חברות שיווק הדלק הפועלות בישראל פנו היום (ג') לשר האנרגיה יובל שטייניץ בבקשה שיפעל כדי להפחית את הפגיעה בהכנסותיהן ממכירת בנזין, בעקבות משבר הקורונה. כך נודע ל"כלכליסט".
בפנייה שבוצעה מטעם מכון האנרגיה והסביבה, שמאגד תחתיו את פז, סונול, דלק ישראל ודור אלון, כמו גם את שאר החברות הקטנות, טוענים המשווקים ש"המצב הקשה אליו נקלע ענף הדלק נובע מירידה חדה ודרמטית של עשרות אחוזים, לפי דיווחי החברות, בהיקף המכירות של כל מוצרי הדלק. דיווח מסודר בנוגע לירידה הדרמטית בהיקפי המכירות המעודכים הועבר השבוע על ידי כל חברה ישירות למינהל הדלק במשרדך".
1 צפייה בגלריה
תחנת דלק סונול דרך נמיר
תחנת דלק סונול דרך נמיר
תחנת דלק סונול
(צילום: יריב כץ)
החברות מבקשות בפנייתן, עליה חתום יו"ר מכון האנרגיה יוסי רוזן, שהשר שטייניץ "יסייע לחברות בענף אשר כבר עתה חוות פגיעה קשה מהמשבר, ויפעל להקפאה, מלאה או לכל הפחות חלקית, של הירידה הדרמטית במחיר הדלקים הצפויה בסוף החודש, וכן להעלאה זמנית של מרווח השיווק של חברות הדלק".
כפי שפורסם ב"כלכליסט", צניחת מחיר חבית הנפט בעולם עשויה להוריד את מחיר הבנזין בתחילת אפריל בכשקל אחד לליטר, מ-5.92 שקלים כיום (בנזין ברמת אוקטן 95, שירות עצמי) לכ-4.9 שקלים לליטר.
מבחינת המדינה מדובר בבשורות קשות, מאחר שמאז הסגר החלקי סך מכירת הבנזין צנח בעשרות אחוזים, והכנסות המדינה מהמיסוי עליו (כיום 67% לליטר) צפויות לצנוח, כמו גם ההכנסות ממע"מ.
מחיר הבנזין ייקבע רק בסוף מרץ, ואולם החברות מבקשות כאמור להקפיא את מחירו, או לחלופין להעלות את מרווח השיווק שלהן. מדובר בפער שבין רכישת הדלק לבין מכירתו, שכיום מפוקח על ידי המדינה ועומד על כ-9% בלבד ממחירו של ליטר בנזין.
במכון האנרגיה טוענים כי "קיים חשש ליכולת המשך הפעילות התקינה של חברות הדלק", ולכן "הקפאה של ירידת המחירים והעלאת מרווח השיווק באופן מספק בתקופה בה מחירי הדלק והיקפי הצריכה יורדים באופן דרמטי, יסייעו במעט ויקלו על המצב שנוצר".
עוד טוענים שם כי "צעדים אלו לא יפגעו בהכנסות המדינה, והשפעתם על המחיר לצרכן תהיה שולית, כאשר התועלת שתצמח למשק מהמשך הפעלה תקין וסדיר של ענף הדלק החיוני למשק היא גבוהה ביותר".
לאור האמור מבקשים במכון האנרגיה פגישה דחופה עם השר כדי לדון בנושא.