בשיתוף אסם-נסטלה
על רקע והאתגרים בפניהם עומדת שדרות ואזור העוטף כולו, הוקמה לאחרונה קרן מלגות מיוחדת של אסם נסטלה, כחלק ממעטפת של סיוע לעיר שדרות ולפיתוח התעשייה באזור. המלגות יאפשרו לסטודנטים גם לקבל סיוע בשכר לימוד וגם להשתלב בעבודה במפעלי הדרום, ובכך להבטיח להם עתיד טוב יותר והזדמנויות לקריירה בתחום נדרש וחיוני.
אלון דוידי, ראש עיריית שדרות מדגיש כי "הקמת הקרן היא צעד חשוב ומבורך לצמיחת העיר. המטרה העיקרית של הקרן היא לסייע לדור העתיד בעיר ואני סבור כי הקרן תסייע לתושבי העיר ותפתח את התעשייה הטכנולוגית אשר כבר קיימת כאן עוד יותר."
6 צפייה בגלריה
פס הייצור במפעל אסם-נסטלה
פס הייצור במפעל אסם-נסטלה
העתיד של שדרות נמצא בתעשייה מתקדמת
(באדיבות אסם-נסטלה)
"אנחנו מאמינים שהחינוך הטכנולוגי הוא עמוד תווך בחוסנה של העיר, התעשייה והמדינה כולה"
אזור התעשייה של שדרות מאכלס יותר מ-100 מפעלים ועסקים, הפועלים במגוון תחומים. אחד מהעוגנים הידועים של אזור התעשייה ושדרות כולה הוא מפעל אסם נסטלה, המפעל הגדול ביותר של הקבוצה בישראל והמעסיק הגדול בשדרות, אשר מעסיק כיום יותר מ-500 עובדים.
אבי בן אסאייג, מנכ"ל קבוצת אסם נסטלה מספר כי "אסם קשורה בטבורה לעיר שדרות מזה 45 שנה. חלק ניכר מהצמיחה של אסם קשור לצמיחה של העיר שדרות במשך השנים".
לדבריו, "אנחנו מאמינים כי בתוך הצמיחה של העיר והאזור, החינוך הטכנולוגי בתעשייה הוא תחום ידע חשוב, שיכול להוות עמוד תווך בפיתוח חוסנה של העיר, התעשייה והמדינה כולה, בוודאי על רקע ה-7 באוקטובר".
6 צפייה בגלריה
מימין לשמאל: אבי בן אסאייג, אורנה גיגי, ירון דוידי וד"ר רון תומר
מימין לשמאל: אבי בן אסאייג, אורנה גיגי, ירון דוידי וד"ר רון תומר
מימין לשמאל: אבי בן אסאייג, אורנה גיגי, אלון דוידי וד"ר רון תומר
(באדיבות אסם-נסטלה)
חינוך טכנולוגי יכול לדבריו להפיח מסר של תקווה, טיפוח, פרודוקטיביות חדשנות בשדרות, במבט קדימה. "השכלה, לימוד והכשרה יאפשרו לצעירי שדרות הזדמנויות תעסוקתיות עתידיות בתחומים הנחוצים ביותר לתעשייה הישראלית".
פני קימלמן, משנה למנכ"ל וסמנכ"ל משאבי אנוש באסם נסטלה מספר כי "יש כיום מחסור אדיר בעובדים עם רקע טכנולוגי מקצועית ברמה הגבוהה ביותר, כמו מהנדסים, הנדסאים, טכנאים, בוגרי תארים בכימיה, ביו-טכנולוגיה ותעשייה וניהול". התעשייה היא כבר לא קווי הייצור של פעם, לדבריו. "כמעט בכל תחנה במפעל קיימת עמדת מחשב, הכל נעשה באופן ממוחשב, ולשם כך זקוקים לאנשים עם יכולות מקצועיות גבוהות".
6 צפייה בגלריה
אבי בן אסאייג
אבי בן אסאייג
מנכ"ל אסם-נסטלה, אבי בן אסאייג
(צילום: איציק שוקל)
"הייתי רוצה לראות את הדור הצעיר של היום הופך את האזור לעמק הסיליקון של הטכנולוגיה התעשייתית המתקדמת"
בחזון של אסם, "היינו רוצים לראות את הדור הצעיר הופך את שדרות בעוד 20 שנה לעמק הסיליקון של הטכנולוגיה התעשייתית המתקדמת, עתירת האוטומציה, דיגיטציה ובינה מלאכותית".
בדרך למימוש החזון, קרן המלגות החדשה של אסם תשקיע בכל שנה כ-2 מיליון ₪ במלגות לסטודנטים במוסדות אקדמאיים בתחומים רלוונטיים, מסלולי הכשרת הנדסאים, טכנאים והכשרות מקצועיות, על מנת שדור העתיד של שדרות יוכלו למצוא את מסלול הלימוד המתאים ליכולות ולשאיפות שלהם. "מקבלי המלגות לא מחויבים להגיע לאסם בסיום הלימודים", מספר קימלמן. "אנחנו עושים את זה מתוך תרומה לקהילה. המטרה היא להשאיר את הצעירים בעיר".
על מנת לעזור גם לסטודנטים שהחלו את דרכם, ההרשמה לבקשת מלגות תהיה פתוחה גם עבור שנת תשפ"ד וגם למי שנרשם לשנת הלימודים הבאה. סטודנטים המקבלים את המלגה מתחייבים לתרומה לקהילה בהיקף של 40 שעות שנתיות של שיעורי עזר לתלמידים בבית ספר יסודי בתי ספר תיכוניים בתחומי מתמטיקה, פיזיקה ומדעים מדויקים, "כל דור עוזר לפתח את הדור שבא אחריו", אומר קימלמן, "הכל למען בניית העתיד של שדרות".
6 צפייה בגלריה
אלון דוידי, ראש העיר שדרות
אלון דוידי, ראש העיר שדרות
אלון דוידי, ראש העיר שדרות
(קרדיט: ראובן ראובן קפוצ'ינסקי)
"אנחנו רוצים שלסטודנטים תהיה דאגה אחת פחות"
קרן המלגות של אסם נבנתה בשיתוף פעולה עם מחלקת החינוך של מרכז הצעירים של שדרות ועם מוסדות אקדמאים בדרום, מתוך הבנה כי הם הגופים הנמצאים בקשר רציף עם צעירי שדרות ומכירים את הצרכים שלהם.
דניאל גרינברג מרדכי, מנהלת מרכז צעירים של שדרות, מספרת כי "מרכז הצעירים בעיר, שהוקם ב-2006, נוגע בכל תחום רלוונטי עבור צעירים בני 18 עד 40". מטרת העל של המרכז הוא מימוש הפוטנציאל של הצעירים בהתאמה אישית, אומרת גרינברג מרדכי. "אין ניסיון להכווין מישהו למסלול מסוים או מקצוע מסוים, אלא למצוא לכל אחד את המסלול המתאים ליכולות ולצרכים שלו".
6 צפייה בגלריה
מימין לשמאל: אבי בן אסאייג, אורנה גיגי, ד"ר רון תומר, פני קימלמן
מימין לשמאל: אבי בן אסאייג, אורנה גיגי, ד"ר רון תומר, פני קימלמן
מימין לשמאל: אבי בן אסאייג, אורנה גיגי, ד"ר רון תומר, פני קימלמן
(באדיבות אסם-נסטלה)
בכל הנוגע להיבט התעסוקתי, המרכז מספק מעטפת רחבה הכוללת אבחון מקצועי וייעוץ תעסוקתי, ליווי בשלב ההכשרה והלימוד וגם בשלב חיפוש העבודה וההשמה.
"בסופו של דבר, אנחנו רוצים שתהיה לאותו צעיר דאגה אחת פחות, במציאות מורכבת של שדרות. ה-7 באוקטובר היה נקודת שבר אמנם, אבל הוא הגיע אחרי 23 שנים של מציאות ביטחונות מורכבת שלא תורמת לתחושת מסוגלות. אנשים חיים בעיר בטראומה מתמשכת, מה שהופך את התפקיד של המרכז לחשוב ומשמעותי. אנחנו מנסים ליצור להם אופק, כדי שהפערים והאתגרים איתם הם מתחילים את החיים יטושטשו ככל האפשר".
6 צפייה בגלריה
דניאל גרינברג מרדכי - שדרות חולמת עתיד
דניאל גרינברג מרדכי - שדרות חולמת עתיד
דניאל גרינברג מרדכי, מנהלת מרכז הצעירים בשדרות
(צילום: ירון שרון)
"המלגות החדשות נועדו להסיר חסמים ולהוות גב כלכלי לסטודנטים לאורך כל הלימודים"
קרן המלגת של עיריית שדרות הוקמה לפני עשור והיום היא הגדולה באזור, גם בהשוואה לערים גדולות יותר, בהיקף של 6 מיליון ₪ בשנה, "מתוך החזון של ראש העיר לכך שעלויות לא יהוו מכשול בדרך למימוש הפוטנציאל של הצעיר", אומרת גרינברג מרדכי.
גרינברג מרדכי מספרת כי אסם פנתה לעירייה ולמרכז הצעירים לאחר תחילת המלחמה, "מתוך תחושת אחריות חברתית ליצירת שינוי על ידי יצירת משרות איכותיות המתמקדות בחדשנות ואוטומציה". כתוצאה משיתוף הפעולה, נוצרה קרן מלגות של אסם לצעירי שדרות. "נפגשנו, דייקנו, בדקנו וגיבשנו את תנאי המלגה, עם מיקוד במקצועות טכנולוגיים ומדעים מדויקים. כדי לעודד את הצעירים האלו לפנות למקצועות התובעניים האלו, להסיר חסמים, אנחנו אומרים להם - אנחנו הגב הכלכלי שלכם לאורך כל הלימודים".
כחלק מהניסיון להבין מהי 'החוליה החסרה' שתשלים את קרן המלגות העירונית, "נבנתה תכנית ייחודית עם מספר שעות מצומצם וליווי מעמיק", אומרת גרינברג מרדכי. לאחר סיום הלימודים, "מרכז הצעירים שם ללוות אותו, החל מבניית קורות חיים, דרך הכנה לראיונות עבודה ועד עזרה באיתור המעסיק המתאים. המטרה היא לא לזרוק אותו למים העמוקים של שוק העבודה", לדבריה.
כפי שהמרכז לקח סטודנטים להתנדב בעוטף בסיוע לחקלאות, "כך אנחנו רוצים לעזור לתעשייה להתרומם לאחר המכה שספגה", אומרת גרינברג מרדכי. "אסם השתלבו במסע של הצעירים, הקשיבו לצרכים ואמרו להם 'אנחנו כאן בשבילכם'. זה מחמם את הלב, מעורר השראה ואני מאוד מודה להם על זה".
בשיתוף אסם-נסטלה
פורסם לראשונה: 11:25, 27.03.24