בשיתוף בנק הפועלים
כשמרכז המבקרים של מותג הקוסמטיקה הטבעית ד"ר דבור נסגר כמה ימים אחרי שזכה בפרס חביב הקהל בתחרות "העסקים הקטנים", הייתה לרגע תחושה שהמאמץ היה לחינם. "קיוויתי שהפרס יביא לנו הרבה מבקרים למרכז בבית ג'אן", מספר טארק דבור, מנהל השיווק והבעלים של העסק המשפחתי.
הזכייה בתחרות אמנם הביאה קהלים חדשים, אבל התזמון לא היה מושלם. עד מהרה התברר שהלקוחות יכולים להגיע מכיוון לא צפוי בכלל - האונליין. "כל הזמן התמקדנו במרכז המבקרים, אבל גילינו שגם האונליין הוא כלי חזק. ממש לפני הקורונה, יישמנו את הטיפים שקיבלנו במסגרת הפרויקט. שיפרנו את האתר שלנו והמכירות גדלו מאוד".
ד"ר דבור לקוסמטיקה טבעית נוסדה לפני 11 שנים על ידי הפרמקולוג ד''ר זיאד דבור, בעבר הרוקח הראשי של צה''ל וכיום מרצה בכיר. הכל התחיל כשד"ר דבור חיפש דרך טבעית להקל על ביתו, שסבלה מאסתמה של העור. הוא רקח לה קרם, ששילב בין טכנולוגיות מדעיות לבין המסורת של כפר בית ג'אן. קהל הצרכנים גילה עניין, ועד מהרה הוא הקים עם שני בניו מותג מוצרי טיפוח וקוסמטיקה, המבוססים על תמציות טבעיות.
1 צפייה בגלריה
ד"ר זיאד דבור ובנו טארק עם המנטורית מירב שוורץ
ד"ר זיאד דבור ובנו טארק עם המנטורית מירב שוורץ
ד"ר זיאד דבור ובנו טארק עם המנטורית מירב שוורץ
(צילום: אפי שריר)
בשנה האחרונה, מרכז המבקרים של ד"ר דבור היה סגור בשל הסגרים ומגבלות הקורונה, אך המפעל הסמוך, המייצר את המוצרים הטבעיים, הוגדר בתור עסק חיוני והמשיך לעבוד כרגיל. "לא פיטרנו עובדים ולא הוצאנו אף אחד לחל"ת", מדגיש דבור. "אנחנו גם עסק חברתי שמעסיק רק נשים, והיה לנו חשוב לשמור עליהן. התעקשנו לא להוציא אף אחת לחל"ת. אמרנו שנספוג את ההפסדים, ונתמודד עם זה".
אחת התופעות המעניינות בשנה האחרונה, מעיד דבור, היא המודעות ההולכת וגוברת לסביבה והדרישה של הישראלים למוצרים טבעיים. "אנשים הבינו שמוצרים טבעיים מזיקים פחות לגוף ולסביבה. אנחנו רואים שאנשים מתעניינים יותר, ומחפשים רק מוצרים טבעיים".
המודעות האקולוגית בהחלט סייעה למותג של ד"ר דבור לשמור על איתנות בתקופת הקורונה המאתגרת. איך הם עשו את זה? בגזרת הפיתוח - החברה נכנסה כבר בשלבים מוקדמים לנישה של מוצרי חיטוי הידיים. במקרה שלה - מוצרי חיטוי עשויים מחומרים טבעיים בהם תמצית רוזמרין ואלוורה, שאינם מייבשים את העור. "בתחילת הקורונה הרבה אנשים גילו את מוצרי החיטוי והתחילו להשקיע בזה. היו לצערי, גם הרבה חאפרים, שמכרו מוצרים מזויפים בכמה שקלים. אנחנו לא התפשרנו על האיכות, למרות שהתחרות הייתה מאוד קשה".
הקורונה גם זימנה לד"ר דבור שיתוף פעולה מפתיע עם חברת טבע. "התקבלנו לתוכנית שהושקה בתקופת הקורונה - חברות וארגונים גדולים מאמצים עסקים קטנים. טבע אימצה אותנו ועזרה לנו להיכנס ל-80 בתי מרקחת פרטיים בכל הארץ. זה קרה רק לפני חודש, והמכירות מאוד יפות, יש כבר הזמנות חוזרות. זה מראה שהמוצר נמכר ורוצים אותו. אנחנו גם שומעים על אנשים שביקרו בעבר במרכז מבקרים, הם מגיעים לבית המרקחת ומחפשים את המוצרים שלנו. אנחנו מקווים שהכניסה הזו לבתי המרקחת תביא להתקדמות וגדילה".
מה לגבי המטרות שהצבתם לעצמכם בשנה שעברה? ציינתם שאתם רוצים חשיפה גדולה יותר לשוק הבינלאומי.
"הייתה לנו הזמנה גדולה מסין, שנעצרה בגלל הקורונה. ממש עכשיו חזרנו לדבר איתם. אנחנו עדיין מוכרים ברוסיה, בלטביה, בליטא ועוד, אבל יש קשיי לוגיסטיקה. המשלוחים יקרים יותר, ואנחנו כל הזמן מנסים להתמודד מול המגבלות של הקורונה".
לסיכום - מה הדבר הכי חשוב שעסקים קטנים צריכים לעשות כדי לצלוח את המשבר?
"לצמצם כמה שיותר הוצאות מיותרות. אנחנו למשל, החלטנו להקפיא פרסומים שהיו לנו בחו"ל. הבנו שעדיף להשקיע בשיווק פה בארץ מאשר בחו"ל בגלל חוסר הוודאות. עוד החלטה שעשינו היא להישאר עסק משפחתי. אנחנו עובדים טוב, ומספיק לנו עם מה שיש. הייתה לנו בשנה שעברה מחשבה להכניס משקיע מבחוץ, אבל החלטנו שאנחנו מעדיפים להישאר כרגע עסק משפחתי".

תחרות "עסקים קטנים" ה-13 יוצאת לדרך

גם לכם יש עסק קטן שקידמתם בשנה האחרונה בצורה יצירתית? אנחנו מזמינים אתכם לשתף את הסיפור המיוחד של בית העסק שלכם, ואת האתגרים שניצבו בפניכם בשנה האחרונה.
ynet וידיעות אחרונות בשיתוף בנק הפועלים נרתמים לסייע לבעלי העסקים הקטנים בשנה מאתגרת זו, וממשיכים במסורת השנתית של תחרות "העסקים הקטנים" זו הפעם ה-13.
8 עסקים נבחרים יזכו בחשיפה וסיקור מערכתי ב-ynet, בעיתון "ידיעות אחרונות" וברשתות החברתיות של קבוצת "ידיעות אחרונות". שלושת העסקים שיוכרזו בתור הזוכים בסיום התחרות, ייהנו כל אחד ממענק בשווי עשרת אלפים שקלים, ומחבילת פרסום ב"ידיעות אחרונות" או ב־ynet .
בנוסף, כל בעל עסק שירשם לתחרות יוזמן במהלך התחרות להירשם ולהשתתף במגוון סדנאות מעשיות ללא תשלום מטעם המרכז לצמיחה פיננסית של בנק הפועלים, כגון שיווק דיגיטלי, יצירת בידול, בניית מודל שיווקי, תמחור, וניהול משא ומתן.
בשיתוף בנק הפועלים


פורסם לראשונה: 08:52, 28.04.21