מזג האוויר באירופה ובצפון אפריקה גורם ללא מעט בעיות באספקת הירקות הטריים, בין השאר לבריטניה, ושני סופרמרקטים גדולים בממלכה, Asda ו-Morrisons, החליטו להגביל את כמות האריזות שכל צרכן יוכל לקנות.
החל מאתמול, מורסינוס מגבילה את כמות האריזות לצרכן לשתיים על עגבניות, מלפפונים, חסה ופלפלים. אסדה אמרה שלשום שהיא מגבילה את הצרכנים לשלושה פריטים, בין השאר על תוצרת טרייה כמו ברוקולי, כרובית, פטל וחסה. המטרה של שני הסופרים היא להבטיח שכל הלקוחות יוכלו לקנות את הירקות, ושלא יהיה מחסור. נכון לעכשיו, ענקיות אחרות בתחום כמו Tesco, לא מתככנות להגביל את הצרכנים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
לא רק בעיות מזג האוויר גרמו לבעיה הנוכחית. חקלאים בבריטניה אמרו שהאספקה מהשדות שלהם תיפגע מכיוון שרבים נאלצו לצמצם את הנטיעות שלהם על רקע העלייה בעלות חימום החממות. "הייצור המקומי של מלפפונים ועגבניות ירד לרמה הנמוכה ביותר שלו מאז 1985", אמרה מינט באטרס, נשיאת איגוד החקלאים הבריטי.
באטרס הוסיפה כי חקלאים שמשתמשים בהרבה אנרגיה זקוקים לסיוע עם חשבונות החשמל שלהם: "אנחנו יכולים לעשות משהו בנידון, אבל הממשלה צריכה לפעול להפחית את האינפלציה עבור היצרנים".
הבעיה בגידולי הירקות בבריטניה מגיעה לאחר שהם נפגעו קשות מכפור לפני חג המולד. טים אומאלי, מנהל המשק של Nationwide Produce, מהיצרניות הגדולות בשוק, אמר: "גידולים כמו גזר, כרובית וכרוב ניזוקו מהכפור, שהוביל למחיקה מוחלטת של שדות רבים. המשמעות היא גם חוסרים במדפים וגם מחירים גבוהים יותר עבור המוצרים הללו בחודשים הקרובים".
הקיצוב בכמות מגיע לאחר שיבואנים אמרו כי אספקת הירקות הושפעה משילוב של מזג האוויר לא עונתי בספרד ובדרום אירופה, סערות בים התיכון והפחתה בכמות היבולים הנטועים בחממות מחוממות בהולנד, שנחשבת גם היא ליצרנית גדולה, כל זה בגלל חשבונות האנרגיה שזינקו.
בנוסף, בעקבות מכשולים בירוקרטיים, בריטניה לא הייתה הבחירה הראשונה של חקלאים אירופיים, שהעדיפו למכור למדינות בהן הפרוצדורה היא פשוטה יותר.