פרשת פיצוץ הגז שאירע לפני שלוש שנים בבניין מגורים בירושלים, בו נהרג אדם, מגיעה לבית המשפט. 15 בעלי זכויות בדירות בבניין ברחוב דן 10 ו-12 בעיר, שניזוק קשות בפיצוץ, הגישו תביעה בסך 21 מיליון שקל נגד חברות הגז פזגז וגז יגל. התביעה, שהגיעה לאחרונה לבית המשפט המחוזי בירושלים, הוגשה גם נגד טכנאי הגז שעבד בבניין, נגד הקבלן שהעסיק את הטכנאי ונגד חברות ביטוח שביטחו, לטענת התובעים, את האירוע.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לפי הנטען בתביעה, הפיצוץ נגרם כתוצאה מהקמת תשתית גז לקויה, שגרמה לכך שבצנרת המשיכה זרימת גז למרות סגירת הברזים על ידי הטכנאי, כאשר על פי הנטען המעורבים נהגו ברשלנות בהקמת אחזקת וטיפול בתשתית הגז בבניין.
2 צפייה בגלריה
פיצוץ צינור הגז בירושלים
פיצוץ צינור הגז בירושלים
פיצוץ צינור הגז בירושלים
(צילום: דוברות מד"א)
התובעים, שעליהם נמנית גם שופטת בית משפט השלום בירושלים, אפרת אייכנשטיין שמלה, מבקשים לקבל פיצויים בגין הנזקים שנגרמו להם כתוצאה מפיצוץ הגז, וכן כחצי מיליון שקל כתגמולי ביטוח בגין הנזקים שנגרמו לרכוש המשותף בבניין כתוצאה מהפיצוץ. בתביעה נטען כי "בנוסף, נגרמה לתובעים עוגמת נפש רבה בשל הרס ביתם ואובדן כל רכושם והפיכתם באחת לחסרי בית".
במסגרת התביעה, שהוגשה באמצעות עוה"ד דרור גדרון ודביר פרנקפורטר ממשרד אפרים אברמזון ושות', נטען כי "מובא בזאת לידיעת בית המשפט כי התובעת אפרת אייכנשטיין שמלה מכהנת כשופטת בבית משפט השלום בירושלים. לנוכח העובדה שתביעה זו מוגשת לערכאה אחרת במחוז, התובעים אינם רואים הכרח להורות על העברת מקום הדיון למחוז אחר, אולם ככל שיסבור בית המשפט או מי מהנתבעים שיש בכך צורך, התובעים לא יתנגדו לכך".
2 צפייה בגלריה
פיצוץ צינור הגז בירושלים
פיצוץ צינור הגז בירושלים
פיצוץ צינור הגז בירושלים
(צילום: דוברות מד"א)

אין מנוס מהריסת הבניין ובנייתו מחדש

בתביעה נטען כי בעקבות פיצוץ הגז שאירע במקום ב-20 בפברואר 2018, הוציא מהנדס העיר צו סגירה למבנה ואין מנוס מהריסתו ובנייתו מחדש. בתביעה נטען כי פזגז היא חברת גז אשר הקימה את תשתית הגז והצנרת בבניין באופן לקוי, וכי גז יגל חברה לשיווק והפצת גז (1996) היא חברת גז אשר הפעילה והחזיקה את תשתית הגז והצנרת בבניין במועד פיצוץ הגז שאירע בבניין.
"עניינה של תביעה זו הוא נזקים משמעותיים שנגרמו לבניין וכתוצאה מכך לתובעים, בעלי הזכויות בבניין, כתוצאה מפיצוץ גז אשר נגרם כתוצאה משילוב של הקמת תשתית לקויה או אחזקה לקויה של התשתית או היעדר בקרה ופיקוח שוטף על התשתית על ידי חברת פזגז, ורשלנות במחדל של קבלת הבניין לאחריותה, ללא בדיקה מתאימה של התשתית ותיקונה או אחזקה לקויה של התשתית או היעדר בקרה ופיקוח שוטף על התשתית על ידי חברת גז יגל, שהחזיקה והפעילה את תשתית הגז בעת האירוע, ומעבודה רשלנית ולא מורשית של טכנאי הגז אשר עבודתו במקום הביאה לפיצוץ הגז", נטען בתביעה.
עוד נטען כי כתוצאה מהפיצוץ נגרם נזק רב לבניין, תקרות וקירות קרסו, עמודים תומכים נשברו, נוצרו סדקים בקירות, התפרק ציפוי האבן החיצוני, נופצו כל חלונות הבניין ועוד. על פי התביעה, במרץ 2018 הוציא מהנדס העיר ירושלים צו לסגירת המבנה, "וכתוצאה מכך נמנעה מדיירי הבניין גישה לביתם, ולו כדי ליטול ממנו את רכושם הבסיסי ביותר. על כן נאלצו הדיירים לעבור למגורים בשכירות, דבר אשר נמשך עד היום, וכן לרכוש מיטלטלין שונים, כגון ביגוד, לשם המשך שגרת חייהם".
בתביעה נטען כי התובעים פועלים היום לקבלת היתר בנייה להריסתו של הבניין ובנייתו של בניין חדש. "מטבע הדברים, מדובר בהליך ארוך וצפויות לקחת לפחות שלוש שנים ממועד הגשת התביעה ועד להשלמת הבנייה וכניסת התובעים לביתם", נכתב. טרם הוגש כתב הגנה.
מחברת פזגז נמסר בתגובה כי החברה "מעניקה שירותים לאזרחים רבים במדינת ישראל, תוך הקפדה על כללי הבטיחות, ותציג עמדתה בבית המשפט כמתבקש בחוק". את תגובת גז יגל לא ניתן היה להשיג.