למיקום היחידה הפנימית של המזגן העילי השפעה גדולה על חשבון החשמל שלכם ועל מניעת תקלות מיותרות שנובעות מהתקנה לקויה.
מה למשל? בריחת גז, נזילת מים, קצרים חשמליים ובלאי מואץ של רכיבים.
4 צפייה בגלריה
הטעות: קרוב מדי לתקרה
הטעות: קרוב מדי לתקרה
הטעות: קרוב מדי לתקרה
(צילום: shutterstock)

גובה מהרצפה ומרחק מהתקרה

כשמו כן הוא, מזגן עילי ממוקם לרוב בחלקו העליון של אחד מקירות החדר. זאת, בשונה ממזגן רצפתי, אשר פחות בשימוש הביתי, כיום, למעט במצב שבו רוצים למזג משרדים או לעשות בו שימוש לצורך מיזוג של חדרים סמוכים.
חשוב לשמור על מיקום שיאפשר זרימת אוויר חופשית אל פתחי הכניסה ומפתחי היציאה של המזגן. לשם כך, יש למקם אותו במרחק מה מהתקרה ומרהיטים, ולמנוע מצב שבו חפצים כלשהם יחסמו אותו (ארגז של תריס חשמלי, וילונות, מדפים או כל אלמנט אחר).
הגובה המומלץ לתליית מזגן עילי הוא לפחות 2-2.5 מטר מהרצפה. לגבי מרחק מהתקרה, הרי שיש להתייחס גם לגודל החדר. כלומר, אם החדר קטן יחסית, ניתן להסתפק גם במרחק של 10 ס"מ מהתקרה. לעומת זאת, אם המזגן מיועד לחלל גדול יחסית (סלון ומטבח מחוברים, למשל) הרי שיש לשמור על מרחק של כ-30 ס"מ מהתקרה.
4 צפייה בגלריה
עדיף על קיר פנימי ולא חיצוני
עדיף על קיר פנימי ולא חיצוני
עדיף על קיר פנימי ולא חיצוני
(צילום: shutterstock)

באיזה קיר לבחור: קיר פנימי העשוי מבטון או מבלוקים

אם ישנה אפשרות, הרי שכדאי להעדיף להתקין את המזגן העילי על אחד הקירות הפנימיים בבית, ולהרחיק אותו ככל הניתן מחלונות או דלתות חוץ. בכך, מיזוג החלל יהיה יעיל יותר מבחינה אנרגטית.
בבחירת הקיר, יש לקחת בחשבון גם קרבה לנקודת חשמל ייעודית ונגישות לצנרת המחברת את היחידה הפנימית (המעבה) עם היחידה החיצונית (המדחס).
גם לחומר ממנו עשוי הקיר יש חשיבות. יש לתלות את המזגן רק על קיר בטון או על קיר בלוקים, ולוודא שהקיר מסוגל לשאת את המשקל שלו, ואת הרעידות הנוצרות תוך כדי מיזוג, מבלי לגרום לרעש בלתי נסבל בכל פעם שמפעילים אותו.
לשם כך, ומטעמי בטיחות נוספים, חשוב מאוד להימנע מהתקנה של מזגן עילי על קיר גבס או על קיר המחופה בעץ.

מרחק ממכשירי חשמל

חשוב להתקין את המזגן במרחק של לפחות מטר אחד ממסכי טלוויזיה, ממחשב, ממערכת סטראו או מכל מכשיר חשמלי אחר.
כמו כן, אין למקם את המזגן מעליהם. זאת, משום שבמקרה של נזילת מים, תמנעו מצב שבו ייגרם נזק למכשיר חשמלי נוסף.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

גישה לתיקונים ולתחזוקה

אחת לחודשיים-שלושה תצטרכו לנקות את הפילטרים, ומדי פעם תרצו גם לנגב את האבק שהצטבר מעל היחידה העליונה. לכן, כדאי מאוד לבחור במיקום בעל גישה נוחה. אחרת, תמצאו את עצמכם מתרוצצים עם סולמות ברחבי הבית, מטפסים על כיסאות בצורה מסוכנת או נדרשים להזמין אנשי תחזוקה, לפעולות שבהחלט תוכלו לבצע בעצמכם.

בטיחות ילדים

חשוב להתקין את המזגן במקום שאינו נגיש לילדים. לכן, מעטים בוחרים במזגן רצפתי בבתים בהם מתגוררים ילדים קטנים. כמו כן, יש לתלות את השלט של המזגן על גבי מתקן ייעודי על הקיר, במקום קבוע. בכך, תמנעו מהם משחק מיותר עם השלט, שיכול להרוס אותו לאורך זמן, לגרום לקצרים חשמליים ולשרוף את המנוע. בנוסף, לא תצטרכו לחפש אותו בכל פעם שתרצו להשתמש בו (מה שקורה עם שלט של הטלוויזיה, במרבית הבתים).
4 צפייה בגלריה
עוד טעויות שגורמות לתקלות: ליד פתח חלון וללא פתח אוורור
עוד טעויות שגורמות לתקלות: ליד פתח חלון וללא פתח אוורור
עוד טעויות שגורמות לתקלות: ליד פתח חלון וללא פתח אוורור
(צילום: shutterstock)

דגשים למיקום מזגן בחדרי שינה

מזגן עילי משווק בהספקי כוח של 1-3.5 כוח סוס. הבחירה בעצמה משתנה בהתאם לגודל החלל, אך לא רק. ישנם מספר פרמטרים המשפיעים על בחירת עוצמת המזגן (כמה כוח סוס). למרבית חדרי השינה בישראל, סביר להניח שיספיק מזגן בתפוקה של 1-1.5 כוח סוס.
אך לא רק לבחירת העצמה תהיה חשיבות על היעילות האנרגטית שלו, אלא גם למיקום שלו בחלל החדר. בחדרי שינה, מומלץ למקם אותו מעל פתח הכניסה של החדר, אם אתם מעוניינים למקסם את שטח הקירות. אחרת, הוא יכול מאוד להגביל אתכם מבחינת מיקום ארון הבגדים, מסך הטלוויזיה, תמונות ומדפים.
שימו לב, שבמקרה כזה, יהיה עליכם לכוון את תריסי המזגן לכיוון מרכז החדר, בכדי ליהנות מפיזור אוויר שווה בו.

דגשים למיקום מזגן בחלל הסלון

ככלל, המיקום המומלץ הוא במרכז של אחד הקירות המרכזיים של החלל הציבורי (סלון ומטבח). יש להתייחס גם למיקום פינת האוכל, פינת הישיבה בסלון והאי במטבח, ולמקם אותו בזווית שלא תפריע לשוהים בחלל זה ביומיום, אך עדיין תאפשר פיזור מיטבי של האוויר באותו החלל. עדיף לא בכיוון ישיר למקום שבו יושבים.
בכתבה הבאה נרחיב על מיקום חכם של היחידה החיצונית של המזגן.