בשיתוף בנק הפועלים
איך הופכים מהלימון לימונדה? תשאלו את היזם עמי רוזנפלד, מייסד מותג מוצרי הילדים רד טול בוקס (Red Tool Box Ltd‬), שלא נתן לקורונה לעצור אותו ואת השאיפות שלו להצעיד את החברה שלו קדימה.
רד טולס בוקס, זוכת תחרות "עסקים קטנים" לשנת 2020, הוקמה לפני 13 שנים עם ליין של כלי עבודה אמיתיים לילדים. כיום החברה מפתחת ומשווקת צעצועים וכלי עבודה לילדים ביותר מ-30 מדינות ברחבי העולם וברשתות הגדולות כמו וולמארט וקוסקו. כמו כן, היא עובדת בשיתוף פעולה עם סטנלי בלק אנד דקר, מיצרניות הצעצועים הגדולות בעולם.
בחודש מרץ שעבר, כמה ימים אחרי שישראל נכנסה לסגר הראשון, רוזנפלד קיבל דחיפה משמעותית לעסק, עם זכייתו בתחרות העסקים הקטנים. הוא לא תיאר לעצמו ששנה לאחר מכן העולם עדיין ילקק את פצעיו מהמשבר הכלכלי. "חשבתי שזה ייגמר מהר מאוד, אף אחד לא ידע מה הולך לקרות".
השנה האחרונה הייתה מאתגרת בעבור עסקים רבים קטנים, אך רד טול בוקס הגיעה לגדילה משמעותית, "לפחות פי שניים", מעיד רוזנפלד. איך הוא מסביר את זה? ראשית, בניגוד לתחומים רבים אחרים שחוו מכה קשה וקרסו בעקבות המגפה, שוק משחקי הילדים פרח בכל העולם. "היה הרבה ביקוש למוצרי הבנייה ומוצרי העץ שלנו. כל תחום שעוסק ביצירה שאפשר לעשות במשך זמן ממושך בבית - עבד יפה".
סיבה נוספת לצמיחה, אומר רוזנפלד, היא ההסתגלות המהירה לתנאי השוק המשתנים, וההבנה שהקורונה מאיצה את המעבר של תחומים רבים לאונליין, גם את שוק הצעצועים המסורתי. עוד כשפגש את המנטורים של תחרות העסקים הקטנים, הם ייעצו לו בחום להשקיע בגזרת האונליין. "מדובר בשוק דומיננטי, שחסמי הקנייה בו קטנים מאוד", הסבירה אז סיגל כספי, מנכ''לית רשת הצעצועים טויס אר אס בישראל.
1 צפייה בגלריה
עמי רוזנפלד הבעלים של רד טול בוקס
עמי רוזנפלד הבעלים של רד טול בוקס
עמי רוזנפלד הבעלים של רד טול בוקס
(צילום: HKTDC)
רוזנפלד מודה שעד לפני שנה וחצי, הוא לא השקיע רבות בקידום אתר החברה ובמכירות באונליין, אבל הקורונה טרפה את הקלפים, ואילצה אותו לחזק את הנכסים הדיגיטליים שלו. "הפנמנו את כוחות השוק, והתאמנו את עצמנו מהר מאוד. היו מאז מכירות משמעותיות באונליין".
אחת החוזקות של רד טול בוקס היא שיתופי הפעולה שלה עם חברות בינלאומיות חזקות. גם השנה רוזנפלד פצח בשיתוף פעולה יצירתי ומפתיע במיוחד עם טייסטי (Tasty), ערוץ האוכל של חברת באזפיד, המזוהה עם סרטוני האוכל הקצרים והמגרים שלו. "חתמנו עם טייסטי על חוזה עם שני ליינים של כלי מטבח לילדים כמו טוסטרים ומיקרוגלים. השיווק מתחיל ממש בימים אלו, וכבר התחלנו לקבל הזמנות".
לאחרונה החברה חתמה על שיתוף פעולה נוסף עם יצרנית הגרילים צ'אר ברויל, במטרה לפתח סדרת צעצועי גריל לילדים. נוסף לכך, החברה חדרה לשווקים במדינות חדשות כמו דובאי ומקסיקו. גם לשוק הישראלי, זה שבשנה שעברה רוזנפלד העיד שהוא מתקשה לפצח, רד טול בוקס הצליחה להיכנס בשיא הכוח. "התחלנו למכור בארץ, מה שעד לפני שנה לא עשינו. המוצרים נמכרים בצורה פנומנלית. לא ציפינו לזה. אני לא יודע איך פיצחנו את השוק הישראלי, כנראה זה בגלל מגוון המוצרים שגדל משמעותית".
גם שיתופי פעולה בישראל יש לרד טול בוקס לא מעט, בייחוד עם מעצבי מוצר. "אנחנו מעסיקים מעצבי מוצר שעושים דברים נהדרים. בכלל, ישראל היא מדינה מובילה בתחום הזה. יש פה מעצבים תותחים. יש לנו שיתופי פעולה עם בתי ספר לעיצוב ובקרוב יהיו עוד".

לסיכום - כמה טיפים לעסקים קטנים בתקופת ההתאוששות מהקורונה?

"תכונה בולטת שיש לנו הישראלים היא גמישות, וזה יתרון גדול. הגמישות מובילה אותנו לגדול ולצמוח. קורים מקרים שלקוח בא ומבקש ממני מוצר בצורה או באריזה שונה, אני אף פעם לא אומר לא.
"דבר שני - התקדמות והתפתחות. חשוב לא לעמוד במקום. אם לא מתקדמים - יורדים למטה, וזה מוטו שמדריך את העסק. כל עסק שרוצה להתפתח, צריך לחשוב איך הוא מפתח את עצמו.
"ודבר נוסף - הסתגלות לתנאי השוק. הייתה שנה קשה בהרבה תחומים, וחשוב להסתגל לתנאי השוק החדשים. במקרה שלנו, נכנסנו לאונליין כי הבנו שבלי זה לא נוכל להתפתח".

תחרות "עסקים קטנים" ה-13 יוצאת לדרך

גם לכם יש עסק קטן שקידמתם בשנה האחרונה בצורה יצירתית? אנחנו מזמינים אתכם לשתף את הסיפור המיוחד של בית העסק שלכם, ואת האתגרים שניצבו בפניכם בשנה האחרונה.
ynet וידיעות אחרונות בשיתוף בנק הפועלים נרתמים לסייע לבעלי העסקים הקטנים בשנה מאתגרת זו, וממשיכים במסורת השנתית של תחרות "העסקים הקטנים" זו הפעם ה-13.
8 עסקים נבחרים יזכו בחשיפה וסיקור מערכתי ב-ynet, בעיתון "ידיעות אחרונות" וברשתות החברתיות של קבוצת "ידיעות אחרונות". שלושת העסקים שיוכרזו בתור הזוכים בסיום התחרות, ייהנו כל אחד ממענק בשווי עשרת אלפים שקלים, ומחבילת פרסום ב"ידיעות אחרונות" או ב־ynet .
בנוסף, כל בעל עסק שירשם לתחרות יוזמן במהלך התחרות להירשם ולהשתתף במגוון סדנאות מעשיות ללא תשלום מטעם המרכז לצמיחה פיננסית של בנק הפועלים, כגון שיווק דיגיטלי, יצירת בידול, בניית מודל שיווקי, תמחור, וניהול משא ומתן.
בשיתוף בנק הפועלים