מסתבר שאזעקות שווא רבות נובעות מהתקנה רשלנית. רבות מהמערכות יפעלו בצורה תקינה בשנה הראשונה, אך לאחר מכן יתחילו הצרות. מה חשוב שתוודאו בשלב ההתקנה, איזה מהתקלות קל וזול יחסית לתקן ומה יחייב החלפת חלק מהרכיבים? לפניכם המדריך.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

בלאי של הכבל שמחבר את הגלאי למערכת האזעקה

"סיבה אחת, היא כתוצאה מבלאי טבעי של הכבל שמחבר את הגלאי למערכת האזעקה", מסביר נסים יונה, מתקין אזעקות ומערכות מיגון ותקשורת באתר "המקצוענים". "כבל זה עשוי מגידי נחושת, ולעתים כעבור תקופה מסוימת הוא מתחמצן ומקבל גוון עכור. כשזה קורה, זה יכול לגרום לאזעקות שווא, מפני שיש חוסר רציפות בהולכת האות החשמלי שמגיע מהמערכת לגלאי. במקרה זה, לרוב יספיק תיקון נקודתי של כבל בודד שגורם לאזעקות השווא".
עוד סיבה לבלאי מואץ של הכבל, הוא ששמים כבל שמיועד לתנאי פנים, מחוץ לבית. "פעמים רבות, ובייחוד בבתים פרטיים, כשמתקינים גלאי חיצוני או גלאי וילון, מצמידים את הכבל אל המעטפת של הבית (לקיר החיצוני), ללא הגנה", מתאר איתמר האן, מהאן ביטחון ותקשורת באתר "המקצוענים".
"ואז, אם הוא לא מכוסה בצינור PVC שתפקידו להגן עליו מתנאי אקלים קשים, הוא מתבלה מהר מאוד".
לדברי האן, "מעבר לקרינת השמש, יש להקפיד על איטום הצינור הזה בנקודות שדרכן יכולים לחלחל מים (לרוב בקצה העליון שדרכו חודרים מי גשמים, או בקצה התחתון, בשל השקיית הגינה.
"ברגע שמיד חודרים לצינור, זה גורם במשך הזמן לקורוזיה של הכבל, לאזעקות שווא ולצורך בתיקונים יקרים יותר, עד כדי החלפת חלק מהמערכת.
"אגב, גם מכרסמים, יכולים להרוס את הכבל הזה אם הוא לא מוגן מספיק, הם אוהבים לכרסם אותו, וזה גם דבר שגורם לאזעקות שווא, ולצורך בתיקונים מיותרים".
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
מדוע מתקינים לא תמיד מקפידים לשים את הצינור הזה?
האן: "ראשית, הכבל שמותאם לתנאי חוץ (מכונה NYY) הוא כבל יקר יותר, וישנם טכנאים שמנסים להוזיל בעלויות בכדי שהרווח שלהם מהעבודה יהיה גדול יותר. שנית, קשה יותר לעבוד איתו, שכן הוא עבה ומסורבל יותר. לכן, אם אין צנרת מוכנה שלתוכה ניתן להכניס את הכבל הרגיל, יש להתעקש בפירוש על כבל המתאים לתנאי חוץ. את הצנרת השרשורית לרוב מכינים כבר בשלבי בנייה או שיפוץ, וצריך לוודא שהיא בהתאם לתקן עם רמת אטימות גבוהה".
אז אפשר לומר שעיקר הבעיות עם כבלים נוגעות להתקנה רשלנית?
האן: "בהחלט. אולי במשך שנה-שנתיים מערכת האזעקה תעבוד כמו שצריך, אך בהמשך יגיעו הבעיות. ואז, זו הוצאה מיותרת של כמה מאות שקלים. לעתים, כשטכנאים רואים שכל הצנרת כבר נסתמה, הם פשוט משכנעים את הצרכן לשים מוצר אלחוטי במקום, וזה חבל. אם כבר דאגתם לתשתית קווית של מערכת אזעקה, לא כדאי לעבור למערכת אלחוטית. לשיטתי, גלאי אלחוטי תמיד יהיה פחות טוב מגלאי קווי".
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

תקלה באחד הגלאים של מערכת האזעקה

"למערכת אזעקה יש מספר גלאים, וקורה שאחד מהם מתקלקל בשל בלאי טבעי או כיוון לא נכון של הגלאי", מסביר האן. "במקרה כזה יש לכייל אותו, לשנות את מיקום הגלאי או להחליף אותו".
מה גורם לאזעקות שווא בגלאים?
האן: "ראשית, לבחירת מיקום הגלאי ביחס לשמש, יש השפעה על תקלות שיכולות להיגרם. למשל, אם הטכנאי מתקין גלאי שממוקם במיקום שחשוף לשעות ארוכות ביום של שמש ישירה, זה יכול לגרום לאזעקות שווא, שכן זה מסנוור את הגלאי ומייצר לו מעין 'תנועה'. אנו נתקלים לא פעם בתופעה כזו שגלאי חלון מייצרים אזעקה כל יום בשעה קבועה, שבה השמש מכה בהם".
"שנית, יש תקלות שנגרמות כתוצאה מהתקנה רשלנית. למשל, כששמים זוג גלאי וילון על החלון, שממוקמים זה מול זה, יש צורך לבדוק את המתחים שלהם, עם מכשיר מדידה, בהתאם להוראות היצרן. חאפרים, פשוט יתקינו את הגלאי עם שני דיבלים, יסגרו את המכסה וילכו. ואז, מספר חודשים, בהחלט יכולות להתחיל אזעקות שווא, כי הכיוון המקורי לא היה בהתאם לדרישות ההתקנה של היצרן".
לדברי האן, ""במקרה כזה, אין צורך להחליף את הגלאים, אלא פשוט לכוון אותם מחדש. זאת, גם אם הם בשימוש כבר מספר שנים. זהו תיקון זול יחסית, ומסתכם בעלות דמי ביקור טכנאי. לכן, אין מה למהר ולהחליף את הגלאים, שכן פעמים רבות כיול פותר את התקלה".

חיית-מחמד גורמת להפעלת האזעקה

"סיבה זו הייתה מאוד נפוצה בחודשים האחרונים בעקבות משבר הקורונה", אומר יונה. "אנשים הכניסו לבית חיית מעמד, כשבבית הייתה מערכת אזעקה עם גלאים שאינם מותאמים לכך. ואז, כשהם יצאו מהבית ודרכו את מערכת האזעקה, בעל-החיים הפעיל אותה".
האם יש צורך להחליף את כל מערכת האזעקה, בפני להימנע מאזעקות שווא?
יונה: "לא, במצב כזה, יהיה צורך להחליף רק את הגלאים של מערכת האזעקה לגלאי נפח (מכונה גלאי PET). אלו גלאים ייעודיים לבתים עם בעלי-חיים, ואשר אינם מופעלים במקרה של תזוזה קטנה כמו זו של בעל-חיים בבית".
האם אין אפשרות לכוון את הגלאים הקיימים פשוט לכיוון מעלה, לגובה של אדם?
האן: "לא, במקרה הזה אין ברירה, אלא פשוט להחליף את הגלאים, אחרת יהיו כל הזמן אזעקות שווא".
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

כיצד יודעים אם מדובר באזעקת שווא או באזעקת אמת?

"לרוב, לא נוכל לדעת בוודאות", אומר אלירן נוריאל, מ-360 מערכות אבטחה באתר "המקצוענים".
"במערכת שמחוברת למכשיר הנייד שלנו יש אפשרות לדעת אם הופעל גלאי אחד או מספר גלאים.
"כמובן שבאזעקת אמת, לרוב כמה גלאים יפעלו במקביל. ואולם, גם אם המערכת מתריעה לנו על גלאי אחד בודד שנכנס לפעולה, חשוב להתייחס לכך כאל אזעקת אמת".
לדברי נוריאל, "אמנם ב-80 אחוז מהמקרים שבהם רק גלאי אחד יופעל יהיה מדובר באזעקת שווא, אך הגענו למספיק פריצות שבהן התברר שלמרות שגלאי אחד פעל, הרי שהסיבה לכך היא שהפורצים הצליחו לנטרל את המערכת, ולמנוע מיתר הגלאים להיכנס לפעולה".
למיקום הגלאי יש גם כן השפעה. "למשל, אם גלאי של הכניסה הפעיל את האזעקה, ולאחר מכן המערכת השתתקה, זה אומר דרשני", אומר נוריאל.
עוד כתבות בנושא:
האן: "אם יש אזעקה מגלאי בודד, זה בהחלט צריך להכניס אותנו למצב של 'היכון'. אם כבר שני גלאים פועלים, אנו לרוב מבינים שאנחנו באירוע אמיתי. למשל, אם פורץ נכנס מחדר שינה, ומפעיל את הגלאי שם, ואז מופעל הגלאי במסדרון, אז סיכוי גבוה שזו אזעקת אמת. שילוב של גלאי חיצוני עם גלאי פנימי, בהחלט מעיד על פריצה, ולא על אזעקת שווא".
פורסם לראשונה: 11:22, 01.01.21