תוכנית נוספת במקום מחנה סירקין בפתח תקווה: הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מרכז שבמינהל התכנון הודיעה היום (ג') כי אישרה להפקדה להתנגדויות הציבור את התוכנית להקמת רובע מגורים חדש במזרח מחנה סירקין בפתח תקווה. התוכנית, המקודמת ביוזמת משרד הביטחון ורשות מקרקעי ישראל, היא חלק ממהלך תכנוני בשטח המיועד לפינוי המחנה הצבאי, בהתאם להחלטת הממשלה לפינוי מחנות צה"ל במרכז הארץ וצפויה לכלול מעל 4,200 יחידות דיור חדשות.
התוכנית משתרעת על שטח של כ-600 דונם ומצויה מדרום לשכונת בלינסון ולכפר סירקין ומצפון לנחל שילה. היא ממוקמת ממזרח לתוכנית סירקין-מערב - רובע מגורים נוסף שאושר לבנייה כבר בדצמבר 2019 על ידי הוועדה לתכנון מתחמים מועדפים לדיור (ותמ"ל), שתפקידה לאשר תוכניות בנייה רחבות היקף בהליך מזורז, וזאת למרות התנגדויות תושבים בשנה שעברה לשינוי הצפוי. התוכנית המערבית כוללת 8,000 דירות ולא פחות מ-300 אלף מ"ר עבור שטחי מסחר ותעסוקה. בסך הכל צפויות שתי התוכניות יחד לכלול כ-12 אלף יחידות דיור חדשות.
4 צפייה בגלריה
הדמיית מחנה סירקין
הדמיית מחנה סירקין
הדמיית מחנה סירקין. יותר מ-4,200 דירות חדשות בפתח תקווה
(צילום: רשות מקרקעי ישראל)
במסגרת המתחם ייבנו 4,224 דירות, מהן על פי התכנון כ-845 יחידות דיור יוקצו עבור דירות קטנות או מעונות סטודנטים ו-250 יוקצו עבור דיור מוגן. אופי הבינוי בתוכנית מדורג: ממגדלי מגורים בני עד 24 קומות לאורך ציר התחבורה הציבורית שבמרכז השכונה, ועד לבניינים בני 4-6 קומות בחלק הצפוני הפונה לנחל שילה ובדרום לכיוון כפר סירקין ולשכונות הקיימות.
מבחינת תחבורה, התוכנית נשענת על מערך תחבורה ציבורית הכולל נתיבי העדפה לתחבורה ציבורית וכן קרבהה לתחנות קו המטרו (M2) המקודם במסגרת התת"ל (הוועדה לתשתיות לאומיות), כמו גם קרבה לתחנות הקו הסגול של הרכבת הקלה ולציר מסילת ברזל של המסילה המזרחית שבביצוע רכבת ישראל.
בנוסף ליחידות הדיור, התוכנית כוללת כ-67 אלף מ"ר עבור שטחי מסחר ותעסוקה, כ-142 אלף מ"ר עבור שטחי ציבור וכ-160 דונם שטחים פתוחים (כולל שימור של 700 עצים), ובהם פארק נחל שילה, וכן שטחי ציבור, כגון מוסד אקדמי ומוזיאון עירוני לתולדות שדה התעופה הבריטי שפעל במקום. מחנה סירקין הוקם על ידי הבריטים כחלק ממערך התעופה בארץ במהלך מלחמת העולם השנייה, ולאחר קום המדינה שימש בסיס למגוון יחידות צבאיות, כולל בית הספר לטיסה ובה"ד 1. בשטחי המחנה נותרו מבנים, מתקנים, חורשות ודרכים היסטוריות, שהתוכנית מבקשת לשמרם.

מטה המאבק של התושבים: "תוכנית לא הגיונית"

עו"ד צבי שוב, מומחה בתכנון ובנייה ונדל"ן, התייחס בשיחה עם ynet לאישור התוכנית וציין כי "סביר כי גם תוכנית חדשה זו תגרור התנגדויות רבות, כמו תוכנית סירקין מערב שאושרה אשתקד, לנוכח עומסי התנועה הגדולים הקיימים כבר כעת במתחם התוכנית, ותוכניות נוספות יעמיסו על התשתיות באזור ויביאו לדברי המתנגדים לכאוס תחבורתי. עם זאת, נראה כי תוכנית זו תאפשר גישה לתחבורה ציבורית בקרבה לתחנת מטרו, שגם היא מקודמת כעת, אשר נועדה להקל על הנגישות".
4 צפייה בגלריה
שטח המחנה הצבאי סירקין בפתח תקווה לאחר פינויו
שטח המחנה הצבאי סירקין בפתח תקווה לאחר פינויו
שטח המחנה הצבאי סירקין בפתח תקווה לאחר פינויו
(צילום: מטה המאבק תושבי כפר סירקין)
ממטה המאבק של תושבי כפר סירקין ופתח תקווה נמסר בתגובה לאישור התוכנית: "הוצאה לפועל של התוכנית במתכונתה הנוכחית נוגד את ההיגיון, וסותר דעות והמלצות של מומחים וגורמים רלוונטיים רבים. מתכנן התנועה, מרק רנדר, אמר אתמול בדיון להפקדת התוכנית באופן מפורש כי תנאי להתחלת בנייה תלוי בביצוע התשתיות התחבורתיות של סירקין הגדולה (מערב), וכי ישנה בעיה חריפה בתשתיות תחבורה מסביב, וכבר היום הכבישים מסביב עמוסים. לכן הכרחי כתנאי להקמת תוכנית המשך, מערכת נת"צים (נתיבי תחבורה ציבורית), כולל שדרוג של תחנות הרכבת, הצמתים ומסופי האוטובוסים. הישענות על קווי מטרו עתידיים ולא ברורים לא יכולה להוות הצדקה מספקת.
"בנוסף, הניקוז של הצד הדרומי לא פתור. מדובר בצד שנושק לסירקין ולבילינסון, כיוון שזה שטח מישורי ברובו. זאת ועוד, יועצת משרד התחבורה, שני משיח, אמרה שתוכנית הצל של סירקין, שדרוג מחלף ירקון, לא מקודמת כלל. על פי תמ"א 35, כפר סירקין הוא מרחב כפרי מוגן, שאמור להיות לו חיץ בשביל לשמור על האופי הכפרי חקלאי, וכרגע החיץ שמוצע זה רצועת שטח ציבורי פתוח ברוחב של 40 מטר, המיועד לפעילויות פנאי וספורט. מדובר על פארק עם פעילות ענפה של ציבור".
לדברי יו"ר הוועדה המחוזית מרכז, שירה ברנד, "התוכנית מהווה תשתית תכנונית להמשך התפתחותה הטבעי של פתח תקווה. היא יוצרת רובע עירוני איכותי, הנשען על תחבורה ציבורית ומספק פתרונות דיור למגוון אוכלוסיות, כמו גם מענה לצורך במוסדות ציבור על עירוניים ופארק גדול לרווחת התושבים".
4 צפייה בגלריה
יו"ר הוועדה המחוזית מרכז, שירה ברנד
יו"ר הוועדה המחוזית מרכז, שירה ברנד
יו"ר הוועדה המחוזית מרכז, שירה ברנד
(צילום: ניב קנטור)
רפי אלמליח, מנהל בכיר באגף לתכנון ופרויקטים ברשות מקרקעי ישראל, הוסיף כי "מדובר בתוכנית משמעותית שהוכנה על ידי צוות מתכננים ויועצים בראשות משרד עמוס ברנדייס - אדריכלות ותכנון עירוני ואזורי בע"מ. היא נועדה בחלקה לפיתוחה של העיר פתח תקווה, כאשר מטרתה העיקרית היא לייצר תכנון עירוני, מגוון וצפוף, שיכלול מעונות וגני ילדים, מסחר, תעסוקה, דיור מוגן ומערך תחבורה ציבורית יעיל".