תקציב

>> עליכם להחליט מהו הסכום שנקציב לשיפוץ. גישת "כמה שפחות" עלולה להיות מסוכנת, שכן התוצאה הסופית שלה יכולה להיות הפוכה ואתם עלולים למצוא את עצמכם בהוצאה גדולה מהנחוץ לשיפוץ הרצוי. הגדרה כספית תהווה מסגרת נכונה לשיפוץ כולו.
לאחר שהחלטתם בעניין הנושא הפיננסי, ניגש לבחור את החלל המיועד לשיפוץ - האם מדובר בשיפוץ כללי לכל הבית או לאזורים ספציפיים. כולנו רוצים להתחדש, לשבור הכול ולבנות מחדש את כל החלומות שלנו, אבל התקציב לעיתים לא מאפשר הכול וצריך לבחור! סדר העדיפויות משתנה מבית לבית, ורק אתם תוכלו להחליט מה נחוץ לכם יותר. יש קשר ישיר מאוד, חד וברור בין התקציב לאפשרויות החללים המיועדים לשיפוץ. במידה ותבחרו חללים בלי התאמה תקציבית אתם עלולים להיתקע באמצע הדרך... וזה לא נעים בכלל.

3 צפייה בגלריה
משפצים
משפצים
משפצים
(צילום: shutterstock)

בחירת חלל ייעודי

>> לאחר שהחלטתם מה החלל בבית אותו תרצו לשפץ, תוכלו לפרט את כל אותם האלמנטים הנלווים לצורך ההגעה לתוצאה הרצויה. לדוגמה, אם החלטתם לשפץ את חלל הרחצה בבית, צריך לקחת בחשבון את כל הפרטים הייחודיים המלווים אותו בתהליך: אסלה, כיור, ברז, ארון אמבט, חיפוי קיר וכדומה. את כל הפריטים צריך להכניס לטבלה מסודרת ולהתחיל בבניית דוח תקציב לשיפוץ.

מדידות

>> לפני שמתחילים חיוני למדוד את החלל. במידה ובחרתם לשפץ את חלל הרחצה, צריך לבחור היכן למקם את האסלה, ארון הכיור והטוש או האמבטיה. את המידע יש לשרטט ולבדוק שאכן הדברים אפשריים לפי גודלם ואופי השימוש בהם. חשוב לשמור את השרטוט לצורך קבלת כמויות של ריצוף וחיפוי קיר בחנויות הייעודיות.

בניית דוח

>> חלק זה חשוב מאוד, שכן אם לא מעוניינים בחריגה יש למלא את הדוח בקפידה, כשכל גחמה אפשרית תיכנס אליו ותיבדק בהמשך - האם ניתן לממשה במסגרת התקציב שהוחלט. אל תשכחו להכניס לתקציב התייחסות של הובלות והרכבות, יש לכך משקל לא מבוטל ועליכם לחשב זאת נכון, כמו כן, התייחסות בדוח התקציב לניקיון בגמר השיפוץ יכולה להיות נבונה.


3 צפייה בגלריה
משפצים
משפצים
משפצים
(צילום: הדר שריד)

בחירות תכנוניות ועיצוביות:

>> האם אנו מעוניינים בטוש או אמבטיה? במידה ובחרתם בטוש עליכם להחליט האם אתם מעוניינים בראש טוש או במוט מתכוונן (3 "דרך" או 4 "דרך"). במידה ובחרתם באמבטיה יש לבדוק גדלים וסוגים הקיימים בחנויות הייעודיות.
בחירת האסלה - גם היא חשובה לא פחות. השוק מציע מגוון רחב של גדלים וצורות אך ההבדל העיקרי קיים בין אסלה עם רגל או אסלה מרחפת עם מיכל הדחה סמוי. אם בחרתם במיכל סמוי הרי שקיימות שתי אפשרויות: לחצן עליון במיכל שמגיע לגובה של 90 ס"מ או לחצן קדמי שמגיע במיכל הדחה שגובהו 120 ס"מ.
ארון אמבט - חשוב לבחור גודל נכון לחלל ואופי תואם למשתמש. ארון דלתות או ארון עם מגירות, האם אנחנו רוצים ארון עם רגליים או מעדיפים ארון מרחף מהרצפה. ארון בעל שני כיורים או אחד, כיור מונח על המשטח או שקוע בתוכו. לאחר בחירת הכיור תוכלו לבצע התאמה לברז, כשקיימים סוגים רבים של ברזים לכל אופי של כיור שתבחרו. במידה ובחרתם כיור מונח על המשטח הקפידו לבחור ברז תואם ומספיק גבוה. תוכלו לבחור היכן למקם אותו בחלקו האחורי של הכיור או דווקא בצד, או אולי תעדיפו ברז שיוצא מהקיר. חזיתות הארון והגוון כמובן יהיו לטעמכם וצריכים להתאים לגוון הריצוף והחיפוי שבחרתם.
עכשיו כשיש לכם את הרעיונות, החלומות, השרטוט והכי חשוב את הדוח עם הפריטים - לכו איתם אל החנויות הייעודיות לכך. אני ממליצה לתאם פגישה מראש, כך שתוכלו לקבל שירות טוב יותר. ליווי ללא איש מקצוע באולם ענק עם אלפי פריטים יכול להיות מכשיל ומבלבל. חובה ללכת לפחות ל־2 ספקים שונים עם אותה הרשימה ולהתרשם, סביר להניח שמראה עין יעזור לכם לסגור את הבחירות שלכם. את המחירים תוכלו לשבץ בדוח ולבחון את האפשרויות שלכם. הקפידו לרכוש בחנויות מוכרות שמכבדות את עצמן ויש אחריות על טיב המוצרים שלהן.
אל תמהרו לסגור הזמנה, אפשר לישון על ההצעות כמה ימים עד קבלת ההחלטה. משפטים כגון: "לא יודעת אם יהיה לי עוד מהדגם הזה", או "היום זה במבצע" לא צריכים להשפיע עליכם כדי שלא תתקבל החלטה פזיזה שתתברר כטעות. ההמלצה שלי היא לרכוש הכול במקום אחד עם הובלה מרוכזת ואיש קשר אחד.


3 צפייה בגלריה
משפצים
משפצים
משפצים
(צילום: הדר שריד)

בחירת בעלי מקצוע

>> קבלן שיפוצים - רבים מאיתנו "נופלים" בשלב זה רק בגלל עצלנות. אל תסתפקו בהצעות מחיר והמלצות של מכרים, לכו לראות שיפוצים שנעשו על ידי אותו גורם, דברו עם האנשים עימם עבד, זה בהחלט יכול להשפיע עליכם לקבל את ההחלטה הנכונה. זה רלוונטי לכל בעל מקצוע שאתם צריכים ומעוניינים לקבל את שירותיו ולהכניס לבית שלכם. טיפ קטן/גדול: עבודה עם קרובי משפחה עלולה להיגמר באי נעימות. מצד אחד חשבתם לקבל מחיר טוב יותר ולחסוך ומצד שני קיבלתם עבודה זהה למה ששילמתם ולא נעים לדרוש את האיכות המרבית. התאמת בעל המקצוע הנכון לאופי העבודה הדרושה היא קריטית לתוצאה הסופית.
הציגו לקבלן השיפוצים את התוכנית שהכנתם. חשוב להגיש לכולם את אותה התוכנית על מנת לייצר השוואה תקינה.
דרשו הצעת מחיר כתובה ומפורטת הכוללת חומרים, דרכי טיפול, שלבי תשלום, זמנים עליהם הוא מתחייב ועל מה ניתנת אחריות מהצד שלו ולכמה זמן האחריות תקפה.
התאימו את בעלי המקצוע להתמחות שלהם. ואל תחששו לבקש תעודה.
בקשו לפחות שלוש הצעות מחיר על אותה העבודה, כך תהיה לכם אינדיקציה טובה יותר שאכן לא שילמתם יקר מדיי או זול מדיי.
אל תתנו למחיר הזול להיות הגורם היחיד שמשפיע על בחירת איש המקצוע.
בדיקה קטנה בגוגל על בעלי המקצוע יכולה לסייע.
בקשו מהקבלן עוד נגיעות של תיקוני צבע לאחר התקנות והכנסת ריהוט לבית, לרוב הפעולות האלו מלכלכות את הקירות.
* הכול יש להכניס להסכם החתום, אל תשאירו כלום בהבטחות מילוליות. שימרו את ההסכם ואת כל הקבלות - זאת האחריות שלכם.
חשמלאי - לצורך קבלת הצעת מחיר טובה ערכו סיור בחנות תאורה לצורך בדיקת הרצונות שלכם. ישנם גופי תאורה זולים יותר ויקרים יותר, אך החשוב הוא שבמידה והחלטתם לרכוש גופים מסוימים ועברתם את מחסום התקציב עליכם לבדוק את ההכנה הדרושה להם. ישנם גופים שההזנה שלהם צריכה להיות מהצד או גופי תאורה שצריכים שנאי ועליכם לבדוק אופציה למיקום טוב של השנאי. עם הרשימה המסודרת של אותם גופי תאורה והשיטוט של המיקומים שלהם בבית גשו לקבל הצעות מחיר מחשמלאים. כמו כן, במידה וישנם מוצרי חשמל מסוימים הדורשים התייחסות מיוחדת כמו נקודות כוח, שקע מוגן מים וכדומה. עליכם לציין זאת לחשמלאי ועדיף לדעת מראש אילו דגמים ספציפיים יהיו, כשלכל מכשיר יש מפרט מדויק משלו. במקרה של הרחבה לתלת פאזי יש לתאם גם מול חברת חשמל כדי למנוע עיכובים בתהליך העבודה.
אל תהססו לבקש לראות תעודת חשמלאי מוסמך.
בקשו בהצעה להוסיף תליית והתקנת גופי תאורה בסוף השיפוץ.
דרשו התקנת אביזרי קצה רק בסוף.
שמרו את כל הקבלות לצורך קבלת אחריות על העבודה שנעשתה.

בטיחות

>> דרשו מכל בעלי המקצוע להשתמש באמצעי בטיחות לפי אופי עבודתם למניעת תאונות עבודה. במידה והשיפוץ מתקיים בבית כאשר אתם גרים בו הקפידו לנקוט בכל אמצעי הבטיחות ולהגן על כל בני הבית במהלך השיפוץ.

זמנים

>> חשוב לקבוע תאריך מדויק להתחלת השיפוץ, ולוודא שאכן התאריך מתאים לכל בעלי המקצוע שלוקחים חלק בתהליך. חשוב עוד יותר להגדיר תאריך סיום, הגדרה ריאלית תוך התייעצות עם כל בעלי המקצוע תסייע לכם להכיל טוב יותר את התהליך ולהיערך בהתאם. עונות השנה יכולות להשפיע על הזמנים בטיפול בחללי מסוימים כמו למשל גינות ומרפסות, ויש לקחת זאת בחישוב הזמנים. בשיפוץ כללי של כל הבית ניתן לעדכן מראש את העירייה ולקבל פטור או הנחה בתשלום הארנונה למשך תקופת השיפוץ.

תשלומים

>> חלקו את השכר העבודה של בעלי המקצוע לפי שלבי העבודה, הגדירו זאת כבר בשלב ההסכם מולם. לעולם אבל לעולם את תשלמו את רוב הסכום לפני תחילת השיפוץ! כולנו מכירים אנשים שנפגעו בדרך דומה. שמרו על כספכם!! בעלי מקצוע הוגנים ידרשו מכם עד 20 אחוז מעלות השיפוץ בתחילת העבודה.

מזל טוב, עכשיו יש לכם מספיק כלים לצאת לדרך,
אל תשכחו לגם ליהנות ולתעד את השלבים, תמיד כיף להיזכר איך היינו.
ניתן גם לשלב מעצב/ת פנים לתהליך השיפוץ, שיהיה קל ופשוט עוד יותר, בהצלחה!

הדר שריד
מעצבת פנים
טל' 050-8588750