פחות תנועה, פחות קניות - בעיקר כשיש נפילות: זה מצב המסחר בצפון כרגע. ברשתות ‏האופנה מדברים על ירידה של כ-50% במכירות, ואילו בבתי הקפה מדווחים על ירידות של עד 70%. "ישראלים ‏כבר לא מתרגשים מאזעקות. יש אזעקה - הולכים לממ"ד בקניון וחוזרים", אמרו לנו באחת ‏מחברות הקניונים. "אבל אם יש יירוטים, רסיסים ונפילות - נשארים בבית. המצב משתנה ‏משעה לשעה והכל מאוד דינמי. מה שבטוח הוא שרואים ירידה בפדיונות". ‏
חיפה, הקריות, עפולה, טבריה, נצרת, ירכא, נהריה, נוף הגליל ומגדל העמק – כל הקניונים ‏ומרכזי הקניות ביישובים האלה וסביבתם נמצאים בימים אלה במצב של פתיחה וסגירה ‏לסירוגין. כך לדוגמה, חנויות ‏H&M‏ בנצרת, בחיפה ובקריון היו סגורות אתמול. הרשת מסרה ל-‏ynet‏ ‏שעדיין לא ברור אם החנויות ייפתחו היום באופן מלא. "אנחנו עושים הערכת מצב בהתאם ‏להנחיות", כך מסרו. ‏
קניון עופר הקריון, קריית ביאליק
קניון עופר הקריון, קריית ביאליק
קניון עופר הקריון, קריית ביאליק
(עומרי אמסלם)
ברשת באג מדווחים שהתנועה בקניונים בצפון דלילה מאוד. "אנשים לא מסתובבים בקניון, ‏הם מגיעים לקנות בדיוק מה שהם צריכים. באג נחשבת לרשת חיונית שמוכרת כבלים, ‏תחנות כוח ביתיות ומוצרים שמספקים תעסוקה לילדים ומבוגרים – קונסולות משחק, ‏טאבלטים, מחשבים, צעצועים". ‏
ברוב הקניונים פועלות חנויות חיוניות כמו רשתות מזון ופארם. "הקניונים ‏נפתחים תחת הגבלות - אם יש מרחב מוגן אפשר לפתוח, אבל חנויות נפתחות ונסגרות לפי ‏אזעקות, וכנראה עדיף היה לסגור בכלל מבחינת חלק מהעסקים", אומרים מקורות בענף. באחד מקניוני ‏הצפון מסרו לנו כי הם פותחים "כדי לשמור על מצב הרוח", אבל הוסיפו: "כשהפדיונות נמוכים קשה לשלם שכירות ומשכורות". ‏
בקניון אחר אמרו ל-‏ynet‏: "הרוב המכריע של השוכרים פותחים את החנויות, תלוי בקניון, ‏תלוי באינטנסיביות. אפשר לראות שבחנות הענק החדשה של ג'מבו היוונית בחוצות המפרץ ‏עדיין יש תורים, למרות המצב, ואנשים מגיעים גם לאיקאה. זה קשה כי אנחנו לקראת החגים, ‏אבל אנחנו כן רואים שמצב הרוח של הצרכנים טוב, הם רוצים לקנות. לפעמים זה לא ‏מתאפשר". ‏
גלעד אלמוג, מבעלי הרשתות גרג וביגה, מסר לנו: "מדי בוקר אנחנו עורכים הערכת מצב בסניפי ‏חיפה, בקריות, ביקנעם ובעפולה ומחליטים ממש לפי המצב באותו יום אם לפתוח. כך למשל, ביום הראשון למבצע מול חיזבאללה, העובדים שלנו הגיעו לפתוח את הסניף ‏בקריון, והנהלת הקניון אמרה שלא פותחים. אחרי כמה שעות, פתאום הם כן פתחו. שלשום ‏ב-16:00 אמרו לכל השוכרים לצאת מהקריון, כי התכוננו לאזעקות. אתמול לא פתחנו את ‏הסניף בקריון, וגם לא את הסניף של ביגה ברחוב אחי אילת בקריית חיים. ‏
‏"את סניף יקנעם פתחנו, אבל זה בעיקר חיילים, והמחזור שם הוא סביב 30%. הסניף בנצרת ‏פתוח, אבל אין תיירות פנים והמקומיים פחות יוצאים כרגע. ‏בקניון עזריאלי חיפה ובגרנד קניון עופר חיפה לא סגרו את הקניון, אבל פותחים ברצף רק עד סביבות ‏‏19:00-17:00. אבל גם שם אנחנו בקושי מגיעים שם לשליש קופה". ‏
יש עובדים שאינם מגיעים לעבודה?‏ ‏"יש עובדים שביומיים הראשונים לא הגיעו לעבודה כי ההורים לא הרשו להם. המלצרים ‏אצלנו הם הרי חברה צעירים בני 20-19. מבחינת הלקוחות, מגיעים אנשים מבוגרים, פחות ‏משפחות. גם אם הילדים בבית, ההורים לא יישבו איתם בבית קפה. זה פוגע בקופה ‏משמעותית – זאת פתיחה לשם פתיחה בלבד. אין לה משמעויות כלכליות. לעומת זה ביתר ‏האזורים, דרומה מחדרה ופרדס חנה, הקופות כמעט ללא פגיעה, למעט בשעות הערב המאוחרות. אם יחלו אזעקות תכופות במרכז – המצב כמובן ישתנה". ‏
במרכזי ביג מסרו שהמרכזים פתוחים והם מאפשרים לשוכרים לא לפתוח חנויות, אך רובן ‏פתוחות. בעזריאלי מסרו כי הקניונים פתוחים כרגיל. בקניוני עופר מסרו: "הקניונים בצפון פתוחים ופועלים בהתאם להנחיות פיקוד העורף. מרבית החנויות ‏פתוחות".‏