצריות וערביות.
היוזמה, הפועלת באמצעות המחלקה לקידום נשים באגף חברה של העירייה, הוקמה לפני כעשור, מתוך רצון לאפשר לנשות העיר ליהנות מעצמאות כלכלית, תוך יצירת מודל של שיתופי פעולה ביניהן, תמיכה ולמידת עמיתות. אירוחים במסגרת עיר עוטפת אור מתקיימים עד סוף דצמבר 2023 ומיועדים לקבוצות, לנשים ולגברים. פרטי כל הנשים מופיעים באתר העירייה.
8 צפייה בגלריה
מפונים גימלאים ובעלי מוגבלויות בסיור עיר עוטפת אור עם מלכה אליהו קוסוביץ
מפונים גימלאים ובעלי מוגבלויות בסיור עיר עוטפת אור עם מלכה אליהו קוסוביץ
מפונים גימלאים ובעלי מוגבלויות בסיור עיר עוטפת אור עם מלכה אליהו קוסוביץ
(צילום: מלכה אליהו קוסוביץ)
גימלאים למען החקלאות
סוכני הנסיעות גם הם מושבתים מזה חודשיים. זה לא הפריע לאדריאן לוינגר, חבר באיגוד סוכני תיירות הפנים, להמשיך לטייל עם קבוצות הגמלאים איתן הוא מטייל בימי שגרה.
אם לא כסף – לפחות נתנדב, אמר אדריאן ועשה: הוא יצר קשר עם חקלאים בשטחים החקלאים באזור העוטף, גייס גימלאים בעלי כושר נהיגה ונסיעה, מיד כשניתן היה להגיע לשדות הוא הגיע עם הגמלאים לסייע בקטיף ובכל מה שניתן.
8 צפייה בגלריה
אדיראן לוינגר וקבוצת גימלאים בקטיף עגבניות בעמיעוז
אדיראן לוינגר וקבוצת גימלאים בקטיף עגבניות בעמיעוז
אדיראן לוינגר וקבוצת גימלאים בקטיף עגבניות בעמיעוז
(צילום: פרטי)
נדמה שיותר מהכל המלחמה הזאת הדביקה אותנו מחדש: "הפכנו לחברה מלוכדת, כשהמילים ערבות הדדית ו"כניסה מתחת לאלונקה" התאווררו מהאבק הציני שליווה אותן בשנים האחרונות. העם כולו יוצא מגדרו לתת כתף ולסייע. אני גאה להיות חלק מהעם הזה!", מסכם אדריאן.
8 צפייה בגלריה
אדריאן לוינגר מארגן ימי התנדבות חקלאיים בעוטף
אדריאן לוינגר מארגן ימי התנדבות חקלאיים בעוטף
אדריאן לוינגר מארגן ימי התנדבות חקלאיים בעוטף
(צילום: פרטי)
עוטפים יחד – אף משפחה לא נשארת לבד
"היינו בכאוס ולא ידענו לנווט בכל המשימות האינסופיות. כשהגעתם אלינו עם לב גדול, זכינו לבהירות בכל החושך שירד עלינו" - אלו משפטים שאנחנו שומעים יום יום.
"יד תמר" הוקמה בשנת 2009 ופועלת לחיזוק החוסן המשפחתי והקהילתי במצבי משבר רפואי ארוך טווח. העמותה פיתחה מודל משפחתי-קהילתי-מערכתי אשר הוטמע בהצלחה עם אלפי משפחות ובעשרות קהילות בכל רחבי הארץ, והוא מאפשר למשפחה ולקהילה לעבור ממצב של כאוס למצב של שליטה וניהול אפקטיבי לאורך זמן של המשבר, תוך הגדלה משמעותית של כוחות הסיוע וההתנדבות.
8 צפייה בגלריה
(צילום: באדיבות עמותת יד תמר)
בזמן המלחמה נדרשנו להתאים את מודל העבודה שלנו ויצאנו לדרך עם מערך מלווי משפחות בחירום.
בשנה האחרונה יזמה "יד תמר" את הפיתוח של אפליקציית ENOLA, טכנולוגיה חדשנית ויחידה מסוגה למיפוי צרכי המשפחה, ניהול (Case Management), הנגשה נוחה של משימות למעגלי תמיכה מסייעים, למתנדבים ובקרה שוטפת אחר המשימות.
לפנייה לסיוע ותמיכה בפעולות יד תמר כנסו לאתר: www.yadtamar.org.il
או בטלפון/וואטסאפ: 02-6562200