בשיתוף מרכז הנדל"ן

הדרישה לעוד פתרונות דיור במרכז, כשעתודות קרקע אינן בנמצא, מעלה את קרנם של ישובים ותיקים. בחלק מהמקומות, מוצו כל עתודות הקרקע לבנייה חדשה של יחידות דיור וכחלק מהמאמץ, באה לעזרת כוחות השוק, ההתחדשות העירונית, שעוזרת להפוך שכונות ישנות במרכזי אזורי הביקוש, לפוטנציאל דיור חדש.
4 צפייה בגלריה
בתים צמודי קרקע - רמת השרון
בתים צמודי קרקע - רמת השרון
בתים צמודי קרקע - רמת השרון
(צילום: עידו ארז)
את אחת הדוגמאות הטובות לכך ניתן לראות במה שעובר לאחרונה על רמת השרון, שהייתה בעבר מושבה של פרדסים ועם השנים הפכה לאחת הערים המבוקשות בישראל.
רמת השרון הוקמה ב-1923 והיא נמצאת במיקום מרכזי, בין תל אביב, הרצליה, פתח תקווה וקיבוץ גליל ים. ב-1949 הוכרזה רמת השרון כמועצה מקומית וב-2002 כעיר, אבל עבור תושביה היא עדיין נחשבת כמושבה. היום חיים בה כ-50 אלף תושבים.
בראשית שנות ה-50 הוקמה מ
ול הכפר הירוק מעברה, שקלטה כ-6,000 עולים. מהר מאד החל להיבנות שם שיכון קבע וכך הוקמה שכונת מורשה, שהפכה לחלק מרמת השרון. בתחילה הוקמו במקום בתים צמודי קרקע ולאחר מכן נבנו בה בתי שיכון. בשנים האחרונות עוברת שכונת מורשה שינוי משמעותי, שבעזרת התחדשות עירונית, תביא עוד תושבים לשכונה ולעיר – משפחות צעירות, בבניה מודרנית ומרקם עירוני חדש.
4 צפייה בגלריה
  מחדשים את שכונת מורשה
  מחדשים את שכונת מורשה
מחדשים את שכונת מורשה

עיר עם איכות

מיקומה של העיר, איכות תושביה והשירותים בה מושכים אליה יזמים ותושבים. "רמת השרון היא עיר חזקה, הידועה באיכות של תושביה, של החינוך בה, המיקום שלה, השלווה שמאפיינת אותה", אומר אוהד דנוס, שמאי מקרקעין, לשעבר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין. "ברור שהדבר הזה מלכתחילה מייצר איזו שהיא סקרנות לגבי נדל"ן שמתפתח ומתהווה בעיר הזו ובאזורים האלה שהם מעט יותר כפריים ומעט יותר שלווים".
"כשקורה פרויקט כזה של התחדשות עירונית, סביר להניח שהוא יהיה מאוד איכותי ופחות צפוף והרבה יותר משולב בסביבה שלו ומצד שני הוא גם יהיה מאוד ייחודי", אומר דנוס.

מחויב המציאות

באבולוציה של כל עיר ותיקה, התחדשות עירונית, שמחליפה ישן בחדש, היא כמעט מתבקשת. "במשך שנים רמת השרון הייתה מושבה ולאט לאט היא הפכה לעיר קטנה. היום, בעצם, היא בנקודת מפנה או צומת, כשהיא צריכה להחליט האם היא רוצה להמשיך להיות מושבה עם בתים צמודי קרקע, גגות רעפים רומנטיים, או שהיא הולכת להיות עיר. ההתחדשות העירונית של רמת השרון מוכיחה, שהכיוון כבר מתחיל להיות ברור, גם אם לא כולם הפנימו את זה", אומר גיל שנהב, מ"כנען שנהב אדריכלים", האדריכל האחראי על פרויקט "אאורה" בשכונת מורשה.
שיחה עם תושבי המקום מוכיחה שגם הם מבינים את העניין: "נולדתי ברמת השרון לפני 52 שנה. אז היא הייתה מושבה וגרנו בבית פרטי עם רעפים אדומים. לאט לאט צצו בניינים, מפני שאין ברירה - זו ההתפתחות של המדינה, של ההתחדשות העירונית שקיימת וחייבים להיות שם כי יש יותר תושבים היום", אומר גור ורבין, תושב ותיק ברמת השרון.

תרומה לעיר ועתיד מבטיח

שנהב מספר על היתרונות הגדולים של פרויקט כזה באמצע שכונה ותיקה: "עובדים על הפרויקט הזה כמעט עשרים שנה. הפרויקט, שנעשה במתווה של בינוי פינוי, האספקט הכי חשוב בו, זה יצירת מרחב ציבורי חדש".
שנהב נותן עוד נקודת מבט עירונית רחבה: "האזור הזה הוא יחסית מרוחק ממרכז העיר. בשביל לקנות קרטון חלב או קופסת סיגריות צריך להתניע את האוטו ולנסוע. הפרויקט שלנו, יחד עם זה שהוא מחדש את הבניינים ומייצר את יחידות הדיור ופותר את הבעיה של השיכונים המתפוררים, מייצר רחוב חדש והשדרה הזאת תהיה שדרת חנויות, בתי קפה, מקומות לשבת, נטיעות. זו דוגמה איך התחדשות עירונית היא לא נזק, אלא, בסופו של דבר, יתרון ואיזה שהוא פתרון של סוגיות ויצירת מרחב ציבורי חדש".
"אנחנו בהחלט יכולים לצפות, שבעשור הקרוב שכונת מורשה תשנה את פניה, אבל אנחנו נמצאים פה בסביבה, שסביר להניח שגם בעוד עשור תשמור פחות או יותר על הצביון הנינוח שלה", אומר דנוס.
"אני מאמין שעוד עשר שנים אנחנו נראה פה עוד המון משפחות עם זוגות צעירים והכל משגשג וזה יהיה פרויקט בשכונה חדשה וצעירה", מסכם תושב העיר, גור ורבין.
בשיתוף מרכז הנדל"ן


פורסם לראשונה: 07:00, 22.07.20