בשיתוף אתר "המקצוענים"
מינימליזם או מקסימליזם? ובכן, מסתבר שהבחירה הרבה יותר עמוקה מאשר בחירת סגנון עיצוב. מינימליזם הוא יותר מסגנון, הוא מייצג אישיות.
הבית הוא מראה של האופי שלכם.
13 צפייה בגלריה
התמונות בכתבה זו מתוך פרויקט שעיצבה מאיה שינברגר, ואשר פורסם בספר בינלאומי העוסק במינימליזם עכשווי.
התמונות בכתבה זו מתוך פרויקט שעיצבה מאיה שינברגר, ואשר פורסם בספר בינלאומי העוסק במינימליזם עכשווי.
התמונות בכתבה זו מתוך פרויקט שעיצבה מאיה שינברגר, ואשר פורסם בספר בינלאומי העוסק במינימליזם עכשווי.
(צילום: איתי בנית)
למשל, אם אתם חולי ניקיון כפייתיים, סביר להניח שלא תוכלו לסבול כמות עצומה של פריטים בכל חדר. לכן, הבחירה בסגנון זה, אמורה להתאים למי שאתם, ולא לשום מגזין או ספר עיצוב.
טיפוסים שזקוקים לגירויים מתמידים, יכולים להרגיש בדידות בחלל ריק. ויש כמובן גם את האמצע. חלל שאינו מינימליסטי, אך גם אינו עמוס לעייפה בחפצים.
בכל מקרה, גם כדי לעשות שימוש מושכל בסגנון הזה, כדאי להכיר את החוקים של הסגנון המסורתי, הפרשנות הנוכחית שלו והכללים הרשמיים. תמיד אפשר לנסות ליישם אותם לפחות בחדר אחד בבית, ולבדוק איך אתם מרגישים בחלל זה לאורך זמן, בכדי לדעת אם הוא מתאים לכם ולסגנון החיים שלכם.
אגב, תמיד תוכלו ליישם חלק מהעקרונות על הסגנון המועדף עליכם. הרי גם סגנון כפרי, יכול להיות עמוס לעייפה או דליל מפריטים. לא מדובר בגבולות נוקשים בין סגנונות, אלא בסקאלה גמישה יכול למקם את עצמה בו, לפי הטעם שלו, או על מנת לאזן בטעם של כלל בני הבית.
13 צפייה בגלריה
(צילום: איתי בנית)

מהו סגנון המינימליזם ולמי הוא מתאים

הסגנון אשר מבוסס על הפילוסופיה היפנית והפך לפופולרי גם במערב בתחילת המאה ה-20 מציע לאזן בין החלל החיצוני והפנימי ומאופיין בחלל נקי שאיננו עמוס ברהיטים. בימים בהם רבים חשים עייפות מתרבות של צריכה עודפת ומבקשים לחיות חיים נקיים יותר עם פחות עומס, חוזר סגנון זה אל מרכז הבמה.
מהי הטעות הנפוצה ביותר לגבי סגנון העיצוב המינימליסטי?
"למרות שסגנון העיצוב המינימליסטי נמצא איתנו כבר קרוב למאה שנה, רבים עדיין מתבלבלים ותוהים האם כל חדר 'ריק' נחשב למינימליסטי", אומרת מאיה שינברגר, מעצבת פנים.
13 צפייה בגלריה
בתמונה: מאיה שינברגר
בתמונה: מאיה שינברגר
בתמונה: מאיה שינברגר
(צילום: איתי בנית)
שינברגר, אשר דירה תל-אביבית שעיצבה, נבחרה לככב בספר בינלאומי חדש בשם "סגנון העיצוב המינימליסטי החדש" (The New Minimalist Style), מזוהה עם סגנון זה, על פרשנותו הנוכחית.
"בפועל, מינימליזם מייצר תחושה שלמה והוליסטית בחלל, בעזרת פריטים בודדים ומדויקים שעונים לצורך. אם נכנסים לחלל שמרגיש חסר, הרי שלא מדובר במינימליזם, או לפחות לא במינימליזם טוב".
13 צפייה בגלריה
(צילום: איתי בנית)
במה מתבלט המינימליזם הישראלי בהשוואה לשאר העולם?
"הקול הישראלי, מציג מינימליזם צנוע, ששם בראש ובראשונה את צרכי היום-יום של דייריו. הדירה שנבחרה להיות מוצגת בספר, מדגימה את מרכזיות המטבח בבית הישראלי ואת החשיבה הפרקטית, שקודמת לשאר ההחלטות בעניין העיצוב. הישראלים, מתאפיינים בחשיבה על פתרונות יצירתיים, על מקסום החלל ועל שיטות אחסון שמאפיינות את החללים שהולכים וקטנים במגדלי הבנייה הרוויה".
אז בכדי שגם אתם תוכלו ליהנות מגישת "פחות הוא יותר", הנה כללי האצבע הרשמיים של הסגנון, בגרסתו הנוכחית, לאחר גלגולים רבים שעבר לאורך השנים.

טבולה ראסה: צבע הבסיס בסגנון זה הוא לרוב לבן

הצבע הלבן מאפשר להרחיב את החלל ולכן חשוב במיוחד בעיצוב של הבית הישראלי הטיפוסי. זאת, מפני שרוב חללי המגורים בישראל קטנים במיוחד. הצבע הלבן מסייע להעניק תחושה מוארת ופתוחה.
נסו להוריד תמונה גדולה מקיר לבן, ומיד תרגישו בהבדל: הלבן מחזיר אור, ונותן תחושה של עוד נורה שדולקת בו.
13 צפייה בגלריה
(צילום: איתי בנית, עיצוב פנים: מאיה שינברגר)
"אך לא רק מנקודת מבט ישראלית הלבן הוא הבסיס של הסגנון המינימליסטי. גם ברחבי העולם הלבן הוא הגוון הבסיסי שמשמש כרקע בסגנון זה. זאת, בשל היכולת שלו להשתלב עם צבעי הספקטרום האחרים, כמו גם בשל הניטרליות והפשטות שהוא מביא איתו.
זה לא אומר שלא ניתן להשתמש בצבעים כהים לצורך הלבשת הבית בסגנון זה. להפך, הלבן ידגיש אותם יותר. ניתן לבחור גם שחלק מהקירות יהיו כהים, אך להקפיד על פרטי ריהוט בגוון מנוגד להם, על מנת שיבלטו. הניגודיות בסגנון זה, היא לב העניין.
באופן כללי, לפני שממהרים להלביש את הבית, חשוב שהמינונים של הצבע בחלל לא ייצרו עומס, תחושת כבדות או שיגרמו לחלל להרגיש חשוך מדי".
13 צפייה בגלריה
(צילום: איתי בנית)

שימוש מקסימלי באור טבעי

האג'נדה המינימליסטית דוגלת בשימוש מרבי בקיים. האור, הוא חלק מכך. ולכן, בסגנון זה יש מקסום של האור הטבעי שחודר לחלל.
עיצוב מינימליסטי דוגל בווילונות קלים שמרככים את האור ולא חוסמים אותו, בבחירה בחלונות הממוקמים בתקרה, ומאירים את החלל מלמעלה ובהסרת קירות או מחיצות פנימיות, אשר מחשיכים את האזורים המרוחקים מפתחי המבנה.

אל תסנוורו עם צבעים בוהקים

על פי עקרונות הסגנון המסורתיים, בנוסף ללבן ישנו שימוש בצבעים "מושתקים" (באנגלית זה נשמע טוב יותר: muted colors). הכוונה היא לגוונים דהויים יחסית, שלא בוהקים יותר מדי בעין. סגנון זה אמור לשדר 'שקט', וצבעים נועזים מדי, כמו מפרים אותו.
בכדי לבדל את הבית שלכם, להישאר בסגנון תוך שמירה על ייחודיות וחותם אישי, ניתן לעשות שימוש בטקסטורות מיוחדות, בחומרים שונים (שילובי עץ, זכוכית, חרס ובדים), ובכך להשיג את הבידול שלכם משאר הבתים.
13 צפייה בגלריה
(צילום: איתי בנית)

כל רהיט וכל גוף תאורה נבחר בקפידה

הסגנון המינימליסטי מתאפיין בחללים נקיים ובמספר מועט של רהיטים. לכן, בחירת הרהיטים וגופי התאורה היא מאוד מחושבת. "אבל זה היה במבצע?" לא תקף כאן. ככל שתהיו ממוקדים, ברורים ועם תכנית ברורה מראש, כך תיישמו את הסגנון בצורה הטובה ביותר, עם אפס רכישות מיותרות.
מעבר לדגש הפונקציונלי, לרהיטים הנבחרים יש משמעות עיצובית גדולה. קיים מבחר גופי תאורה בשוק, המתאים לכל הסגנונות. כאן, גם גופי התאורה הם בבחינת תכשיט מרומז. נברשות דרמטיות? גופי תאורה שגונבים את ההצגה? לא בסגנון הזה. אם בחרתם רהיט או גוף תאורה בולט במיוחד, לרוב הוא ישמש כפריט אמנות שיתבלט על פני כל השאר, מתוך כוונה ולא במקרה. שניים בסמיכות גדולה מדי בחדר? ברחתם מהסגנון המסורתי.

זו לא הכמות, זו האיכות

עם המבחר הרחב והנגיש של שוק הרהיטים כיום, קל ללכת לאיבוד בעת בחירת הרהיטים לבית. העיצוב המינימליסטי מבקש להפחית את כמות הרהיטים בחלל הבית ולבחור רהיטים פונקציונליים אך פשוטים.
כשיש מעט חפצים, מלאכת העיצוב הופכת מאתגרת יותר ומפתחת חשיבה פרקטית והבנה של אילו רהיטים יתאימו וישתלבו בעיצוב הכולל של הבית, תוך דגש על איכותם. לעתים עדיף לבנות ולעצב את הרהיטים הזמנה אישית מול בעל מקצוע, על מנת ליצור התאמה אישית טובה ואיכותית יותר למבנה הבית ולצורכי דייריו, מאשר לשוטט חודשים בין חנויות, ולהתפשר על פריט סטנדרטי וגנרי.
13 צפייה בגלריה
(צילום: איתי בנית)

לא רק החפצים מתחבאים בארונות: הארונות עצמם נסתרים

אחד מהעקרונות החשובים ביותר בסגנון מינימליסטי הוא שימוש בשטחי אחסון.
העיצוב המינימליסטי מבקש ליצור חלל אסתטי, אוורירי, נקי ובהיר. זאת, תוך ויתור על רהיטים וחפצים לא שימושיים שתופסים מקום מיותר, מעלים אבק ומקשים על מלאכת הסדר והניקיון.
סגנון זה, חשוב לדאוג לפתרונות אחסון יצירתיים ונסתרים, המוטמעים בקירות ובנישות שונות, מבלי שהבית ירגיש כמו חדר ארונות אחד גדול.
13 צפייה בגלריה
(צילום: איתי בנית)

להסתדר בשורה: הקירות, התקרה, הריהוט ומכשירי החשמל מיישרים קו

הסגנון המינימליסטי מבוסס על קווים נקיים ועדינים בחלל הבית. הדרך ליצור קווים אלו נעשית תוך שימוש נכון בצורות גאומטריות ובפרופורציות במרחב. לכן, אם יש יותר מדי נישות, קירות בולטים, ריהוט שאספתם לאורך השנים – הדבר יקשה מאוד לשמור על הסגנון.
13 צפייה בגלריה
(צילום: איתי בנית)
ראשית, יש לדאוג כבר בשלב התכנון האדריכלי "ליישר" את הבית, ככל הניתן. אם לא ניתן לעשות זאת באמצעות שינוי חלוקת פנים של הבית, ניתן לעשות שימוש בקירות גבס, או בפרטי ריהוט בהתאמה אישית שיהפכו את ה"עקום" ל"ישר".
כך, הקירות, התקרה, הריהוט ושאר הפריטים – יסתדרו באותם קווים, מה שייצור מרחב סימטרי ומוקפד.
הקווים מתייחסים גם ל'גבהים' השונים של התקרה בכל חדר, למיקום ריהוט ותמונות. יש להקפיד על חלוקה נכונה של גבוה ונמוך ושל צר מול רחב. חשוב שיהיה איזון וסימטריה בעיניים, בכלל הקטגוריות השונות. לרוב, ייעשה שימוש במכשירי חשמל אינטגרליים שיהיו מוטמעים במטבח. כמו כן, מרבית התאורה תהיה נסתרת בקירות או בתקרה, ויהיו כמה שפחות "קישוטים" מיותרים בכל חדר.
13 צפייה בגלריה
(צילום: איתי בנית)

13 צפייה בגלריה
(צילום: איתי בנית)

החלון הוא רק מסגרת לתמונת הנוף שבחוץ

הסגנון המינימליסטי אינו עיצוב פנים בלבד והוא ניזון גם מחיצוניות החלל הביתי.
על-ידי איזון נכון בין הפנים לבין החוץ, הנוף שמקיף את הבית יכול לשמש כאלמנט עיצובי, לצד הרהיטים והצבעים הפנימיים.
חשוב לשמור על המרחב נקי על מנת לאפשר לנוף החיצוני להפוך חלק מהעיצוב ומהאווירה הפנימית של הבית. דבר זה, יסייע גם במקסום התאורה הטבעית בבית.
13 צפייה בגלריה
הספר "סגנון המינימליזם החדש" נמכר בטולמנס דוט, ב-200 שקל
הספר "סגנון המינימליזם החדש" נמכר בטולמנס דוט, ב-200 שקל
הספר "סגנון המינימליזם החדש" נמכר בטולמנס דוט, ב-200 שקל
(צילום: איתי בנית, עיצוב פנים: מאיה שינברגר.)

העושר מגיע מהחומרים בצורתם הגולמית ולא מצבעוניות מלאכותית

בימינו, הדרך להעשיר את העיצוב המינימליסטי הוא לא על ידי הוספת צבעים, אלא על ידי שימוש בחומר בצורתו הטבעית. העושר העיצובי מגיע מחומרים גולמיים: בטון, לבנים, ברזל – אלו יוצרים עניין בחלל, ו"מחספסים" אותו.
פורסם לראשונה: 16:55, 05.07.22