הרפורמה בענף החקלאות: שר האוצר ישראל כץ, המעוניין לרשום על שמו הישג בדמות הורדת מחירי הפירות והירקות בישראל, מוביל מהלך לשינוי המדיניות בכל הנוגע לתמיכה בחקלאים שיוכנס לחוק ההסדרים החדש.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
על פי התכנית תעבור ישראל לתמיכה ישירה במגדלי ירקות ופירות, זאת לצד ביטול מכסי המגן המגנים עליהם היום מפני יבוא מחו"ל. כץ ושר החקלאות ופיתוח הכפר אלון שוסטר יגבשו עד סוף חודש אוקטובר את מתווה התמיכה הישירה, אשר תחול על ענפים לגביהם הוסרו מכסים על הייבוא ותתבסס על סכום קבוע לדונם מעובד.
2 צפייה בגלריה
מחאת החקלאים
מחאת החקלאים
מחאת החקלאים
(צילום: יח"צ)
החקלאים מתנגדים למהלך, וטוענים כי תמיכה ישירה אינה בהכרח אפקטיבית, וכי אין לקשור אותה לפתיחת הייבוא. לטענתם, פתיחת השוק ללא תמיכה המותאמת לחקלאות בישראל תוביל למיסוד קבוצה ריכוזית חדשה של יבואנים, שתחסל את החקלאות הצמחית.
בנוסף, לטענתם, תמיכה אפקטיבית צריכה לגלם בתוכה את כל ההפרשים ועלויות הייצור בין מחיר הירק או הפרי במדינות המוצא למחיר המקומי. ככל שהתמיכה הישירה תהיה אפקטיבית, תכלול מתן כלים לשיפור הרווחיות של החקלאי ותאפשר תחרות מול המגדלים מארצות הייבוא, אומרים החקלאים כי יתמכו בהפחתת המכסים.
מהלך נוסף שיקבל ביטוי בחוק החדש במטרה להגביר את התחרות בשוק המזון ולהוריד את יוקר המחיה הוא תיקון לחוק ההגנה על בריאות הציבור (מזון) בחלק הנוגע להגדרת מזון כרגיש. רשימת המזונות המוגדרים כרגישים על ידי משרד הבריאות כוללת למשל מים מינרליים וכן מוצרים המובלים בקירור, כמו ירקות קפואים, בשרים, עופות, דגים או גבינות.
2 צפייה בגלריה
ישראל כץ
ישראל כץ
החקלאים מתנגדים. שר האוצר, ישראל כץ
(צילום: שלו שלום)
שוק המזונות הרגישים מגלגל כיום לפי הערכות כ-56 מיליארד שקל בשנה, ומהווה כ-%60 מסל המזון הממוצע של משק בית בישראל. במסגרת חוק ההסדרים מוצע להתאים את ההוראות בנוגע למזון רגיש למקובל באיחוד האירופי, וכן לקבוע הסדרים מקלים ליבואנים שיימצאו כאמינים לטובת קבלת תעודת שחרור למזון מתחנת הסגר.
הצורך בתיקון נובע מכך שמספר סוגי המזון שהוגדרו בישראל כמזון רגיש ואשר קיימת לגביהם רגולציה מחמירה יותר, גבוה באופן משמעותי ממספר המזונות הממוצע שקיימת לגביהם רגולציה מחמירה במדינות ה-OECD.
בנוסף, הרגולציה הישראלית כוללת דרישות ייחודיות, באופן שמצמצם את מגוון מוצרי המזון אשר ניתן לייבא לישראל ולהשתת עלויות עודפות משמעותיות על היבואנים, המהוות חסם כניסה לשחקנים קטנים ובינוניים ומצמצות את התחרות בענף באופן המשפיע על יוקר המחייה בישראל.