בצל הסערה סביב תוספת הרמטכ"ל שאושרה השבוע בממשלה, סגן השר וח"כ אביר קארה תקף היום (ג') באולפן ynet את ההחלטה שצפויה לעלות למדינה מעל מיליארד שקל בשנה, ואמר כי "ההחלטה הזאת לא נכונה בעיניי ברמה של שערורייה ממש".
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
קארה הסביר כי "מדובר בכספים שהולכים לאנשים בגמלאות, ולא למוכנות או לכשירות של צה"ל, לחיילים בסדיר או לאזרחים פשוטים שזקוקים לכסף. לכן התבטאתי בצורה בוטה נגד ההחלטה".
1 צפייה בגלריה
אביר קארה בריאיון לאולפן ynet
אביר קארה בריאיון לאולפן ynet
אביר קארה בריאיון לאולפן ynet
(צילום: משה מזרחי)
לדבריו, "השיטה בישראל היא שמי שיש לו קבוצת כוח ולחץ, אם זו ההסתדרות, אם אלה ארגוני המעסיקים השונים, כל מיני קבוצות לחץ ואינטרס - אז מי שעושה יותר נזק לקופה הציבורית הוא מי שיש לו שאלטר גדול יותר. אלה הקבוצות שבדרך כלל מצליחות לסחוט יותר כספי ציבור. הדבר הזה חמור ויש פה מעין תחרות מי יכול לדפוק את המדינה יותר".
אתה טוען שצה"ל סוחט את המדינה? "אמרתי את זה בהמשך לשאלה שלך מי סוחט את הקופה הציבורית, הסברתי איך עובדת השיטה במדינת ישראל".
עוד הבהיר קארה כי "ההחלטה הזאת עברה בממשלה, היא לא עברה עדיין בכנסת, ואני חושב שבכנסת יש ח"כים שיצביעו שונה ממה שהממשלה הצביעה. היו פה שיקולים פוליטיים כנראה או שיקולים אחרים בתוך הממשלה, והנה אתה רואה שגם בתוך הממשלה יכולים להיות חילוקי דעות בנושאים האלה".
אתה תצביע נגד בכנסת? "אני אצביע בעד הציבור הישראלי באופן חד משמעתי", טען קארה. "זו תוספת לפנסיות התקציביות והפנסיות לגמלאות, זו לא תוספת לצה"ל. צריך לזכור, אם היה מדובר בתוספת למשרתי החובה, אם היה מדובר בפנסיות למשרתי הקבע ולתמרץ את אותם אנשים שמשרתים היום לפי כישרון, יכולת, מאמץ וכו' - כנראה הייתי מצביע בעד.
"אבל להשקיע עוד כספים היום בכספי גמלאות גם ייפגע במוכנות של צה"ל וגם לא יגרום לצעירים ללכת לשרת בצה"ל. במקום שיתמרצו היום את מי שמשרת, לוקחים את הכסף הזה ומשתמשים בזה לגמלאות ולכן אני חושב שזה דבר שהוא לא נכון".

"עובדים על רשת ביטחון קבועה ואמיתית לעצמאים"

בנוגע לתקציב ולסעיפים בו הקשורים לעצמאים, שקארה נכנס לכנסת במטרה לייצגם, הוא טען כי "התקציב הזה הוא הכי מרחיק לכת אי פעם לעצמאים. יש פה הקמת רשות רגולציה, כי הדבר שהכי מטריד עצמאים במדינת ישראל זה הנטל הרגולטורי הכבד.
מה לגבי דמי אבטלה לעצמאים? זו הייתה הבטחה שלך. "קודם כל מבחינת רשת הביטחון לעצמאים, אני הגשתי הצעת חוק ביום הראשון ואנחנו עושים את זה במסלול נפרד. אנחנו בונים כרגע אפשרות של עצמאים לקחת דמי אבטלה וולונטריים במדינת ישראל, זאת אומרת שהם יוכלו לבחור להפריש קצת יותר כסף לביטוח לאומי, וכך להיות זכאים לאבטלה.
"בנוסף, אנחנו עובדים על רשת ביטחון חדשה לעצמאים שעוד אף אחד לא מדבר על זה. גם בימים האחרונים נפגשנו עם האוצר בנושא הזה כדי להניע את התהליך. מדובר ביצירת רשת ביטחון קבועה לעצמאים שתעבוד כך שהמדינה תפריש עבור העצמאי אחוז מסויים מתוך הכספים שהוא מפריש לביטוח לאומי, מס הכנסה וכו'. ההפרשה הזאת מהמדינה תהיה לימים קשים.
"דבר אחד נוסף שאולי הוא הבולט ביותר, שעצמאי לא יצטרך להיות מובטל או לסגור את העסק, הוא יוכל למשוך את הכסף גם בעתות משבר וזאת רשת ביטחון אמיתית. אין אף מדינה בעולם שאפשר ללמוד ממנה את מה שאנחנו עושים כרגע ולכן אנחנו בונים פה מודל שיהיה הטוב ביותר ואני מקווה שאנחנו נהיה אור לגויים גם בנושא של רשת ביטחון גם לעצמאים".