משבר הקורונה: החשש מכניסה לבידוד ותמונות המדפים הריקים בחנויות המזון בחו"ל, הובילו להתנפלות צרכנים על רשתות השיווק. הבהלה החלה כבר ביום שלישי השבוע, ואולם הגיעה לשיאה אתמול, לאחר שרשתות השיווק דיווחו על זינוק של 100% במכירות האונליין ושל עשרות אחוזים בחנויות הפיזיות. עם זאת, היום (ו') נראה כי הצרכנים הצביעו ברגליים ונשארו בבית מחשש להתפשטות הנגיף.
כך, במרכז הקניות ביג פאשן ירכא בצפון הארץ, למשל, נרשמו כמויות מבקרים קטנות מבדרך כלל, כמו גם בחלק מהמסעדות באזור. בדרך כלל בימי שישי בצהריים האזור מאופיין בעומסי תנועה כבדים ומצוקת חניה גדולה, כפי שהיה ביום שישי שעבר. אלא שהיום נרשמהתנועה דלה של מבקרים במרכזי הקניות. חנויות וסופר מרקטים מדווחים שלא מעט לקוחות הגיעו על מנת להצטייד בפריטי מזון יבש שניתן לשמור לתקופה ארוכה, כגון קופסאות קורנפקלס ושימורים. גם האלכוג'ל המבוקש אזל ממספר בתי מרקחת באזור.
2 צפייה בגלריה
מחסור במוצרים במדפים ברשתות השיווק
מחסור במוצרים במדפים ברשתות השיווק
מחסור במוצרים במדפים ברשתות השיווק
(צילום: נורית קדוש)

2 צפייה בגלריה
החניון בביג בירכא ריק לחלוטין בשישי בצהריים
החניון בביג בירכא ריק לחלוטין בשישי בצהריים
החניון בביג בירכא ריק לחלוטין בשישי בצהריים

משרד הכלכלה: "אין הנחיות להצטיידות במזון"

על רקע ההתנפלות, שיצרה תורים ארוכים בחנויות, פרסם היום שר הכלכלה, אלי כהן, הודעת הרגעה. לדבריו, "חשוב להבהיר שאין הנחיות ממשלתיות שדורשות הצטיידות במזון, ואין לכך הצדקה בשל רמת המלאים בישראל. העובדה היא שאין הגבלות על תעבורת מוצרים ימית ואווירית, ומאחר שיכולת ייצור המזון בישראל מספיקה לכמה חודשים קדימה, וכל זאת מעבר למלאי החירום המוחזק דרך קבע בישראל".
על רקע החשש ממחסור במזון, פתח משרד הכלכלה מוקד לפניות התעשייה, ומסר כי מינהל תעשיות נמצא בקשר יומי עם תעשיית המזון בישראל. לפי הודעת המשרד, רמת המלאי אצל יצרני המזון בישראל גבוהה ומתנהלת כסדרה, הן ברמת הייצור המקומי והן בייבוא. בשל הביקושים הגבוהים, הגבירו היצרנים והרשתות את הפעילות, אך כאמור, לא נמצא מחסור במוצרים.
עוד עולה מההודעה כי המעברים הימיים והאוויריים פועלים כסדרם, והדיווח העדכני מסין הוא שנמלי הים המרכזיים, פרט לנמל שנגחאי ונינגבו, פועלים כמעט באופן סדיר ומאפשרים פריקה וטעינה של מטענים ואף קיימת עלייה בפעילות. כמו כן, נמסר כי בנמלי חיפה ואשדוד הוחלו תקנות בריאות אשר מאפשרות קבלת משלוחים באופן מסודר ושוטף.
"משרד הכלכלה נמצא בקשר שוטף עם גורמי התעשייה השונים כדי לבחון מדי יום האם יש מחסור בחומרי גלם או בעיות יצוא או יבוא, ובוחן האם יש צורך ביצירת קווי אספקה חלופיים, בהתאם לצרכי התעשייה", נמסר.
בתוך כך, על רקע הנחיות משרד הבריאות האוסרות התקהלות, מה שהוביל לביטול עשרות אירועים, מחר בערב צפוי להתכנס כנס חירום של עולם האירועים והתרבות בנמל תל אביב. בכנס ישתתפו מאות מפיקים, ספקים, בעלי אולמות וגורמים נוספים בענף, שיעסקו בנזק הצפוי לאלפי עובדים הנמצאים בסכנת פיטורים והפסדים כלכליים כבדים.