2 צפייה בגלריה
אתר בנייה
אתר בנייה
אתר בנייה
(צילום: shutterstock)
ברקע העלייה במדד מחירי הדיור ובמדד תשומות הבנייה למגורים, ועם כניסתם של שרי הממשלה החדשים למשרדים האמונים על שוק הנדל"ן, קוראים הקבלנים לממשלה להתערב בשוק - בניגוד לשנים קודמות. "שוק הדיור בוער ותלוי לראשונה זה שנים אך ורק בממשלה, שבכוחה להציל אותנו ממשבר חברתי-כלכלי אם תשכיל לפעול באופן אגרסיבי, בין היתר בצד ההיצע". כך אמר נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו, בפתח כנס הנדל"ן והתשתיות השנתי של ההתאחדות ושל הקרן לעידוד ענף הבנייה שנפתח היום (ד') באילת. הוא הוסיף: "אומרים שאנחנו אינטרסנטים - זה נכון, אבל האינטרס שלנו הוא שתהיה ודאות בשוק הדיור".
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
"אתמול התברר באופן ודאי שקצב עליית מחירי הדיור הוא בשיעור דו ספרתי", התייחס סרוגו למדד המחירים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס). "אם הממשלה תשכיל לטפל בכל הכשלים בענף ולא תסתפק שוב בשפן מהכובע שמהווה הרדמה מקומית לנושא אחד - הפעם זה צל"ש או טר"ש". לדבריו, כדי להדביק את הביקושים לדירות, שלפי נתוני הלמ"ס מהשבוע זינקו משמעותית בשנים האחרונות, ישנם מספר צעדים שיש לנקוט בהם על מנת שהמשק יגיע להיקף התחלות בנייה של 70 אלף יחידות דיור בשנה בתוך פחות משלוש שנים.
מנכ"ל ההתאחדות, אמנון מרחב, התייחס לתחום ההתחדשות העירונית והציג נתונים המצביעים על ירידה מ-10,000 דירות חדשות ב-2018 ל-7,800 דירות בלבד בתחום זה בסוף 2021. עיקר הירידה נרשמה בתמ"א 38, לאחר שלפני כשנתיים החליטה הממשלה לעצור את התוכנית בשנת 2022. "הארכת התמ"א תאפשר תוספת של כ-82 אלף דירות ממוגנות ומיגון של כ-245 אלף תושבים, לאחר שרק בחודש האחרון התגלתה לצערנו הנחיצות הגדולה במיגון זה", אמר.
מרחב הוסיף כי בשש השנים האחרונות חלה צניחה בהתחלות הבנייה על קרקעות פרטיות מ-40% ל-15% מכלל הקרקעות בארץ. לפיכך מציעים להפחית את מס השבח על עסקאות בקרקע פרטית ב-50% לתקופה של שלוש שנים, מה שיוביל לדבריהם לגידול בבנייה של כ-18 אלף דירות. "הירידה הקשה בהיקף הקרקע שנמכרה במשק בכלל והעדרם הכמעט מוחלט של בעלי הקרקע הפרטית ממנו, הביאו לזינוק במחירים שיזמים שילמו על הקרקעות", הוסיף.
2 צפייה בגלריה
נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ ראול סרוגו כנס הקבלנים 2021
נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ ראול סרוגו כנס הקבלנים 2021
נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו, בכנס
(צילום: יח"צ)
מ"מ נשיא ההתאחדות, אלי אביסרור, הוסיף: "המחסור בקרקע זמינה לבנייה הפך למכת מדינה והתוצאה היא מיידית - השנה שוב לא הצליחה הממשלה להביא לעמידה ביעד התחלות הבנייה שלה, שהסתכמו ב-47 אלף דירות בלבד במקום 60 אלף יחידות דיור בשנה (היעד שקבעה הממשלה). אל תייחסו את זה לקורונה. מדובר בענף שעבד בתקופת הסגרים ויכול היה לצמוח בהיקפים".
לדבריו, "הירידות שאנחנו רואים במכירת קרקע פרטית ונכונות היזמים לשלם סכומי עתק על קרקע מצביעות על צפי של היזמים והקבלנים להמשך עליית המחירים שכבר מתרחשת. מול עינינו יש אות אזהרה גדול. המדינה הפכה למוכרת הקרקע לבנייה כמעט לבדה לראשונה זה עשרות שנים. הממשלה הזו קיבלה אופציה להעלות את הענף והמשק על דרך חדשה".

"זקוקים לתוספת של 30 אלף עובדים זרים"

מרחב התייחס לסוגיית עובדי הבנייה. "בשנת הקורונה חווינו ירידה של כמעט 13% במספר העובדים הפלסטינים בענף הבנייה והתשתיות ושל 8% במספר העובדים הישראלים. הירידה הזו היא זמנית, אבל התמונה הרחבה היא של מחסור בעובדי העבודות הרטובות כבר שנים. אלה עבודות שאותן ישראלים לא מוכנים לבצע. חוסר בעובדים הוא חסם מרכזי שעליו אנחנו מתריעים שנים. הוא מביא להתארכות זמן הבנייה והגיע השנה לשיא חדש של 31.5 חודשי בנייה בממוצע".
סרוגו הוסיף: "אנחנו זקוקים לתוספת 30 אלף עובדים זרים לענף הבנייה, שתוביל לקיצור זמן הבנייה הממוצע בחצי שנה ועלייה ביכולת הייצור לכדי תוספת של 12 אלף יחידות דיור בכל שנה. קליטת עובדים בעבודות הרטובות שישראלים לא מוכנים לבצע, תהיה לאחר הקורונה הזדמנות אדירה לענף לקלוט עוד 60 אלף מועסקים ישראליים חדשים מתוך מעגל האבטלה".
סגן נשיא ההתאחדות ומנכ"ל חברת צמח המרמן, חיים פייגלין, מתח ביקורת על מנהל התכנון: "לאורך השנים אנחנו מצביעים על חוסר ההיגיון בתכנון ארוך טווח בישראל. המדינה מדברת על הכפלת האוכלוסייה עד 2050, אבל מתנהגת כאילו זה לעולם לא יגיע. הממשלה הנכנסת צריכה לפתוח דף חדש בתחום התכנון ולהציג מיד הליך תכנון מתארי רב שנתי, ולקבוע יעד של האצת התחלות בנייה שיגיע ל-100 אלף דירות בשנה בתוך שנים ספורות".
סגן נשיא ההתאחדות, צביקה דוד, טען כי העובדה שבישראל פועלות לא מעט חברות בנייה סינית בענף דווקא פוגעות בו. "מדובר ברעה חולה בחסות המדינה. הפוטנציאל הנוסף לזכיות של חברות סיניות או זרות בשנים 2021-2029 מתוך תוכניות שאושרו ותוקצבו בלבד הוא לא פחות מ-50.3 מיליארד שקל. כל שקל כזה היה יכול לעבור לידיים ישראליות משלמות מיסים ותורמות למשק. אם לא יהיה שינוי עד 2029, יאבדו 7,600 עובדים ישראלים את מקום עבודתם לסינים. בתקופה הזו ללא שינוי רווחי חברות סיניות על חשבון חברות ישראליות יגיע ל-14 מיליארד שקל".
אייל ינאי, מנכ"ל משותף בחברת המידע העסקי Coface Bdi, הציג סקר שהראה את גודל הפגיעה בענף בתקופת הקורונה. "לצד הירידה ברווחיות חברות הבנייה הגדולות והקטנות, 43% מהקבלנים העידו כי אכן נפגעו מהמשבר, כאשר אצל 18% מהם שיעור הפגיעה היה גבוה מ-15%", אמר. "עם זאת, מבנה ההון של החברות בענף נותר יציב, כמו גם מוסר התשלומים בענף". הוא הוסיף כי ברקע המשבר, מספר חברות הבנייה התמעט, עם ירידה במספר הקבלנים הפעילים ו-133 חברות שנגרעו מהענף בחמשת החודשים הראשונים של 2021. לצד זאת, ציין ינאי כי מרבית הקבלנים צופים גידול בפעילות הענף השנה ובשנה הבאה וכן צופים עליית מחירים של 8.6% בממוצע - הגבוה ביותר בשבע השנים האחרונות.