משבר העובדים בענף הבנייה והתשתיות: המטוס הראשון שכולל כמה עשרות בודדות של עובדי בניין זרים מהודו (קרוב ל-70 עובדים בלבד), אשר מוינו בחודש האחרון במסגרת הסכמים פרטיים, נחת היום (שלישי) בצהריים בישראל. זאת כ-4 חודשים לאחר פרוץ מלחמת "חרבות ברזל", שבצילה נסגרו השערים בפני עובדי בניין פלסטינים, מה שהוביל למחסור חמור בעובדים בענף ולסגירה של לא מעט אתרי בנייה. מדובר בטיפה בים ביחס למחסור בעובדים, ובשיחה עם ynet אומרים קבלנים כי הם פשוט "מיואשים".
בחודש ינואר האחרון נערכו מיונים ל-10,000 עובדים בהודו, סרי לנקה ואוזבקיסטן, חלקם במסגרת הסכמים בילטרליים וחלק במסגרת הסכמים פרטיים. על פי הקבלנים, עד כה מוינו בהצלחה יותר עובדים במסגרת ההסכמים הפרטיים מאשר במסגרת ההסכמים בין המדינות. אולם בכל מקרה – במשך תקופה ארוכה לא הגיעו עובדים כלל לישראל, ובכל מקרה המספר שהגיע היום לארץ רחוק מהערכות המוקדמות של כמה אלפים ואפילו כמה מאות. רק שלשום בראיון ל"ממון" ו-ynet אמר מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, יהודה מורגנשטרן, כי הצפי הוא להגעה השבוע של כ-300 עובדים.
1 צפייה בגלריה
 אילוסטרציה
 אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: מריה ראשד)
בשנים האחרונות העובדים הזרים בענף הבנייה הגיעו לישראל במסגרת פעולות הממשלה, ללא מעורבות המגזר העסקי. כאמור, בצל מלחמת חרבות ברזל, מעל 45% מאתרי הבנייה שותקו לאחר שנאסרה כניסתם של 90 אלף עובדים פלסטינים לתחומי ישראל – כשליש מעובדי ענף הבנייה והתשתיות. בעקבות זאת, אישרה הממשלה להביא לישראל 20 אלף עובדים זרים נוספים לענף הבנייה, עם החלטה לפיה 10,000 מהם יגויסו על ידי חברות כוח אדם פרטיות מהודו יחד עם חברות כוח אדם מישראל (כלומר לא במסגרת ההסכמים הבילטרליים הנערכים בין מדינות בהתחייבויות דו-צדדיות).
בשבוע שעבר אישרה הממשלה תוספת של 10,000 עובדים במסלול הפרטי, החלטה שעוררה ביקורת וסערה בקרב משרדי הממשלה, בהם משרדי המשפטים והפנים שטוענים, בין היתר, כי גיוס במסלול הפרטי מעלה את הסיכון לניצול עובדים. במשרד הביטחון מעדיפים לפתוח את השערים לעובדים הפלסטינים, אולם בממשלה מסרבים לעשות זאת.
בהתאחדות הקבלנים בוני הארץ אמרו היום ל-ynet כי בחודשיים האחרונים כבר אושרו מעל 9,000 עובדים שהיו יכולים להגיע לישראל, אולם הצפי הוא שרק כמה מאות בודדות נוספות של עובדים יגיעו בשבועות הקרובים. בעקבות המצב החליטה ההתאחדות לערוך ביום שלישי הבא כנס חירום להצלת ענף הבנייה והתשתיות באולמי אקספו בתל אביב, שבו צפויים להשתתף מאות קבלנים, יזמים, קבלני שיפוצים, עובדי תעשיות הבנייה, מהנדסים ואדריכלים. לדברי הקבלנים, לכנס הוזמנו נציגי הממשלה והכנסת "כדי לדון בדרכים לטיפול במשבר העמוק בענף".
גורמים בענף בירכו על הגעת עובדי הבניין הזרים אך הבהירו כי הצעדים שנוקטת הממשלה אינם מספיקים, וכי יש לעודד גם תעסוקת ישראלים בתחום הבנייה והתשתיות. איציק מויאל, יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות, אמר ל-ynet כי הוא "מברך על כל פועל בניין שמגיע ואת הממשלה שאישרה את ההחלטה, מצד שני צריך לעשות הכול כדי להכשיר כמה שיותר פועלי בניין ישראלים בראייה לטווח ארוך".