את החנות והמשתלה של הצמחים והעציצים שלה פתחה רויטל רם-סולימן (58) מתל אביב במקום הכי לא צפוי, בעיתוי שנראה הכי אומלל ועם שם לא מובן. היא מצאה את עצמה בקרב קהל יעד תוסס עם מוצרים לוהטים בקורונה: צמחי בית. בלי לתכנן התאהבה בעולם חדש עבורה, וגילתה שאיננה היחידה. "מעולם לא עסקתי בצמחים", מודה רויטל, בוגרת המחלקה לאמנות ב"בצלאל", שניהלה במשך שנים את משרד עורכי הדין של אביה המנוח. "את השם ביפראחכ לקחתי מזיכרונות ילדותי, זו ברכה המקובלת בקרב יוצאי עיראק. מברכים אותה המארחים את אורחיהם המגיעים לשמחות ומשמעותה 'בשמחה שלך אשמח איתך'".
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בן משפחתה הקים לפני שבע שנים את המשתלה המקורית בשוק לוינסקי, וכשעבר עם משפחתו לעמוקה לפני כשנתיים גילה שהניהול מרחוק לא אפשרי. לפני שנה החליטה רויטל לקפוץ למים ולקחת את העסק לידיה.
12 צפייה בגלריה
"לא ידעתי שהטרנד כל כך חזק". רויטל רם-סולימן
"לא ידעתי שהטרנד כל כך חזק". רויטל רם-סולימן
"לא ידעתי שהטרנד כל כך חזק". רויטל רם-סולימן
(צילום: יובל חן)
בסוף פברואר היא פתחה, שבועיים אחר כך סגרה עם הסגר הראשון, וכשפתחה נדהמה כשגילתה קהל לקוחות זורם. צעירים תושבי פלורנטין והסביבה, שגילו את הצמחים בהדרגה כחיקוי למגמה עולמית בת כשנתיים, שהקורונה נתנה לה "בום" אדיר.
"מצאתי את עצמי בסביבה נפלאה, בפלורנטין, בדרום תל אביב, בשכונת שפירא שבה אני מתגוררת, המון צעירים מקסימים כל כך מחוברים לצמחים. לא ידעתי שהטרנד כל כך חזק. מנהלים שיח יומיומי ברשתות החברתיות וגם פנים אל פנים. אלו אנשים שיכולים לבוא לחנות על בסיס יומיומי כדי לראות מה חדש, והם מתייחסים ומסורים לצמחים שהם מגדלים כמו לכלב או לחתול. זה מרגש", היא מוסיפה.
"אני שנים רבות בחברה ולא זוכר דבר כזה. בסגר הראשון הייתה קפיצה של עשרות אחוזים. כל מה שהיה לקחו", אומר נחמן מחפוד, מנהל מכירות במשתלת "חישתיל". בענף מדברים על עלייה כללית של 40-30% במכירות בתקופת הקורונה ועל כניסה מסיבית של צעירים. "בני 35-25, שפעם לא התעסקו בזה, מגדלים צמחים, ירקות, צמחי מרפא. זו תופעה מאוד חדשה ומקסימה", קובע אבי רינגל, בעלי משתלת רינגל ממושב מגשימים.

"רוב הלקוחות היום הם בני 40-25"

"לפני כעשר שנים מכרנו בעיקר סחלבים וצמחים לאנשים בפנסיה או לקראת גיל הפנסיה שרצו לייצר לעצמם תעסוקה, היום רוב הלקוחות הם בני 40-25", אומרת עדנה סרוסי ממושב גאליה, שמנהלת עם בעלה הראל את המשתלה "אפיפיט", שאותה הקימו לפני כ-20 שנה והתמקדו מימיה הראשונים בצמחים מיוחדים. סרוסי, כמו עמיתיה, מדווחת "על יבוא עצום של צמחים. הכל הולך: דברים יקרים, זולים ובינוניים". במשתלות מדווחים גם על צמחים משנות ה-70 וה-80 של המאה הקודמת שהפכו לטרנדיים. לאופנתיות בהשראת האינסטגרם יש חשיבות לא פחותה מנראות הצמח.
"הביקוש הרב במיוחד הוא לצמחים לבית ולמרפסות, במיוחד צמחים בעלי עלווה ירוקה", מציינת רויטל. "אנשים רוצים להכניס הביתה צמחים עם עלים ירוקים גדולים".
"זה מה שהביא לחזרה הגדולה של צמחי המונסטרה, משפחה שלמה של צמחים החל מהפשוטים, הדליסיוסה במחירים של 250-50 שקל", מציין חן עטר ממשתלת We Love Plants בתל אביב. ויש גם לקוחות למונסטרות היקרות ביותר. אלו המכונות "מגוונות", שעליהן מפוספסים ומחיריהן נעים בין 900 ל-1,500 שקל, כאשר המלכה, מונסטרה אדנסוני מגוונת, תגיע אפילו ל-2,000-1,000 אירו.
היבוא גדל בצורה דרמטית, מסכימים כולם. "פעם ניתן היה לעקוב גם בקבוצות כשהגיע משלוח של צמח חדש, בחודשים האחרונים נוחתים מדי יום ראשון זנים חדשים וקשה לעקוב", מציינת רינת טל מעצבת פרחי הפנים מ"סוקולינה".
לדברי עדנה סרוסי, היבוא משפיע על המחירים הגבוהים, לצד הביקוש - והקורונה מקצינה את הפערים. כל 10 אירו באירופה מתורגמים לצרכן הישראלי ל-100 שקל. "עם הקורונה הרקיעו שחקים עלויות ההטסה האווירית. יתרה מזו: הקנייה נעשית היום אך ורק אונליין, אין נסיעות לחו"ל, דבר שמביא לתופעה של קניית חתול בשק. ואפשר ליפול", היא מציינת.
כשרעות מדיון, מטפלת רגשית מתל אביב, פתחה לפני שנתיים את קבוצת הפייסבוק שלה "מרפסות אורבניות" היא עשתה זאת כחובבת גינון. "לא היה שום פורום שמסביר מה לעשות עם עציצים בבית ובמרפסת ורציתי גם לשאול וגם לענות".

"הטיפול בצמחים מוריד את מפלס החרדה"

הקבוצה כבר מונה היום למעלה מ-10,000 חברים: "בסגר הראשון אנשים פתאום נכנסו לקבוצה בלי לדעת איך מתחילים והקבוצה התחילה לתסוס. בסגר הזה יש פחות מתחילים, אבל אנחנו מלווים את הקיימים. יש לנו המון שאלות על מזיקים, הקיץ עושה את שלו. בסך הכל התופעה מגיעה ממקומות מאוד רגשיים. אני בטוחה שגידול צמחים מעניק לאנשים נחמה רבה. משהו איתך, שגדל איתך בבית ומתפתח. תחושה של חיים שאנחנו זקוקים לה כעת".
12 צפייה בגלריה
"גידול צמחים מעניק לאנשים נחמה רבה". רעות מדיון
"גידול צמחים מעניק לאנשים נחמה רבה". רעות מדיון
"גידול צמחים מעניק לאנשים נחמה רבה". רעות מדיון
(צילום: דנה קופל)
פרופסור תמר אלמור, חוקרת תרבויות ודיקנית בית הספר למדעי ההתנהגות והחוג לפסיכולוגיה במכללה למנהל, גדלה בהולנד, "שם הצמחים הם חלק מחיי היום-יום, כמו חיות בית". כיום היא מגדלת צמחים להנאתה, כולל אפילו עצי פרי.
גג ביתה בהרצליה, היא מתגאה, נראה כמו גן מרהיב: "בתקופת הקורונה, כשאנחנו חיים באי ודאות מטורפת, נשאר לנו לדאוג לעצמנו ולהוריד מעט את מפלס החרדה. כל המחקרים מראים שטיפול בבעלי חיים וצמחים עושה זאת. ההתרכזות בצמחייה מאפשרת לשכוח את הדברים שקורים מסביב. הסיפוק של עוד עלה צץ. התודה שאומר לך הצמח על הטיפול בו. התחושה של שליטה: אתה משקה, נותן מזון אדמה לצמח והוא מגיב. בנוסף הצמח משנה את הבית, דבר שמוסיף לתחושה הטובה. שלא לדבר על חשיבות הבריאות שמשיגים מי שמגדלים ירקות וצמחי מרפא".
אלמור לא מתפלאה שטרנד גידול הצמחים סוחף את הצעירים: "הם במצב קשה יותר מהמבוגרים בגילי 50 פלוס. לאחרונים יש ניסיון חיים רב והם יודעים שהתקופה הקשה תעבור, חלקם מסודרים יחסית. בני ה-20 תיכננו טיול אחרי צבא, לימודים. הם מנותקים מחבריהם, הוצאו לחל"ת או עובדים מהבית. משוללי בילוי וצריכים לוותר לחלוטין על אורח חייהם. הצמחים מביאים את ההנאה והנתינה, ובדרך כלל במחירים נגישים".
אלמור ממליצה להרחיב את גידול הצמחים לגינה ציבורית בבניין. הזדמנות לנצל את הסגר גם להכרת השכנים ושיפור איכות החיים.
בענף מדברים על קבוצות פייסבוק שנפתחות כפטריות אחרי הגשם, שגם משפיעות על מצאי ומחיר. "מאז שנכנסה לביתי היא הוציאה ארבעה עלים תוך חודש", סיפרה למשל בפייסבוק, שולי גרינשטיין, על הקלתיאה פיאסטה שלה.
כששם של זן חדש עולה בקבוצה ועשרות קופצים עליו, מישהו ינסה להביא אותו או לגדל אותו. "מאוד חזק לגדל צמחים שלא מגדלים בארץ וכשמגיע משלוח מחו"ל, מיד פושטים עליהם", אומרת רויטל. במקביל התרבו אתרי אינטרנט למכירת צמחים ומשלוח הביתה.
קבוצות הפייסבוק והאינסטגרם גם מייצרות שוק של צמחים נדירים שמגדלים פרטיים מוכרים במחירים מאוד יקרים, באמצעות הקבוצות. "כל מגדל פרטי רציני שוקל את הפן הכלכלי והוא משמעותי", מציין חן עטר.