מפעל פניציה, היחיד בארץ שמייצר זכוכית גולמית שטוחה, בסכנת סגירה. המפעל מייצר חלונות, ויטרינות וכדומה, בעיקר לענף הבנייה. בעלי המפעל, קרן ההשקעות פורטיסימו בראשות יובל כהן, דורשת מהמדינה מענק מיידי של 20 עד 30 מיליון שקל בטענה שהמפעל סובל מהפסדים לאחר ירידה חדה בהזמנות. פורטיסימו היא אחת הקרנות המצליחות והמרוויחות, בעברה אקזיט בשווי 223 מיליון דולר בסודה סטרים.
במפעל קיים כבשן שפועל ברציפות בטמפרטורה של 1,600 מעלות לצורך התכת זכוכית, ולא ניתן להקטין את פעילותו או לעצור לזמן קצר. השבתת הכבשן מצריכה התקנה מחדש בעלות של עשרות מיליוני שקלים. לדברי מנכ"ל המפעל הפועל באזור תעשיה ציפורית, איל זגגי, בעקבות ירידה של 30% בהזמנות המשך הפעלת הכבשן בהיקף הפעילות הנוכחי לא כדאי.
1 צפייה בגלריה
מפעל פניציה בירוחם
מפעל פניציה בירוחם
מפעל פניציה באזור תעשיה ציפורית
(צילום: שרון צור)
"אנחנו צריכים מענק ממשלתי שיאפשר לנו לעבור את שלושת החודשים הבאים", אמר. זגגי שלח מכתב ל-300 עובדי המפעל שבו נכתב שללא סיוע ייאלצו לכבות את התנור, "דרך ללא חזרה", תוך המשך פעילות החברה ללא ייצור זכוכית. למפעל כ-600 ספקים ו-1,500 עובדים במעגל השני.
פורטיסימו רכשה את המפעל במסגרת הסדר חוב לאחר שנקלע לקשיים והיה בסכנת סגירה. החברה, שתופסת 60% משוק הזכוכית השטוחה בארץ, טוענת בנוסף שייבוא מטורקיה בתנאי סחר לא הוגן פוגע בה ולכן מבקשת הטלת מגבלות על הייבוא. גם ד"ר רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים, שלח בקשת סיוע לשר הכלכלה בטענה שאחרת "החברה תיאלץ לסגור את שעריה".