בזמן שבתעשייה האווירית מתכוונים להכריז בקרוב, בעיצומה של מלחמה, על סכסוך עבודה בטענה כי באוצר מסרבים לקדם עובדים בעקבות חריגות חריגות שכר בחברה הממשלתית, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הבטיח בסוף השבוע ליו"ר תע"א עמיר פרץ לגבש מתווה לפתרון חריגות השכר בחברה, שכאמור מנעו עד כה מהממונה על השכר באוצר לאשר קידומי עובדים ברמות השכר הגבוהות.
סמוטריץ' הציע כי החל מיום ראשון הקרוב ובמשך שלושה חודשים ישבו צוותי האוצר, החברה והממונה על השכר לגיבוש עקרונות למבנה שכר חדש "באופן שיסדיר את חריגות השכר בחברה".
1 צפייה בגלריה
התעשייה האווירית
התעשייה האווירית
התעשייה האווירית
(צילום: אבי מועלם)
שר האוצר ציין כי הוא ופרץ ילוו את התהליך באופן אישי במטרה להגיע לנייר עקרונות מוסכם בטווח הזמן האמור אשר לאחריו יוגדר לוח זמנים להשלמת הסכם קיבוצי מפורט בין החברה לארגון העובדים. "ככל שיושלם התהליך ניתן יהיה ליישם את הסיכום כבר בשנה הנוכחית".
פרץ, שתומך בעובדים, הודה לשר אוצר, ופירט את המתווה המוצע על ידו: "לטובת האווירה החיובית וכצעד בונה אמון, אני מציע כי תאשר 50% מתקציב הקידום, ואת השאר נשאיר לסיכום בין הצדדים".
אלא שזמן קצר לאחר מכן, הממונה על השכר במשרד האוצר אפי מלכין, שלח מכתב הבהרה לחברה תחת הכותרת: "נפלה שגגה מצידו של השר".
מלכין כתב לאחר הודעת סמוטריץ' כי השר טועה: "עמדתנו הייתה ונותרה כי סיכום על קידומים יתאפשר רק לאחר הגעה להסכמות ביחס למבנה השכר החדש. לפיכך הצעתכם בדבר קידומים במקביל לדיונים על הסכם שכר חדש עוד בטרם הגענו לסכמות בנושא אינה עמדתנו. וזו לא הייתה הצעתנו והיא לא הייתה מקובלת עלינו, לא בעבר ולא כעת".
על כך הגיב בחריפות יו"ר ועד העובדים, יאיר כץ: "תמוה בעיני שמספר שעות לאחר ששר האוצר שולח מכתב עם רצון לקדם מתווה כלשהו ולאחר מענה של יו"ר תע"א שמחדד את ההבנה בחשיבות קידום עובדים, שולח פקיד בכיר במשרד האוצר מכתב, ששר האוצר טעה - משל הוא מנהל את ענייני משרדו. חבל מאוד שהממונה על השכר לא נוהג באחריות הנדרשת בסוגייה כה מורכבת ומלמד על החובבנות בה הוא נוקט בעניין".
הסכסוך בנושא החל ב-2019 כאשר הממונה על השכר טען לחריגות שכר, במיוחד בדרגות הגבוהות בעיקר אצל מהנדסי החברה, שהסתכמו במאות אלפי שקלים. הוא דרש להחזירן בדיעבד גם מפנסיונרים שפרשו בינתיים. גם כעת רוב הקידומים שמעוכבים הם בדרגות הגבוהות המקבילות לשכר מנכ"ל וסמנכ"ל.
בתעשייה האווירית טוענים כי גם בדרגות הגבוהות השכר נמוך ביחס לתפקיד מקביל בשוק הפרטי. במקביל מתנהל מזה שנתיים מו"מ בין העובדים לבין האוצר לגבי שינוי במבנה השכר הבסיסי, שעדיין לא הגיעו לגביו להסכמות.