המכונית החשמלית תפחית את זיהום האוויר בישראל ותעניק לנהגים נסיעה מהירה ושקטה, אבל ייתכן שתגבה מחיר כבד משני ענפים משמעותיים בתחום ברכב. לפי הערכות של זרוע העבודה במשרד הכלכלה בדו"ח שיוצג הבוקר (יום ד') בכנס מקצועי בתחום החשמל, בעשור הקרוב ייאבדו קרוב ל-5,000 עובדי מוסך ואלפי עובדים בתחום הסחר ברכב משומש את עבודתם על רקע ההשתלטות הצפויה של החשמליות על שוק הרכב המקומי.
עד סוף השנה צפויות להימכר בארץ 10,000 מכוניות חשמליות, שיעלו את מספרן בכבישי ישראל לכ-15 אלף. משרד האנרגיה מתכנן להביא לאישור הממשלה החלטה לאסור יבוא רכבים חדשים עם מנוע שריפה פנימית עד 2030, בדומה להחלטה שכבר קיבלו גרמניה וצרפת. נורבגיה אסרה יבוא מכוניות עם מנועי שריפה פנימית עד 2025, ובריטניה, צרפת והודו קבוע את תאריך היעד ל-2040.
1 צפייה בגלריה
רכב חשמלי
רכב חשמלי
רכב חשמלי
(צילום: shutterstock)
לפי זרוע העבודה, שמו החדש של משרד העבודה שהועבר לאחריות משרד הכלכלה, אם תאושר החלטה כזאת בישראל יימכרו בארץ בכל שנה בסוף העשור כ-300־350 אלף מכוניות חשמליות. לכך תהיה כאמור השפעה דרמטית על שוק התעסוקה. כיום מועסקים בענף המוסכים ישירות ובעקיפין 30,540 איש, ביניהם 21,540 עובדי מוסך ו9,000 מחסנאים ועובדים כלליים.
ב-2025 ירד מספרם ב-2,200 איש, וב-2030 יועסקו בענף במשולב רק 26 אלף איש, אובדן של 4,540 משרות. עד 2035 יירד מספר המועסקים בענף בחדות רבה יותר ל-19,520 איש, ככל שיקטן השימוש ברכבי שריפה פנימית, משום שמכוניות חשמליות זקוקות לפחות אחזקה שוטפת, אין להן צורך בהחלפת שמנים ומסנני אוויר למנוע, והן זקוקות להחלפות בלמים בתדירות נמוכה משמעותית מרכבי בנזין.
מיכל אבגנים, מנהלת אגף בכיר אסדרת עיסוקים בזרוע העבודה במשרד הכלכלהמיכל אבגניםצילום: משרד הכלכלה
בזרוע העבודה מעריכים כי מחירן הגבוה של סוללות הרכב החשמלי, כיום בין 40 ל-100 אלף שקל לדגמים פופולריים, עם אורך חיים משוער של כ-10 שנים, יביא רוכשים רבים להעדיף לרכוש חשמליות חדשות או משומשות צעירות עם אחריות ארוכה לסוללה, מה שצפוי לפגוע מאוד בתחום הסחר הרכב המשומש המעסיק כ-35 אלף איש, ועשוי לאבד עד תום העשור אלפים מעובדיו. יצרני הרכב, שמעניקים כעת 8 שנות אחריות, וחלקם כבר מציעים 10 שנים בתשלום נוסף, טוענים כי אורך החיים של הסוללות יהיה ממושך יותר כי מחירן יוזל בשנים הבאות, וכי במקרה של תקלה אפשר יהיה לחליף מארזי תאים בסוללה ולא את כולה בבת אחת.
בזרוע העבודה גם מעריכים כי במקביל יהיה צורך להגדיל מאוד את מספר עמדות הטעינה לרכב חשמלי מ-2,400 עמדות שהיו בשימוש ביתי ב-2020 ל-288 אלף ב-2030 ול-2,457 אלף ב-2040. מספר העמדות הציבוריות בטעינה איטית יגדל מ-210 בשנה שעברה ל-25,200 ב-2030 ול-280,800 ב-2040. מספר עמדות הטעינה המהירות הבין עירוניות יגדל מ-10 לפני שנה ל-1,080 ב-2030 ול-10,530 ב-2040.
"נצטרך להגדיל את מספר הכשרות החשמלאים שיכולים להתקין עמדות טעינה בכ-150 איש לשנה, אבל זה מספר שלא יפצה את הירידה במשרות למכונאי רכב", אומרת מיכל אבגנים, מנהלת אגף בכיר אסדרת עיסוקים בזרוע העבודה במשרד הכלכלה. "עיקר הפגיעה תהיה במוסכים הקטנים, שיהיה להם קשה יותר לעמוד בהשקעות הדרושות למעבר לטיפול ברכב החשמלי. לכן אנחנו מתחילים כבר עכשיו לקדם תוכניות הסבה, ולהכשיר עובדים קיימים לאוטוטרוניקה וליכולת הדרושה לטיפול ברכב החשמלי. גם בעוד עשור ומעלה יהיה צורך במוסכים, אבל פחות, ועם יכולות אחרות".
במשרד הכלכלה בוחנים גם את סוגיית הטיפול בסוללת הרכב החשמלי, לאחר שבכמה מקרים כשהתגלו תקלות בסוללות הרכבים שכבר נוסעים בארץ הוזעקו מחו"ל מומחים של היצרן. בזרוע העבודה במשרד הכלכלה מתכוונים לעודד העברת ידע מהיצרנים לנציגיהם ולמוסכים בארץ שכדי שיוכלו לטפל בעצמם בסוללות.