בשיתוף אתר "המקצוענים"
סימנים שונים שיופיעו בקירות הבית שלכם יעידו על כך שהם סובלים מרטיבות קפילרית. התופעה מוכרת ונמצאת בכל בית. איך תזהו שיש לכם רטיבות קפילרית, מה תוכלו לעשות והאם יש אחריות על תיקון הרטיבות? בדקנו.
המאפיין הבולט של הרטיבות הקפילרית הוא חלחול המים כלפי מעלה (כן, זה אפשרי) וזה מה שהופך אותה לרטיבות שמזוהה בעיקר מעל הפאנלים של קירות הבית.
4 צפייה בגלריה
(צילום: אתר "המקצוענים")

מהי בעצם רטיבות קפילרית?

רטיבות קפילרית הנקראת גם רטיבות נימיות, נוצרת בגלל מעבר מים בנימי הבטון הצרים, שמגיעים לרוב מהריצוף בבית. המים שנכלאים מתחת לריצוף או בתוך הבטון, לא מצליחים להתנקז ומוצאים את דרכם החוצה דרך הקירות. את הרטיבות נוכל לזהות באמצעות סימנים ברורים על הקיר כדוגמת קילופי טיח וכתמי עובש.

מהם הגורמים העיקריים לרטיבות קפילרית?

לרטיבות זו, יש שני גורמים עיקריים: עבודת איטום לקויה או פיצוץ צנרת. איטום קירות הבית הוא אלמנט חשוב שתפקידו לשמור על הקירות ולמנוע מצבים של רטיבות והרס. במקרים בהם עבודת איטום נעשתה באופן רשלני או לעיתים, לא בוצעה כלל, נוכל לזהות את סימני הרטיבות הקפילרית בפאנלים ברחבי הבית.

איך תזהו בעצמכם את מקור הרטיבות?

כדי לזהות את מקור הרטיבות, יש כמה דברים שחשוב לשים לב אליהם. תחילה, עונות השנה. כן, יש סוגים שונים של רטיבויות, המשתנים בהתאם לימי הקיץ החמים וימי החורף הגשומים.
בימי החורף, הגשמים עלולים לחדור אל קירות הבית דרך הגג, התקרה או הקומות העליוניות וליצור רטיבות. בעוד בימי הקיץ, החשוד המיידי יהיה דווקא פיצוץ בצנרת שייגרם בגלל עבודת איטום לקויה בחדר המקלחת.
הדבר השני שכדאי לבדוק הוא קומת המגורים. גם כאן, סיבת הרטיבות משתנה בהתאם לקומה בה אתם גרים.
בקומה גבוהה או בקומת הגן של הבניין, מקור הרטיבות יהיה בצנרת הבניין או בכלל אצל השכן. גרים בקומה גבוהה? בדקו עם שאר הדיירים אם גם הם חווים רטיבות בבית (שמגיעה עד אליכם). גרים בקומת הגן? ייתכן וישנה בעיה בצנרת הבניין אותה חשוב לאתר ולתקן במהרה.
4 צפייה בגלריה
(צילום: אתר "המקצוענים")

כיצד תוכלו לפתור את הבעיה בעצמכם מבלי להזמין בעל מקצוע?

כדי לשלול ככל שניתן מצב עתידי בו תיתקלו ברטיבות קפילרית, תצטרכו לסמוך על קבלי האיטום והבנייה ולקוות שעבודת האיטום נעשתה על פי התקן ובצורה הטובה ביותר. אך, אם לא כך הדבר ונפגשתם עם רטיבות קפילרית, הנה כמה שלבים שתוכלו ליישם לגמרי לבד.
הסירו את העובש: רססו את סימני העובש על הקירות עם מסיר עובש איכותי. במהלך העבודה, טעו מסיכה על הפנים ועבדו עם כפפות פלסטיק.
הסירו את הטיח ומלאו במקומו שכבת טיח לתיקון הפגמים: הסירו את כל קילופי הטיח בעזרת שפכטל. הקפידו להסיר את כל הקילופים עד למצב בו הקיר חלק לחלוטין, וכסו את האזור עם שכבת טיח עדינה.
מה עושים לפני שלב הצביעה: לאחר ייבוש מלא של שכבת הטיח, מרחו על הקיר חומר מקשר (אותו תוכלו לרכוש בחנות למוצרי בנייה) כדוגמת סילר והמתינו לייבוש מלא.
עם איזה צבע כדאי לצבוע? לבסוף, צבעו מחדש את הקיר והקפידו לבחור בצבע אנטי-בקטריאלי שימנע הצטברות של עובש חדש על פי הקיר.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

החלטתם להזמין בעל מקצוע? אלו הדברים שכדאי לכם לדעת מראש

לפני שאתם מזמינים קבלן איטום מקצועי, שימו לב שחשוב לאתר נכון את מקור הרטיבות ולכן, תצטרכו תחילה להיעזר במאתר נזילות. רק לאחר איתור מדויק של הרטיבות ניתן יהיה להתחיל ולטפל בה מהשורש.
יש חשיבות רבה למקור הרטיבות. במידה שהרטיבות אותרה בגג המבנה, הטיפול בה יהיה שונה מרטיבות שאותרה בתוך הבית (שמקורה בריצוף).
בהנחה שהטיפול קשור ליסודות המבנה, יהיה על קבלן האיטום לחפור מסביב, לייבש את מקור הרטיבות ולבצע עבודת איטום חדשה ויסודית.
במקרה בו אותרה בעיית צנרת, יצטרך קבלן האיטום להחליפה בצנרת חדשה ולבצע ייבוש תת רצפתי שיבטיח שהאזור שתוקן יהיה יבש ואטום.
4 צפייה בגלריה
(צילום: אתר "המקצוענים")

מדוע מקור הרטיבות ישפיע על אורך העבודה?

במידה ומקור הרטיבות הוא בבניין מגורים, בקומת הקרקע, יידרש קבלן האיטום לפרק את הריצוף, לחפור מטה כ-8 מ"ר, לבצע איטום מלא וחדש לקיר והעבודה תתפרס על פני יומיים שלושה.
בשונה מבניין מגורים, עבור עבודת איטום בבית קרקע (שיש בו גינה), העבודה תכיל בתוכה חפירה עמוקה הרבה יותר (כ-20 מ"ר) ואיטום היסודות, מה שיוביל את העבודה להתפרס על יומיים עד ארבעה ימי עבודה.

לא לדלג על השלב החשוב הזה: הצעת מחיר מסודרת שכוללת סעיף אחריות

עבודת האיטום שתטפל ברטיבות הקפילרית שאותרה אצלכם, יכולה להיות ארוכה ויקרה ולכן, חשוב לאתר נכון את מקור הרטיבות ולקבל הצעת מחיר שתהיה תואמת לעבודה בשטח.
לשם כך, תצטרכו להזמין את קבלן האיטום לביקור מקדים בו הוא יבחן את השטח ואת מורכבות הטיפול.
עבור עבודת איטום מלאה ואיכותית, מקובל לתת אחריות שנעה בין 7-10 שנים. אך, מדיניות האחריות משתנה בין קבלי האיטום השונים ולכן, מומלץ לדבר על סעיף האחריות כבר בשיחות הראשונות ולאחר הביקור המקדים של בעל המקצוע.
פורסם לראשונה: 20:32, 20.06.23