כבר יותר מ-150 שנה שכרכרות עם סוסים הן חלק מהנוף בסנטרל פארק במנהטן, ומהוות סמל רומנטי שמושך תיירים מכל העולם. אך כעת, הגוף שמנהל את הפארק מתייצב לצד פעילי זכויות בעלי החיים ומביע תמיכה בביטול האטרקציה. לטענת הנהלת הפארק, הנסיעות בכרכרות אינן בטוחות בעידן שבו מיליונים מבקרים במקום מדי יום באופניים, בריצה וברגל.
במכתב ששיגרה הנהלת הפארק למועצת העיר, נכתב כי היא תומכת בביטול האטרקציה כבר בקיץ הבא. עוד נטען במכתב כי לכרכרות יש השפעה משמעותית על בטיחות הציבור ועל תשתיות הדרכים בפארק העמוס, שגודלו 843 דונם. "אנחנו לא יכולים להיתקע בזמן", אמרה אליזבת סמית', מנכ"לית הארגון, בראיון השבוע. "הסוסים בלתי צפויים, והשבילים עמוסים ביותר מדי סוגי משתמשים — רוכבי אופניים, רצים, הולכי רגל, עגלות תינוק ועוד".
3 צפייה בגלריה
סנטרל פארק
סנטרל פארק
"הסוסים בלתי צפויים"
(צילום: Seth Wenig)
סמית' ציינה כי גם ערים אחרות ביטלו את הנסיעות הנוסטלגיות בכרכרות: בסן אנטוניו אושרה בשנה שעברה תוכנית לסגירת הענף בתוך חמש שנים, שיקגו אסרה על כך כבר ב-2021, ומונטריאול שנה קודם לכן.

"אי אפשר להבטיח שימוש בטוח בכרכרות"

ארגוני זכויות בעלי חיים מתריעים שנים שהסוסים נבהלים בקלות ברחובות הפארק, מה שעלול לגרום לתאונות ופציעות. לטענתם, הסוסים עובדים יתר על המידה, חווים תנאי מחייה ירודים, ונהגים מפרים תקנות עירוניות — למשל בכך שהם משאירים אחריהם לכלוך במקום להשתמש במתקנים ייעודיים. "אין דרך להבטיח את פעילות הכרכרות בצורה בטוחה", אמרה אדיטה בירנקרנט, מנכ"לית ארגון NYCLASS. "שום רגולציה לא תשנה את זה. ניסינו שוב ושוב".
קריאת הנהלת הפארק להפסקת פעילות הכרכרות באה לאחר שסוס התמוטט בתחילת החודש ליד האורוות שלו, ותמונות וסרטונים שלו הופצו ברשתות החברתיות. ואולם, במכתב למועצה לא הייתה התייחסות לתנאי המחייה של הסוסים, אלא הטענות התמקדו בבטיחות. לדבריהם, הקש ששבר את גב הגמל היה שני מקרים שאירעו לאחרונה: סוס שנבהל ודהר בפארק ללא שליטה; ושני סוסים שהשתחררו, התנגשו בריקשות, ופצעו את אחד הנהגים.
3 צפייה בגלריה
סנטרל פארק
סנטרל פארק
ארגוני זכויות בעלי החיים מתריעים שנים
(צילום: Seth Wenig)

"נרדפים שלא בצדק"

כיום פועלים בסנטרל פארק 68 בעלי כרכרות, כ-200 סוסים וכ-170 נהגים, כך לפי איגוד עובדי התחבורה שמייצג את העובדים. כ-40 מיליון מבקרים מגיעים לפארק מדי שנה, רבים מהם שוכרים אופניים או נוסעים בריקשות שעומדות בשערי הכניסה. השימוש בכלי רכב ממונעים בתחומי הפארק נאסר כבר ב-2018. אגב, מדובר באטרקציה יקרה. נסיעה ברחבי הפארק תעלה 120 דולר לכרכרה. נסיעה משולבת גם בתוך העיר קופצת כבר ל-240 דולר.
נהגי הכרכרות טוענים שהם נרדפים שלא בצדק, וכי החזון בעיצוב הפארק כלל שבילים מתפתלים שנועדו לכרכרות. בעלי ונהגי הכרכרות טוענים שהסוסים שלהם נהנים מחיים נוחים לעומת חיי העבודה הקשים בחוות שמהן הם רוכשים אותם. לפי תקנות העיר, כל סוס נבדק פעמיים בשנה על ידי וטרינר, והגיל המקסימלי לעבודה הוא 26.
3 צפייה בגלריה
סנטרל פארק
סנטרל פארק
נהגי הכרכרות טוענים שהסוסים נהנים מחיים נוחים
(צילום: Seth Wenig)
הם עובדים עד תשע שעות ביום, ואסור להוציא אותם אם הטמפרטורה עולה על 32 מעלות צלזיוס, או 27 מעלות בלחות גבוהה. אסור להוציאם לרכיבה מתחת ל-7 מעלות צלזיוס או במזג אוויר קיצוני, והם חייבים לצאת לחופשה של חמישה שבועות בשנה מחוץ לעיר, עם גישה יומיומית למרעה. "הסוסים שלי חיים טוב", אמר אונור אלטינטאס, בעל כרכרה ותיק.

עדיין אין הכרעה

דוברת מועצת העיר, אדריאן אדמס, סירבה לומר אם ההצעה בכלל תובא לדיון או להצבעה. דוברו של ראש העיר, זכרי נוסנצ'וק, אמר כי אנשי העירייה ייפגשו עם נציגי בעלי הכרכרות כדי לדון בנושא, והזכיר שקודמו של ראש העיר הנוכחי נכשל במשך שמונה שנים בניסיון לבטל את פעילות הכרכרות בפארק.
ראש העיר לשעבר ביל דה בלאזיו הבטיח בקמפיין שלו ב-2013 לסגור את הענף "ביומי הראשון בתפקיד", אך נתקל בהתנגדות במועצה ואף בזעמו של שחקן הקולנוע ליאם ניסן, שנשאר תומך קולני בתעשייה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו