נחשף הפרי המיובא ביותר בסופר, שנמכר בתפזורת: בזכות חובת סימון ארץ מוצא שהוטלה על רשתות השיווק והירקניות החל מהשבוע - צרכנים כעת יודעים שרוב התפוחים שנמכרים פה הם תפוחי יבוא. כן, המדינה הפקירה את תפוחי ישראל לטובת יבוא יקר וכעת, אזור הגידול העיקרי שלהם - הגליל העליון - מותקף ותושביו נתבקשו להתפנות.
יהורם מועלם, מנהל השיווק של חברת בראשית, אמר ל-ynet: "מטעי התפוחים נמצאים באזור ההר הגבוה בישראל, רמת הגולן והגליל העליון, שכעת חוטף בגלל המלחמה. מנרה, סאסא, כפר גלעדי - כל אלה הם אזורי גידול תפוחים שנפגעים מאוד כרגע. המלחמה השפיעה קשה: נשארו 1,400 טונות על העצים. כמה שלא קטפנו - נשארו תפוחים על העצים ואסור לנו להיכנס כי זה שטח סגור, וכעת סגרו עוד שטח. פינק ליידי נותר על העץ, קיווי, ביראון יש 700 טונות גראני סמית על העצים, במנרה 1,500 טונות, במלכיה 300 טונות. כל קיבוץ יפתח נמצא בגינוסר בגלל הלחימה למעט כיתת הכוננות ואנשי מפעל נטפים".
2 צפייה בגלריה
תפוחים מיובאים ברשתות
תפוחים מיובאים ברשתות
תפוחים מיובאים ברשתות
(צילום: מירב קריסטל)
עמוס לוין, ראש שולחן התפוח במועצת הצמחים, מסביר: "95% מהתפוחים בישראל גדלים לאורך הגבולות - מראש הנקרה דרך מטולה ועד דרום רמת הגולן. בגבול רמות נפתלי לצערנו, חלק קטן מהתפוחים לא הצלחנו לקטוף. חקלאי מגדל תפוחים נהרג במטע שלו. מטעי התפוחים הפכו לשטח צבאי סגור. נפגעו במיוחד מטעי מנרה, מטולה, מלכיה, יראון, סאסא, ברעם וכל רכס הרי נפתלי. בגולן הכל נקטף.
"יש תוצרת שתספיק עד פסח: 100 אלף תוצרת מקומית ו-40 אלף יבוא. אנו מאמינים, רוצים ומקווים שעם ישראל יראה את התוצרת המקומית: תפוחים יפים, צבעוניים, מתוקים, פציחים ועסיסיים ויקנה אותם, גם בגלל פטריוטיות וגם כי הסחורה טובה והסימון שלהם חשוב".
העובדה שתחום התפוחים ננגס על ידי יבוא מסיבי, היתה ידועה למי ששם לב למדבקות שעל גבי הפרי, שהעידו על כך שמוצאו זר, אבל ארצות המוצא לא תמיד נחשפו עד כה לצרכן הפשוט. על חלק מהמדבקות נכתב: USA או FRANCE אבל לרוב לא נכתב על גביהן איטליה או פולין ובטח לא טורקיה. כעת, בעקבות חוק הסימון, ניתן לראות שמשם מגיעים התפוחים שאנחנו אוכלים, למרות שאגב חלקם עדיין מוצגים בתוך סלסלות או ארגזים של המותג הישראלי "בראשית", שתפוחיו נרקבים כעת על העצים באשמת חיזבאללה.

יבוא התפוחים מטורקיה הופסק

בחברת ביכורי השדה, סיטונאית פירות וירקות, ייבאו תפוחים צהובים (גולדן דלישס) מטורקיה עם פרוץ המלחמה. אילן שבע, אחד מבעליה, אמר ל-ynet: "בגלל המלחמה לא היו סחורות ולקוחות שלנו התלוננו, כולל משרד הביטחון שקונה רק תוצרת ישראל ונתן אישור זמני לייבא. אי אפשר שיהיה חוסר והכי מהר היה לייבא מטורקיה. כרגע הפסקנו לייבא משם אחרי דברי ארדואן. אם יש תפוחים מטורקיה בשווקים - זה הסוף של מה שהבאנו באוקטובר. תוך שבוע שבועיים לא יהיה תפוח מטורקיה. בכלל, אנחנו כמעט לא עושים יבוא מטורקיה כעת בגלל החרם הצרכני פה שנולד בעקבות דבריו של ארדואן".
כעת, ביכורי שדה עובדים עם תפוח ישראלי וגם מייבאים תפוחים מפולין, צרפת ומאיטליה ופינק ליידי מארה"ב. "בארץ היו הרבה עקירות של מטעים כי מחירי התפוחים לחקלאי היו נמוכים וחקלאים לא שרדו. אנחנו בעצמנו מגדלים. יש לנו מטעים ברמות נפתלי, יש לנו בית אריזה. באודם עקרנו כמעט את כל 500 דונם התפוחים שהיו לנו שם. תפוח את קוטפת בקיץ ואז מכניסה לקירור בשביל לשמור אותו לחורף. זה קירור מבוקר ויקר בשני שקל עלויות, שנוספות לאחסון, מיון, אריזה, ציפוי. זה מצב שלא נשאר כסף, שמפסידים כסף. באודם, החקלאים עקרו את התפוחים והפכו את המטעים לגידולי ענבים ליין ליקב. הם מרוויחים יותר על יין".
לנוכח הדרישה לתוצרת חקלאית, יגדילו עכשיו את היקף הגידולים כחול לבן לדעתך? "יגדילו בוודאות. יש לנו הרבה חוות, ובדרום ובצפון יחזירו את החקלאות, אבל זה לא יקרה ביום אחד".
לעקור מטעים אפשר ביום אחד, לנטוע לא. "נטיעה זה שלוש שנים. חד משמעית יטעו עוד מטעי תפוחים. יש הרבה תוכניות חקלאיות, אני גם מעורב בכמה מיזמים מאוד גדולים בחקלאות".
2 צפייה בגלריה
תפוחים מיובאים ברשתות
תפוחים מיובאים ברשתות
תפוחים תוצרת הארץ לעומת תפוחים מיובאים באותה הרשת
(צילום: מירב קריסטל)

הייבוא שינה את פני הענף אך ייקר תפוחים לצרכן

הייבוא הזה שהמדינה עודדה, שינה את פני ענף התפוחים שהיה בעבר כחול לבן וכמובן - לא הוריד את המחירים לצרכן. להיפך - התפוח המיובא ביותר לישראל הוא התפוח הוורוד - פינק ליידי או פינק קריפס, והוא גם זן התפוח היקר ביותר. כלומר, הרשתות מייבאות את הפרי עליו הן יוכלו להרוויח יפה. בימים אלה, פינק ליידי מתוצרת הארץ נמכר במבצע ב-9.90 שקל לק"ג. לעומת זאת, תוצרת חוץ נמכרת בעד 21.90 שקל לק"ג.
גם התפוחים "הזולים" יותר - לא נמכרים בזול: אם בעבר צרכנים יצאו מהסופר עם שקית מלאה בתפוח "צהוב" (מוזהב, או גולדן דלישס), מתוק מאוד (אם כי לעיתים קמחי) וזול - היום מדובר בתפוח לא זול בכלל, שנמכר ב-13.90-9.90 שקל לק"ג. גם התפוח הכי נפוץ: תפוח ירוק (גרני סמית) - לרוב מתוצרת חוץ, נמכר ב-17.90-10.90 שקלים לק"ג. פולין ואיטליה מככבות בייבוא שלו. תפוח אדום (סטארקינג או חרמון) מגיע מאיטליה, פולין או טורקיה ונמכר ב-13.90-7.90 שקלים לק"ג. תפוח גאלה מצאנו מפולין ב-15.90-10.90 שקלים לק"ג. זן יונתן כמעט נעלם ואם הוא נמכר הוא מכונה אמפייר - ומיובא מצרפת או ארה"ב. תפוחי עונה שגודלו בדרום - נכחדו כמעט כליל אחרי שמטעים רבים נעקרו.
רשת שופרסל הייתה הראשונה להיכנס לייבוא מאסיבי של תפוחים ב-2014 ומנכ"ל הרשת דאז הכריז כי "כמעט כל התפוחים בשופרסל מיובאים, במחיר נמוך מתוצרת הארץ". בעקבות הייבוא המחירים שם זינקו אז לצרכנים בכ-50%. אפשר לראות שגם אחרי ההתייקרות בשופרסל שבאה בעקבות הייבוא דאז, המחירים היו אז קרובים יותר למחירי תוצרת הארץ טרם הענף עבר לייבוא: 8-7 שקלים לק"ג תפוח מוזהב וירוק ועד 9.4 שקלים לתפוח סטארקינג. תפוחי פינק נמכרו ב-13-9 שקלים לק"ג.

גם בראשית החלה לייבא

"לפני 30 שנה, גידלנו 160 אלף טונות תפוח. היום יש אולי 100 אלף טונות", מסביר מועלם מבראשית. "מדינת ישראל זנחה את התכנון ולחקלאים הגידול לא השתלם והם עקרו מטעים. בעיקר סטיארקינג-חרמון וזהוב נעקרו, והפסיקו נטיעות. או שלא נטעו כלום במקום או שעברו לענבי יין - ענף שיקרוס כי יש בו עודף. נוצרו חוסרים בגלל מכות ברד ואירועי חמסינים, המדינה לא תכננה את הענף, ולמרות שיש ביטוחים נוצרו חוסרים והפסדים, אין עובדים ואין תמריץ לעובדים, וזהו. חבל, כי צריך לעודד ילדים לאכול תפוחים ולא ממתקים".
בכמה אתם ירדתם בגידולים? "בראשית נמצאת בבעלות המגדלים והוקמה ב-2005 בגלל משבר החקלאות. היא עוסקת בגידול וגם בפיתוחים, שכל אחד מהם לוקח מספר שנים עד 15 שנה. היינו עם 70 אלף טונות וירדנו ל-35 אלף טונות בגלל הפסד כספי שהיה גדול מאוד. אתה מפסיד על דונם אלפיים ו-3,000 שקל. אתה נכנס לעוד חוב ועוד חוב, והיה צריך לתקן את עצמך מעל המינוס לא להמשיך באותה דרך.
"בשרשרת הערך יש את העץ, בית אריזה שהוא המשווק, יש סיטונאי ויש רשת שיווק או ירקן, וכל אחד לוקח את הנתח שלו. המגדל קיבל פחות ופחות כסף לכלכל את עצמו ואת העסק שלו. 20 שנה אנחנו רק חוטפים מכות ומחפשים עובדים, ומעלילים עלינו שאנחנו מרוויחים. אם מרוויחים - למה כולם עוזבים את החקלאות? למה כשחקלאי מייבא תפו"א, ירק בסיסי לעניים, הוא מקבל פי 2 על אותו תפו"א ופה הוא מקבל גרושים ומוכרים אותו ביוקר לצרכן?
באירופה וארה"ב החקלאות מתוכננת ומסובסדת. "פה לא. כשהחלה מלחמה באוקראינה המדינות החלו לסגור את החקלאות שלהן לצריכה פנימית. בישראל לא. מעודדים יבוא. והנה, לאחרונה גם אנחנו התחלנו לייבא. נכנסנו לייבוא מכל אירופה. מדובר בכמויות קטנות, רק כשחסר לי זן מסוים. למה? כי אסור שיהיה ואקום אז תמיד יהיה יבוא אם יש חוסרים. אז אני חייב לייבא קצת עכשיו כי אחרת אותו יבואן ייכנס במקומי וזהו, אאבד את המדף. אנחנו עושים את זה מעט, ומשתדלים לראות בזה רק השלמה, וכמובן שאנחנו לא מזהמים את המותג בראשית. שום ייבוא לא יימכר כבראשית. הוא יימכר עם האריזה שלו ולא שלי.
"ביקרתי מגדל מצפון איטליה במסגרת הייבוא והוא אמר לי: אני לא משלם מע"מ. לא האמנתי. אין לו מע"מ על טרקטור, הוא משלם אפס שקלים על מים. הם מסובסדים, ואנחנו בישראל הרבה יותר יעילים. אם אלה היו התנאים שלנו היינו מגדלים פי 10 מהם, ומוציאים שם יהלומים, לא פירות".