בשיתוף המכון הישראלי לאנרגיה וסביבה
ממש עוד מעט, ב-7 למאי 2024, הוועידה הלאומית לאנרגיה תצא לדרך. השנה, הוועידה תתמקד בשינויים הצפויים במשק האנרגיה המקומי - הן כתוצאה מהמלחמה המתמשכת בצפון ובדרום והן בשל תהליכים גלובליים. לקראת האירוע, שנחשב לכנס האנרגיה החשוב בישראל, יוסי אריה, מנכ"ל מכון האנרגיה והסביבה הישראלי כותב:
"במיוחד כעת, החשיבות הגדולה של ביטחון אנרגטי בישראל ברורה לכולם. היכולת לספק מוצרי אנרגיה (חשמל, דלק סילוני, סולר ועוד), באופן שוטף ובכמות מספקת היא העורק הראשי של כלכלת ישראל, ומכאן - גם המפתח לביטחון המדינה בכלל ומערכת הביטחון על כלל מרכיביה בפרט.
השנים האחרונות זימנו אתגרים גדולים עבור שוק האנרגיה, והוא עומד בהן באופן מעורר השתאות. ישראל מצויה במצב לחימה מתמיד בעצימות משתנה, כאשר אמצעי הלחימה של אויבנו הם מגוונים ומחייבים מיומנות בתפעול מתקני האנרגיה בזמן חירום. כל פגיעה בתשתיות האנרגיה עלולה לפגוע ברציפות התפקודית של המשק ולפיכך חשוב לדאוג לעצמנו, לא להסתמך על ייבוא, לפתח ולעבות את התשתיות המקומיות, שכוללות בין השאר בתי זיקוק, תחנות כוח חשמל ואסדות גז.
"ההנחה הישראלית שקברניטי אוניות זרות ייכנסו לנמלי ישראל בזמן מלחמה הוכחה כלא מעשית ומנותקת מהמציאות"
היום, יותר מתמיד, ברור שהסתמכות על ייבוא מוצרים בעת חירום לישראל באמצעות גורמים זרים היא בלתי אפשרית. ההנחה שקברניטים של אוניות זרות יכנסו לנמלי ישראל המטווחים על ידי רקטות וטילים הוכחה כלא מעשית ומנותקת לחלוטין מהמציאות, בין היתר מאחר שעניין הביטוח למטענים נעשה מורכב עד בלתי אפשרי.
האבסורד בסגירת מתקנים מקומיים לייצור אנרגיה לטובת ייבוא בא לידי ביטוי בין היתר בכך שמכמות של נפט גולמי שמגיעה לישראל באוניה אחת אפשר לייצר מוצרי אנרגיה השווים לשמונה אוניות של תזקיקים כגון סולר, דלק, סילוני, דלק, גפ"מ ועוד. היתרונות למשק המקומי ברורים.
1 צפייה בגלריה
יוסי אריה - מנכ"ל המכון הישראלי לאנרגיה וסביבה
יוסי אריה - מנכ"ל המכון הישראלי לאנרגיה וסביבה
יוסי אריה - מנכ"ל המכון הישראלי לאנרגיה וסביבה
(אתר המכון הישראלי לאנרגיה וסביבה)
אנחנו במזרח התיכון, ולאור מיקומנו והאתגרים עמם המדינה מתמודדת - ישראל חייבת להבטיח את ביטחונה האנרגטי ולהפוך למעצמת אנרגיה בזמני רגיעה. לפיכך, בשלב ראשון, במקביל לפיתוח התשתיות המקומיות יש לתת דגש על פיתוח מסופים ימיים, כולל המסוף באילת שיאפשרו יבוא של מוצרי גלם, הקמת מפעלי תעשייה, שינוע מוצרי אנרגיה ופיתוח אפשרויות נוספות למשק המקומי, כפי שמקובל במדינות בהם משק האנרגיה מפותח. פיתוח אסדות הגז הטבעי והגברת היצוא למדינות הקרובות הוכיחו את היתרונות האסטרטגיים ואולי הקיומיים למדינת ישראל מפעילויות אלו ולכן חשוב לחזק אותם ולהגביר הייצוא.
ומה לגבי פיתוח שוק האנרגיה העתידי? גם כאן התשובה היא ברורה. פיתוח מושכל יתבסס על התשתיות הקיימות, מחקר ופיתוח ישראליים כחול-לבן ורכישת ידע בחו"ל, שיובילו לשינוי מכוון של קיימות וחדשנות כפי שנעשה במגזר ההייטק שצמח מתוך צרכים וידע של השוק הישראלי. הגיע הזמן לקחת את גורלנו בידינו".

ועידת האנרגיה של ישראל יוצאת לדרך

מה צופן העתיד לסקטור האנרגיה בשנים הקרובות? מה המגמות העולמיות ואיך המצב הביטחוני המשתנה במדינה משפיע על העתיד האנרגטי שלנו? ב-7 למאי 2024 וועידת האנרגיה של ישראל תצא לדרך עם כל הדיונים על העתיד האנרגטי של ישראל. בין משתתפי הכנס - שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן, השרה להגנת הסביבה עידית סילמן וכן מנכ"לי חברת החשמל, בז"ן, קצא"א, פי גלילות, נגה, משק אנרגיה ונתיבי הגז הטבעי לישראל.
בשיתוף המכון הישראלי לאנרגיה וסביבה
פורסם לראשונה: 14:21, 02.05.24