בנק דיסקונט יעניק פיצוי בסך כולל של 6.5 מיליון שקל לכ-25 אלף לקוחות, שהחזיקו בחשבונות שהוגדרו כ"פיקדונות ללא תנועה", מה-14 בפברואר 2011 ועד ל-31 ביולי 2022, וכספם הושקע ברכישת מילוות צמודי מדד מכוח הוראות צו הבנקאות. זאת לפי פשרה שאושרה לאחרונה על ידי השופטת איריס רבינוביץ ברון בבית המשפט המחוזי מרכז, במסגרת תביעה ייצוגית שהוגשה נגד הבנק לפני חמש שנים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

1 צפייה בגלריה
כספומט בנק דיסקונט בתל אביב
כספומט בנק דיסקונט בתל אביב
כספומט בנק דיסקונט בתל אביב
(צילום: רויטרס)

4.7 מיליון שקל יועברו ישירות לכ-20 אלף לקוחות קיימים

"פיקדונות ללא תנועה", מוגדרים בצו הבנקאות כ"פיקדון שהתאגיד הבנקאי לא הצליח ליצור קשר עם בעליו סמוך למועד פירעונו במשך חודשיים. המבקש למעשה טען כי הבנק נהג שלא כדין בקשר עם פיקדונות ללא תנועה בכך שהשקיע אותם באפיק השקעה שאינו תואם את סוג הפיקדון, ובכך שלא פעל כביכול ליצירת קשר עם בעלי הפיקדונות בטרם השקעת הכספים שבחשבונם ועוד.
באמצעות עוה"ד אמיר שאשא, אמיר ישראלי וליאור צמח נטען כי התנהלות הבנק הסבה נזק לבעלי הפיקדונות, בכך שהכסף שנצבר בהם הושקע באג"ח ממשלתיות שהניבו תשואה שלילית.
מנגד הבנק טען כי הוא פעל ופועל בכל הנוגע לפיקדונות ללא תנועה, בהתאם לחובותיו על פי דין, כאשר בהתאם לדין, אין לבנק כל שיקול דעת באשר לאופן השקעת הכספים. עוד נטען כי התובע לא הראה כי הבנק השקיע את הכספים באפיק הלא נכון, ולא הראה כי בחירה באפיק השקעה של פיקדון חודשי מתחדש היתה מניבה תשואה גבוהה מזו שבאפיק ההשקעה שננקט על ידי הבנק.
נטען כי ביצועיו של אג"ח ממשלתי בתקופה הרלוונטית היו טובים יותר.
באשר לנסיבות של המבקש, הבנק טען כי ניסה ליצור קשר עם המבקש וזאת בכתב והן למספר הסלולרי שמסר לבנק, אולם ניסיונות אלו לא צלחו ולכן פעל הבנק בהתאם להוראות בנק ישראל וצו הבנקאות.
על פי הסדר הפשרה שאושר מבלי הסכמה או הודאה של איזה מהצדדים, זיכוי בסך כולל של 4.7 מיליון שקל יבוצע באופן ישיר לחשבונותיהם של 19,944 לקוחות קיימים. ופיצוי בסף כולל של 1.7 מיליון שקל יועבר באמצעות המחאה ל-5,568 לקוחות שאינם מחזיקים בחשבון בבנק, וזכאים לפיצוי בסך שגבוה מ-100 שקלים. לפי הנאמר בפשרה, סכום הזיכוי שהבנק ישלם ללקוחות ישקף כמחצית ההפרש שבין סך עמלות קנייה ומכירה שהבנק גבה מחברי הקבוצה לבין שיעור ממוצע משוקלל של סך עמלות קנייה ומכירה מסוג זה.
עוד הוסכם בפשרה, כי הבנק ישלח מסרון ללקוחות שנתנו הסכמה לקבלת מסרונים מהבנק, וחשבון הבנק שלהם מועמד לרדימות, ובו הבהרה כי חשבונם מועמד לרדימות שכן לא ביצעו פעולה ביוזמתם במשך 10 חודשים וכי הם מתבקשים לגשת לסניף לבדיקת אפשרויות השקעה המתאימות להם.
הסכם הפשרה כולל המלצה לגמול למבקש בסך כולל של 268 אלף שקל ושכר טרחה לבאי כוח המבקש בסך כולל של 950 אלף שקל.