בקרוב תצא לדרך תוכנית חדשה, Cyber4s, שתקל על לוחמים ולוחמות שהשתחררו משירות בצה"ל להשתלב בתעסוקה באמצעות הכשרתם לעבודה בתעשיית הסייבר. התוכנית משותפת למינהלת "מקצוע לחיים" באגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה של צה"ל, לארגון Scale-Up של Start-Up Nation Central שעוסק בקידום תעשיית ההיי-טק ובפיתוח תוכניות להגדלת ההון האנושי בתעשייה, ול-IBM. במקביל, הושקה באחרונה תוכנית להכשרת לוחמים בהייטק, שת"פ בין צה"ל, תוכנית עתידים של קרן ורטהיימר וחברת Experis העוסקת בהכשרה והשמה של עובדים בהייטק.
התוכנית Cyber4s תימשך כחצי שנה והיא משלבת למידה עצמאית מרחוק, עם ליווי ותרגול על ידי מנטורים ומאמנים של חברות הייטק, מפגשים עם חברות במרכז הארץ וביצוע מעשי של פרויקטים. התוכנית תכלול גם מרכיב של שיפור מיומנויות כמו כתיבת קורות חיים, הכנה לראיונות עבודה, כישורי פרזנטציה, פתרון בעיות, חשיבה עיצובית, משא ומתן ועבודת צוות.
1 צפייה בגלריה
גלישה בטוחה ברשת
גלישה בטוחה ברשת
סייבר. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
הלימודים מתקיימים באמצעות פלטפורמת הלימוד הדיגיטלית Skills Build, מיזם גלובלי של IBM שמיושם לראשונה בישראל. התוכנית כוללת למעלה מ-6,000 קורסים ומסלולים ללמידה עצמאית בתחומים כגון תכנות, סייבר, בינה מלאכותית וניתוח נתונים, והיא משלבת ליווי של מתנדבים מקרב עובדי חברות הייטק, שמסייעים לתלמידים לאורך תהליך ההכשרה וחיפוש העבודה בסיומו.
לדברי מתי צויג, מנכ"לית ארגון Scale-Up Velocity מבית Start-Up Nation Central, כל משתתף שיתקבל לתוכנית יזכה במלגת לימודים, מחשב אישי, והזדמנות להתמיין לתפקידי פיתוח בחברות סייבר. לדבריה, "קיים פוטנציאל אדיר של חיילים משוחררים מוכשרים שאנו מפספסים. במסגרת התוכנית אנו שואפים להגיע לכמה שיותר חיילות וחיילים מוכשרים שיזכו לקפיצת מדרגה ולהזדמנות יוצאת דופן להשתלב בתפקידי פיתוח בליבת ההייטק".
מזי גלאור, סמנכ"לית השיווק של IBM ישראל והאחראית על תוכניות האחריות החברתית בחברה הוסיפה, כי "שמנו לעצמנו מטרה לרתום את הפלטפורמה הייחודית Skills Build, אשר פותחה בשיתוף עם האוניברסיטאות המובילות בעולם, על מנת להכשיר אוכלוסיות מגוונות בידע טכנולוגי ולצייד אותם בכלים ובכישורים הדרושים בעולם ההייטק, ובכך לתרום ללומדים, לתעשייה המשוועת לעובדים מוכשרים - גם כאלה שלא עברו את מסלול הלימודים השכיח ולחברה כולה".

היענות גבוהה

מיזם נוסף להכשרת לוחמים להייטק מבוסס כאמור על שיתוף פעולה בין זרוע היבשה, אגף המודיעין, תוכנית עתידים של קרן ורטהיימר וחברת Experis העוסקת בהכשרה, גיוס והשמה לתפקידים בהייטק. במסגרת התוכנית הצבא מאריך ללוחמים, שהגישו מועמדות ועברו מיונים, את השירות בשלושה חודשים, במהלכם הם עוברים הכשרה אינטנסיבית לתפקידי בדיקות תוכנה ואוטומציה על-ידי מורים של Experis בעודם מלווים על ידי מנטורים של יחידה 8200 באגף המודיעין בצה"ל.
עד סיום המסלול, הלוחמים הם עדיין חלק מהצבא ובשל כך ממשיכים להיות זכאים לאותן הטבות של חיילים בשירות, כגון משכורת צבאית ונסיעות. בסיום המסלול יתחילו הבוגרים סטאז' שבו ירכשו ניסיון מעשי במשך 12 חודשים בחברות הייטק מובילות, שבסופו, חברת Experis תהיה אמונה על השמתם כעובדים בחברות הייטק. לאור ההיענות גבוהה, כבר אושר מחזור שני לתוכנית אשר יתחיל בנובמבר הקרוב.
דרור ליטבק, מנכ"ל Experis מסר כי "כשיריונר לשעבר זכיתי לראות אינספור חברים לנשק שלא קיבלו את האפשרות למהלך חלק ואיכותי לשוק התעסוקה – תוכנית זו תעניק להם אותה וכמו בשדה הקרב, כעת הכל בידיים שלהם".
סא"ל אסנת לוי-מגירא, ראש מנהלת מקצוע לחיים, אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה, ציינה כי "צה"ל שם לו למטרה לטפל בלוחמים המשתחררים ושילובם בצורה מיטבית בשוק העבודה, בדגש על עולם ההייטק. שיתוף הפעולה הזה נרקם לאורך כשנה ומהווה מקפצה אמיתית לעתיד הלוחם המשוחרר".
רס"ן ענבל וייס, ראש מדור הון אנושי בענף מא"ה - מחלקת תכנון כ"א בזרוע היבשה: "'לוחמים להייטק הוא פרויקט ייחודי בזרוע היבשה שמטרתו להעניק ללוחמי ולוחמות היבשה רגע לפני היציאה לאזרחות ואחרי סיומו של שירות משמעותי ואינטנסיבי לרכוש השכלה טכנולוגית מתקדמת ולאפשר להם נקודת פתיחה טובה יותר והזדמנות להשתלב בשוק ההייטק הישראלי".