בהלת הקורונה: ועדת השרים המיוחדת לבחינת ההיבטים הכלכליים של התפרצות נגיף הקורונה החליטה היום (א') על הקמת צוות במשרד האוצר, שיבחן את ההיבטים הכלכליים והמשקיים הרלוונטיים כתוצאה מהתפרצות הנגיף. בראש הצוות יעמוד מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, ויהיו חברים בו ראש אגף התקציבים, שאול מרידור; החשב הכללי, רוני חזקיהו; והיועץ המשפטי של משרד האוצר, אסי מסינג. לצוות יצטרפו נציגי משרדי ממשלה רלוונטיים, לפי העניין והצורך, והוא יגבש המלצות בנושא ויגיש אותן בהקדם לוועדה.
בדיון, שהתקיים בקריית הממשלה בתל אביב, השתתפו גם נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון; שר הכלכלה, אלי כהן; שר החינוך, רפי פרץ; שרת הבינוי והשיכון, יפעת שאשא ביטון; שר החקלאות, צחי הנגבי; שר התיירות, יריב לוין; שר העבודה והרווחה, אופיר אקוניס; שר התחבורה, בצלאל סמוטריץ; סגן שר האוצר, יצחק כהן; הממונה על השכר קובי בר נתן; מזכיר הממשלה, צחי ברוורמן; ומנכ"ל משרד ראש הממשלה, רונן פרץ.
1 צפייה בגלריה
עדת השרים המיוחדת לבחינת ההיבטים הכלכליים של התפרצות נגיף הקורונה
עדת השרים המיוחדת לבחינת ההיבטים הכלכליים של התפרצות נגיף הקורונה
ועדת השרים המיוחדת לבחינת ההיבטים הכלכליים של התפרצות נגיף הקורונה
(צילום: יריב כץ)

משבר חריף בענף התיירות והתעופה

הוועדה התכנסה לדון, בין היתר, במנגנון פיצוי אפשרי לענף התעופה והתיירות. מדובר באחד מענפי ההכנסה הצומחים במדינה, אשר נפגע כעת במשבר הקורונה. החשש המרכזי הוא שהפגיעה תגדל אם המשבר יתארך, ופגיעתו עלולה לגרום לנזקים עקיפים וישירים של מיליארדי שקלים. ההכנסות הישירות למדינת ישראל מתחום התיירות הנכנסת הסתכמו בשנת 2018 בסכום של 22 מיליארד שקל, וההערכות הן כי ב-2019 (עבורה עדיין לא התפרסמו נתונים רשמיים) ההכנסות גבוהות יותר.

ככל שיארך המשבר ותיעצר תנועת הנוסעים, הפגיעה לא תהיה רק בקופת המדינה אלא בעיקר בחברות התעופה: אל על, ישראייר, ארקיע, כמו גם בסוכני הנסיעות, תעשיית המלונאות, רשות שדות התעופה (רש"ת) שכל הכנסותיה מהפעילות בנמל התעופה בן גוריון תיפגע, ובמעגל נותני השירותים בתחום. הבוקר נאספו עובדי אל על לישיבת חירום דחופה עם נציגות העובדים כדי לבחון את צעדיהם מול הנהלת החברה, לאחר שנקלעה לטלטלה כלכלית.
לצד הירידה ביקושים לטיסות וביטול זמני של הקווים לבייג'ין והונג קונג עד לתחילת מאי, הקפאת הטיסות לאיטליה באופן למשך שבועיים ועצירת טיסות לתאילנד למשך חודש החל ממחר, מתמודדת חברת התעופה עם ירידת הכנסות בגובה של עשרות מיליוני שקלים. בדיווח לבורסה מסוף השבוע היא הצהירה כי היא צופה ירידה בהכנסות בגובה של 50 עד 70 מיליון דולר בחודשים ינואר ועד אפריל 2020, מתוכם 40 עד 50 מיליון דולר ברבעון הראשון לשנת 2020.
בענף מגדירים את המלצת משרד הבריאות שהתפרסמה בשבוע שעבר, לפיה יש לשקול לא לטוס לחו"ל אם הדבר לא נחוץ, כמפץ הגדול שעלול למוטט את ענפי התיירות בארץ. עוד אבן דרך במשבר היא ביטול תערוכת התיירות העולמית ITB בברלין, שישראל הייתה אמורה להציג בה ביתן ענק. זאת, בשל סירוב של משתתפים רבים מרחבי העולם להגיע אליה.