הממונה על התחרות תקנוס שבעה ספקי מזון גדולים ביותר מ-23 מיליון שקל במסגרת בדיקה שערכה על הפרות של חוק המזון. כך סוכם בין הממונה לבין ספקי המזון. הממונה פרסמה היום (ד') להערות הציבור את ההסכמות על כוונות חיוב.
אסם תשלם קנס בסך 8.19 מיליון שקל, ש. שסטוביץ – 6.58 מיליון, יוניליוור – 4.3 מיליון, תנובה – 1.67 מיליון, ליימן שליסל – 1.18 מיליון, שטראוס – 785 אלף שקל ואנג'ל – 571 אלף שקל שקל. זאת, ללא הודאה בהפרות של הוראות החוק.
1 צפייה בגלריה
סופרמרקט
סופרמרקט
סופרמרקט
(צילום: shutterstock)

הפרשה החלה בשנת 2022, אז פתחה הממונה על התחרות בבדיקה רוחבית של כלל ההסכמות הקיימות בין ספקי המזון הגדולים לקמעונאי המזון הגדולים (ספקים וקמעונאים גדולים כפי שמוגדרים ברשימות המפורסמות על-ידי הממונה).
הממונה התמקדה בהתנהגות הספקים ובחנה את מכלול היחסים המסחריים שבין כל אחד מהספקים הגדולים לבין כל אחד מהקמעונאים הגדולים ואת עמידתם בהוראות חוק המזון. במסגרת הבדיקה נבחנו על ידי רשות התחרות אלפי ראיות, וחלקן העלו חשש להפרת הוראות חוק המזון. הרשות ערכה שיחות עם הספקים והגורמים הרלוונטיים בחברות, הציגה בפניהם את הראיות והחששות שעלו להפרות החוק ושמעה את התייחסותם.
יצוין, כי לא מדובר בחקירה של ראשי רשתות המזון שנפתחה לפני כשנתיים בעקבות התבטאויותיהם בתקשורת בנוגע לעליית מחירים צפויה וחשד לעבירות של תיאום מחירים. חקירה זו, שהיא פלילית, עדיין נמשכת וחלק מהחומרים עברו לקראת כתבי אישום למחלקה הפלילית. כעת מדובר כאמור בבדיקה מנהלית של הפרת חוק המזון, על פי בדיקה שביצעה הרשות להסכמי הסחר בין הספקיות לקמעונאים.
על פי הרשות, בין ההפרות שנמצאו: ספקים העבירו בניגוד לחוק תשלום ישיר לקמעונאים שלא בדרך של הנחות על המוצר כדוגמת מענק לפתיחת חנות חדשה, מענק לחג הפסח וכו'; הפרת איסור התערבות של ספקים במחירים לצרכן; הפרה של התערבות הספק בשטח תצוגות שלו על מדף בסופר; ביקוש מיקומים על המדף או מיקומים אסטרטגיים בסניף. האיסורים הללו נועדו למנוע דחיקת ספקים קטנים.
הרשות ערכה הידברות עם ספקי המזון על מנת לבחון את האפשרות להגיע להסכמות שיבטיחו את הציות לחוק וייתרו הליכי אכיפה ארוכים ועתירי משאבים. הממונה הגיעה להסכמות עם מרבית הספקים הגדולים שעלה חשש כי הפרו את חוק המזון.