בשיתוף בנק הפועלים
העצמאים בישראל ספגו את הפגיעה החמורה ביותר בעקבות המצב הנוכחי – החל מעצירת ההכנסות, מחנק האשראי על רקע עליות הריבית והירידה בכוח הקנייה לצד עליית המחירים. השינויים התכופים בשוק העבודה בשנים האחרונות הובילו לגידול מהיר באוכלוסיית הפרילנסרים בישראל, שמונה כ-350 אלף איש. מחקרים שנערכו בקרב הפרילנסרים, העלו כי הם סובלים מתחושות בדידות קשות, ומחסרונות לקוטן: 97% מהם העידו כי הם אינם זוכים לקבל הטבות צרכניות כמו של עובדים בארגונים גדולים ו-93% ציינו שהם מופלים לרעה בכל הקשור לזכויות סוציאליות.
כדי לתת מענה לקשיים ההולכים וגדלים השיקו השבוע פורום העצמאים והפרילנסרים מבית ההסתדרות, יחד עם בנק הפועלים שיתוף פעולה למען קהילת העצמאים והפרילנסרים, שנועד לסייע להם לאגד את כוחם כקהילה, למנף את היכולות העסקיות שלהם וליהנות משיתופי פעולה ומהטבות צרכניות שלא היו נגישות בפניהם עד כה. שיתוף פעולה זה יתקיים לצד הטבות פיננסיות ייעודיות שיעניק בנק הפועלים על מנת לתמוך בעסקים של העצמאים, שספגו פגיעה קשה במלחמת חרבות ברזל, ומהווים מנוע לצמיחה כלכלית של המשק.
3 צפייה בגלריה
בתמונה: רמי בז׳ה, יו״ר פורום העצמאים והפרילנסרים; דוב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים; יו״ר ההסתדרות ארנון בן דוד.
בתמונה: רמי בז׳ה, יו״ר פורום העצמאים והפרילנסרים; דוב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים; יו״ר ההסתדרות ארנון בן דוד.
בתמונה: רמי בז׳ה, יו״ר פורום העצמאים והפרילנסרים; דוב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים; יו״ר ההסתדרות ארנון בן דוד.
(צילום: דוברות ההסתדרות)
במסגרת שיתוף הפעולה, לקוחות בנק הפועלים החברים בפורום יוכלו ליהנות מחבילה של הטבות הכוללת: אפשרות לקבלת הלוואה ייעודית בריבית שנתית החל מפריים פלוס 0.25%, החזר של דמי החבר שיושלמו לפורום במשך שנתיים, גישה להאב תוכן המשלב כלים והרצאות, ותוכניות ליווי מתמשכות לעסקים ללא עלות של המרכז לצמיחה פיננסית. עמיתי פורום העצמאים שאין להם חשבון בבנק פועלים, יוכלו לפתוח חשבון וליהנות בנוסף מהטבות בנקאיות במסגרת חבילת "התחלה קלה" הכוללת פטור מעמלות עו"ש לתקופה של שנה (בכפוף לתנאים באתר הבנק).

"הפורום ייתן לנו כוח שנובע מהשטח"

"על רקע אירועי ה-7.10 אנחנו נזכרים בעוול ההיסטורי כלפי העצמאים, להם אין רשת ביטחון בשעת חירום", אומר רמי בז'ה, יו"ר פורום העצמאיים בבית ההסתדרות. "הם משלמים ביטוח לאומי ומיסים, אבל אין זכויות מול החובות הרבים". לדבריו, המהלך הנוכחי של שני הגופים המשמעותיים בניהול הכסף והפרנסה של עצמאיים הוא מכפיל כוח כדי להקל על העצמאי והעצמאית. "מדובר בעצם באמירה של 'אתם לא בודדים יותר, למרות שאתם עצמאים'. מדובר בפורום שיחבר את הכוח של כל העצמאיים. לא ועד עובדים, לא איגוד מקצועי, אלא כוח שנובע מהשטח".
קהל היעד של הפורום, אומר בז'ה, "הם כל מי שמגיש חשבוניות בסוף החודש. כל מי שמשלם מיסים, מגיע לו דמי קיום בשעת חירום, כמו שלמובטל יש דמי אבטלה". מתוך אוכלוסיית העצמאיים, הפרילנסים הם החולייה החלשה בשרשרת של המשק הישראלי. אין להם עובדים, או אשראי מהבנק. הם חיים לפי החשבוניות שהגישו באותו חודש, מהיד לפה. כשפתאום הגלגל נעצר, הפרילנסר הוא הראשון שחשוף בצריח".
"ההיסטוריה מספרת לנו, שאחרי כל משבר כלכלי, ישנה צמיחה עסקית משמעותית: גידול בביקושים, חדירת שירותים ומוצרים חדשים לשוק, הזרמת הון, השקעות חדשות", אומר לביא קייט, מומחה לניהול עסקים במשבר ובחירום, מלווה ומרצה לחדשנות, אסטרטגיה ויזמות עסקית. לדבריו, במצב מאתגר של אי וודאות, החלק הקשה ביותר הוא חוסר האונים. "ההבנה, כי באפשרותנו לבצע פעולות, שיסייעו לנו בהמשך להתאושש בקלות, יכולה להקל על התחושה הזו".
מה ניתן לבצע במצב הנוכחי? לביא קייט עם 10 טיפים עסקיים לפרילנסרים
1. ניהול המשבר
אספו את כל המידע הפיננסי על העסק, בנו תזרים מזומנים ולאחריו בחנו את כל המשאבים הנדרשים כדי להמעיט בפגיעה: הון ליצירת מרווח נשימה, תשלומים שנדחו, מלאי קיים, גבייה פוטנציאלית, בטחונות קיימים וכד'.
בנוסף, ניתן להקטין את ההוצאות הקבועות, להוציא שירותים מסוימים למיקור חוץ, לשמור על העובדים הנאמנים או להוציא לחל"ת. אם נדרשת השקעה, רצוי בחלק מהמקרים לקחת הלוואה.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
2. תכנון לרגע היציאה מהמשבר
שאלו את עצמכם – מה אתם הולכים לעשות יום לפני סיום המשבר, ואיך תמנפו את הפעילות ביום שאחרי. בבניית התוכנית כדאי להתבסס על מה שנדרש מבעל העסק ומהעסק עצמו לטובת ההשקה החדשה לאחר המשבר, ומה היכולת הנוכחית בגיוס המשאבים וסדר הפעולות לאחר היציאה ממשבר.
"חשוב להתעדכן במגמות בשוק, בדרישות ובביקושים, בתהליכי הרגולציה, בהתנהלות הלקוחות והספקים", אומר קייט, "ולבחון את השינוי שהולכים לבצע בין עם זה ייצור או שירות חדש, מיתוג חדשני, פנייה לקהלי יעד אחרים, תהליך שיווקי נוסף, ממשקי עבודה ארגוניים וכד'".
3. חשיבה יצירתית
משבר הוא הזמן לחשיבה אחרת וגישה שונה. "שאלו את עצמכם מה החוזקות שלכם מבחינת היעד, הכישורים, המומחיות והמשאבים האישיים והתפעוליים הקיימים אצלכם", אומר קייט. "מתוך הרשימה הזאת, תגיעו למסקנות שיכולות לשדרג את העסק ולבנות בסיס איתן להתמודדויות עתידיות. זה הזמן לקחת צעד אחורה ולהסתכל על כל התמונה - ייתכן שתמצאו רעיון או מיזם שנמצא שם ממש קרוב".
4. ניצול הזדמנויות
בכל משבר יש גם הזדמנות. "לא תמיד קל להבחין בה, אך היא נמצאת שם", אומר קייט. "ישנן הזדמנויות המונגשות עבורנו באמצעות הרגולטור, כגון מענקים, קולות קוראים ומכרזים. ישנן הזדמנויות הנובעות מתוך צמצום ומחסור וישנן הזדמנויות שנוצרות עקב השינוי בהתנהלות, כגון פעילות ברשתות החברתיות ופעילות תקשורתית באופן כללי".
5. שמירה על כשירות
"בתקופת משבר זה הזמן להתמקצע, לבחון את מה שלא נעשה ומה שחסר", אומר קייט. "שתפו את העובדים והשותפים בתהליכים. ככל שהם יראו את החזון, כך המוטיבציה שלהם תגדל והם יסתערו על שיקום העסק ברגע האמת".
6. הלקוח הוא העוגן של העסק
חשוב לשמור על קשר וחיבור עם הלקוחות, תוך הפגנת אמפטיות לתחושות שלהם. "הוקירו אותם על הסבלנות והנאמנות. הם יעריכו וימשיכו לצרוך מכם מוצרים ושירותים, מתוך קונצנזוס של חיזוק עסקים מקומיים והכלכלה המקומית בעת משבר", אומר קייט.
7. בדידות היא האיום הגדול
מרגישים שאתם לבד? יש עוד אנשים שחשים כמוכם. שתפו את הסובבים והמשפחה. הרגשת ה'לבד' אצל פרילנסרים אינה נדירה - גם בימי שגרה, והיא חלק מובנה ב'עצמאות'. במצבי משבר, עצמאים מגלים את הפוטנציאל בקיום מערכת יחסים עם עצמאים אחרים.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
8. פיזור הסיכון
לא רצוי לעבוד עם לקוח\ספק\גורם מימון\אמצעי שיווק אחד, כמובן בתלות במורכבות ובמחזורים. "הדבר לא תמיד אפשרי, אבל לנסות עד כמה שאפשר לפזר סיכונים".
9. חשבון נפש הוא צעד כלכלי
"נצלו את הזמן לבקרה אישית", אומר קייט. "יכול להיות שתבינו שיש מה לשנות ולשכלל בגישה ובהתנהלות האישית והכלכלית שלכם. שאלו את עצמכם האם העסק שלכם ואתם עצמכם חיוניים ומשמעותיים לתהליכים וביקושים בשוק, ואם לא – מה אפשר לעשות כדי להיות. צ'רלס דארווין אמר 'לא החזק ביותר או החכם ביותר הוא ששורד, אלא זה, המיטיב להגיב לשינוי'. חשוב מאוד לזכור את זה".
בשיתוף בנק הפועלים

פורסם לראשונה: 18:08, 12.03.24