אם התריס החשמלי שלכם התקלקל ואתם צריכים להחליף אותו, או אם אתם לפני התקנת תריס חדש, דעו כי המנוע הוא שיקבע בדרך-כלל את עמידותו לאורך השנים. מה חשוב לברר לגביו? בדקנו.
1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מנוע או מכאני או עם שלט?

ישנם תריסים שתצטרכו לפתוח באמצעות מתג על הקיר ויש כאלה שבאמצעות שלט. מנוע מכאני, מופעל באמצעות לחיצה על כפתור שמוצמד לקיר.
במקרה זה, חשוב מאוד שמיקום הכפתור יהיה נוח לכם. זאת, גם אם תחליטו לשנות את העמדת הריהוט בחדר בעתיד. בחירת מיקום המתג, היא שתהפוך את פתיחת וסגירת התריס לנוחה או למסוייטת. כזו, שתחייב אתכם לצעוד מדי יום במסלול מכשולים.
שימו לב, כי במנוע מכני יש צורך להתקין חיישן מיוחד אשר ימנע את סגירת התריס במקרה שיש על המסילה חפץ שיכול למנוע את סגירתו.
לעומתו, מנוע המופעל באמצעות שלט, יאפשר לכם שימוש נוח יותר, ימנע את הצורך בקידוח מיותר בקיר ואינו מצריך חיישן עצירה. ואולם, ממש כמו עם השלט של המזגן ועם השלט של הטלוויזיה, אם לא תמקמו אותו במיקום קבוע, אתם יכולים מאוד להתעצבן ברגע האמת, אם הוא לא יהיה בהישג יד.
מה הפתרון? תוכלו לתלות שני מתקני תלייה לשלט בחדר, אשר בהתאם למיקום שלכם יוחזרו אליו בסיום הפתיחה או הסגירה של התריס.

איך מתאימים מנוע לתריס?

"אמנם תפקידו של מתקין התריסים להמליץ לכם על סוג המנוע, אך חשוב שתגלו מעורבות", ממליצים במוקד השירות של אתר "המקצוענים". "הסיבה: אם יותקן לכם מנוע זול מתוצרת ירודה, תצטרכו להחליף אותו כעבור שנתיים-שלוש. לעומתו, מנוע איכותי אמור להחזיק מעמד כ-10 שנים (ואף יותר).
"שימו לב, כי לא תמיד המחיר שתשלמו יכול להעיד על טיבו. כלומר, אתם יכולים למצוא את עצמכם משלמים סכום גבוה יחסית על התקנת התריס, בעוד מי שגוזר את קופון הרווח הוא בעל המקצוע".
"לכן, דרשו לדעת מה סוג המנוע, מי היצרן, מה העלות של הרכיבים ומה העלות של העבודה", מוסיפים במוקד השירות. "בקשו להפריד את עלות הרכיבים מעלות ההתקנה, ובכך תוכלו להקטין את הסיכוי שיעבדו עליכם עם מנוע זול מתוצרת סין".

הגודל בהחלט קובע, וגם ההתאמה שלו

כשאתם מתלבטים לגבי גודל המנוע, עדיף מנוע מעט חזק יותר, מאשר מנוע שלא יוכל לשאת את משקל התריס.
לגודל התריס ולחומרים ממנו הוא עשוי, יש השפעה על גודל המנוע. למשל, אם מדובר בתריס קטן יחסית בחדר שינה, שהגודל שלו הוא 1 מ"ר, תוכלו להסתפק במנוע שיכול לשאת עד 20 ק"ג. לעומת זאת, אם מדובר בתריס גדול בסלון, אשר השטח שלו הוא 4 מ"ר, כאן המנוע צריך להיות מסוגל לשאת משקל של 40 ק"ג.
ומה לגבי תריסים גדולים יותר? כאן כבר קיימים מנועים היכולים לשאת 200 ק"ג. כדי לוודא שלא עובדים עליכם, השוו מחירי מנועים, ערכו סקר טלפוני קצר ואל תסתפקו בהצעת המחיר הראשונה שאתם מקבלים. שוב, האטרקטיביות במחיר היא לא רק בשורת עלות ההתקנה, אלא כעבור מספר שנים. מנוע הוא רכיב יקר יחסית בתריס, ואם תצטרכו להחליף אותו לעתים קרובות, הרי שלא באמת חסכתם בחישוב הכולל.

מה לבדוק במהלך ההתקנה?

ממש כמו עם דודי שמש ועם מזגנים, דרשו לראות את תעודת האחריות הרשמית של המנוע, וודאו שמוטבע עליה תאריך הרכישה. זאת, כדי שבמקרה של תקלה בהמשך, תהיה לכם אסמכתא.
כמו כן, על גבי המנוע מודבקת גם מדבקת אחריות, הכוללת תאריך ייצור שלו. כך, תדעו אם המנוע שקיבלתם הוא חדש או משומש. אל תסמכו על מילה בעל-פה של בעל המקצוע, ובדקו היטב מה מותקן בביתכם. מעבר לעניין ההוגנות, הרי שמדובר בבטיחות שלכם ושל יקיריכם. מנוע זול או פגום יכול לגרום לצניחה של התריס. אם זה קורה כשמישהו נמצא מתחת, זה יכול להסתיים באסון.
זה קריטי לגבי תריסים המותקנים בין הסלון למרפסת, אשר בשונה מתריס לחלון רגיל, זהו שטח שבו עוברים מדי יום בני-הבית. בכל מקרה, וליתר ביטחון, דאגו שבמהלך פתיחה וסגירה של התריס לא יהיה שום אדם, בעל-חיים או חפץ בקרבת מקום. זאת, משום שזה יכול לגרום להרוס את התריס, ולגרום לצניחה מיידית שלו, או בשימוש הבא בו. במקרה כזה, הנזק הכלכלי יהיה זניח, בהשוואה לנזק הפיזי שיכול להיגרם.

מה ההבדל בין אחריות יצרן לאחריות מתקין?

כל מנוע שתרכשו, יכלול אחריות יצרן. האחריות הזו היא בין שנה אחת (עבור מנוע זול מתוצרת ירודה), ויכול להגיע גם ל-7 שנות אחריות עבור מנוע איכותי (גרמני, למשל). לכן, דרשו מהמתקין להציג בפניכם את האחריות הרשמית שלו.
בנוסף לאחריות שמעניקה לכם החברה שייצרה את המנוע, הרי שגם המתקין מספר אחריות. נהוג לתת אחריות של שנה על ההתקנה, ויש לדרוש אותה מהמתקין בכתב. במקרה שאכן יש תקלה בתריס בשנה הראשונה שלאחר התקנתו, מגיעה לכם שירות שכולל אספקת מנוע חדש וכן התקנה ללא תוספת מחיר.
אם המתקין לא מעוניין להעניק לכם אחריות בכתב, זה אמור להדליק לכם נורה אדומה. יש מספיק מתקינים הגונים ואמינים שמעניקים זאת. אם מתקין מתחמק מכך, זה יכול להעיד על טיב המנוע ובמקרה כזה, לא כדאי להתקשר עמו.
עוד כתבות בנושא:
ומה אם התקלה מתרחשת כעבור שנה וחצי? אם כבר פגה אחריות המתקין, הרי שגם בסיום התקופה הזו, לרוב מגיעה לכם אחריות יצרן. אולי תצטרכו להוסיף עלויות של התקנה למתקין התריסים, אבל מנוע חדש חלופי, לא אמור לעלות לכם כסף.
ynet הוא שותף באתר "המקצוענים"
פורסם לראשונה: 10:26, 03.09.20