ארבע מפלגות בקואליציה דורשות להפוך את תשלומי המענקים של רשות המיסים לאוטומטיים, במקום שזכאים יצטרכו בכל פעם להגיש בקשה מחודשת. במצב הנוכחי, עשרות אלפים כלל לא יודעים שהם זכאים למענקים. אחת ההצעות היא להעביר את תשלום מענקי העבודה (מס הכנסה שלילי) מרשות המסים לביטוח הלאומי. יצוין שמבקר המדינה העיר כבר בדוח האחרון שלו כי רשות המסים מחזיקה בקופת המדינה 3.6 מיליארד שקל, שמגיעים מסיבות שונות לאזרחים שפשוט לא מודעים לזכויותיהם.
ח"כ ריידא רינאוי זועבי ממרצ, העלתה היום את ההצעה בדיון שנערך בוועדת הכספים, והסבירה על המצב הנוכחי: "מעל 30% זכאים להטבה לא מממשים אותה כלל. בחברה הערבית זה מגיע אפילו עד לשיעור של 60% שלא מממשים את מה שמגיע להם. ברור לכולם שמדובר באוכלוסיות החלשות ביותר שמתקשות עם הבירוקרטיה, עם הטכנולוגיה ועם השפה. כלומר הכי מוחלשים מתוך המוחלשים ביותר. הזכאים הם אלה שמרוויחים פחות מ-6,400 שקל בחודש".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
רשות המסים
רשות המסים
רשות המסים
(ארכיון)
עוד אמרה רינאוי זועבי: "הטכנולוגיה קיימת. העליתי את הנושא עוד בדיונים על גיל הפרישה, והביטוח לאומי אמר שהטכנולוגיה קיימת. הם יכולים לתת בצורה אוטומטית את המענק לזכאים. אנחנו יכולים להגיע ל-100% מיצוי מחר. זה מעלה שאלות מדוע זה לא קורה? נראה שלאוצר מאוד נוח לחסוך כמה מאות מיליוני שקלים בשנה על גבם של החלשים ביותר. זה בלתי מתקבל על הדעת".
לסיכום אמרה חברת הכנסת ממרצ: "תציגו לנו (רשות המסים) עכשיו את המתווה שלכם, מתי תשלימו את המעבר למנגנון אוטומטי של תשלום מענקים, ואם זה לא ביכולתכם, יש לי כאן הצעת חוק מיידית בנושא עם חתימות של חברי כנסת מארבע מפלגות שונות בקואליציה, שתקבע את החובה לאוטומציה בחקיקה, ושתעביר את האחריות לתשלום על מענקי העבודה לביטוח הלאומי, שהוא מוסד שיודע לעשות את זה".
ברשות המיסים הדגישו שהחזר המס שחייבת הרשות לכשני מיליון משפחות הוא נתון פוטנציאלי, אשר מבוסס על חישוב תיאורטי ועל נתונים חלקיים שאינם סופיים. לפיכך, במבחן המציאות נמצאו במקרים רבים פערים משמעותיים בינו לבין החישוב בפועל, "ובחלקם התברר שיש חוב מס ולא החזר".
2 צפייה בגלריה
ח"כ ריידא רינאוי זועבי בועדה לביטחון פנים בכנסת מציגה את תמונתו של עמאר חוג'יראת שנהרג מירי תועה
ח"כ ריידא רינאוי זועבי בועדה לביטחון פנים בכנסת מציגה את תמונתו של עמאר חוג'יראת שנהרג מירי תועה
ח"כ ריידא רינאוי זועבי
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
מנתוני הרשות שהוצגו בדיון, עולה שמתחילת שנת 2021 עד היום הוגשו מעל 225,000 בקשות להחזר מס בגין השנים 2016-2019. זאת, כשמדי שנה מוגשות כ-300,000 בקשות להחזר מס, ואילו בשנת 2021 הוגשו כ- 370,000 דוחות.
בתגובה נמסר היום מרשות המסים כי "יו"ר ועדת הכספים, ח"כ אלכס קושניר, הודיע שבכוונתו לקיים דיון נפרד בנושא מיצוי הזכויות למענק עבודה, ושם נמסור את התייחסות לטענות שהועלו על ידי חברת הכנסת זועבי. ככלל, רשות המסים פועלת כל העת להגדלת המיצוי של מענק העבודה, לרבות הנגשת השירות של הגשת הבקשות באופן מקוון מלא החל מהשנה, וכן בפניות יזומות לזכאים פוטנציאלים בדואר ובמסרונים. אחוז המיצוי של המענק מגיע היום ללמעלה מ-73%, והינו מהגבוהים בעולם במענקי מס הכנסה שלילי".