לפני כשנתיים ניו יורק הפכה למדינה ה-15 בארצות הברית שאישרה לגליזציה של קנאביס לשימוש אישי, ולא רק כצורך רפואי. שוק הקנאביס במדינה נערך בהתאם, וחקלאים החלו לגדל בכמויות את הצמח, במטרה למכור אותו לחנויות. אלא שאותם חקלאים רושמים מאז הפסדים עצומים מהסיבה הפשוטה - אין מספיק חנויות שמותר להן למכור קנאביס.
לסת' ג'ייקובס, בעל חווה בצפון מדינת ניו יורק יש כ-100 פחים עמוסים בפרחי מריחואנה, אבל הוא לא יכול למכור אותם. בחווה אחרת בניו יורק, בריטני קרבון, מייסדת ושותפה ב-Tricolla Farms, מספרת שהמלאי שלהם כולל 1,500 אריזות של ג'וינטים מגולגלים מראש, וכ-2,000 אריזות של מזון מעובד עם קנאביס. "מה שאנחנו צריכים זה פשוט שיותר חנויות ייפתחו, וזה ייתן לנו את הפתרון", היא אומרת.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש" ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
קנאביס
קנאביס
קנאביס
(צילום: AP)
316 אלף ק"ג של קנאביס נקטפו בשנה שעברה כחלק מהיבול הראשון, מאז אושר בו השימוש האישי. אבל בפועל יש רק 12 בתי מרקחת בניו יורק שמורשים למכור את הסם, שמייצרים יותר מ-200 חקלאים ברחבי המדינה.
בימים האחרונים החלה עונת גידול נוספת, והחקלאים, שרואים את היבול הקודם עדיין יושב במחסנים שלהם, נמצאים במצוקה כלכלית. "כולנו מפסידים כסף", אמר ג'ייקובס. "אפילו היזמים והשאפתנים ביותר מבינינו פשוט לא יכולים למכור את המוצר".
חקלאים שמגדלים קנאביס הם לא היחידים שנמצאים בקשיים. גם הקולגות שלהם במדינות אחרות בארה"ב מתלוננים על מחירים נמוכים, תחרות קשה מהשוק השחור, מיסים גבוהים והגבלות בנקאיות שלא מאפשרים להם להרוויח כסף.
יש לציין כי הפוליטיקאים בניו יורק, למרות ההחלטה על הלגליזציה, התכוונו שהתהליך יהיה מדורג, אבל בפועל הוא מתקדם בקצב איטי הרבה יותר מהצפוי. בסתיו האחרון, המושלת קת'י הוקול העריכה כי 20 חנויות חדשות ייפתחו מדי חודש החל מתחילת 2023, אבל בפועל חנות אחת נפתחה בחודש ינואר, ומאז עוד 11 בלבד.
חנויות בלי רישיון למכירת קנאביס מיהרו למלא את החלל החסר, במיוחד בעיר ניו יורק, אבל החקלאים אינם יכולים לשווק להן מאחר שמדובר בעבירה פלילית. בנוסף, החוק הפדרלי אוסר על חקלאים בניו יורק לשווק את התוצרת שלהם למדינות אחרות בארה"ב.
המשמעות היא שטח מדף מוגבל למכירת 136 אלף ק"ג של קנאביס שגודלו במדינה בשנה שעברה. הקנאביס שלא נמכר מוערך בשווי של מאות מיליוני דולרים, 80% ממנו בצורה של שמן קנאביס, לפי איגוד הקנאביס של ניו יורק. החשש כעת הוא שהפרח שניתן לעישון בסופו של דבר ייהרס, ולא ניתן יהיה למכור אותו.
ג'ייקובס כבר הודיע כי לא יגדל השנה קנאביס לתזקיקים בגלל ההיצע הגדול שיש לו גם ככה מהיבול בשנה שעברה, קרבון הוסיפה כי הם החליטו לגדל פחות ממה שמותר להם לפי החוק, ובמקביל מעכבים השקעות בתשתיות, שיכלו לסייע בגידול.


גם בעלי עבר פלילי יכולים לגדל

המבקרים של השלטונות בניו יורק טוענים כי הפקידים, בניסיון להגדיל את כמות היזמים שישקיעו בגידול קנאביס, למעשה גרמו לבעיה. במקום לאפשר לחקלאים עם ניסיון וידע להיות, לפחות בהתחלה, היצרנים הראשונים, השלטונות אפשרו גם לאנשים עם הרשעות על סחר בקנאביס לייצר, וככה השוק הוצף.
כמו כן, הטענה היא כי הליך קבלת האישור למכירת קנאביס שחויבו החנויות לעבור היה מסורבל, וההבטחה לקרן של 200 מיליון דולר, שתסייע למי שקיבל רישיון למכור - להקים את החנויות, לוותה בהמון בירוקרטיה. הקרן הייתה אמורה להיות מורכבת מהשקעה פרטית של עד 150 מיליון דולר, אבל לפי התוצאות זה כנראה לא המצב.
בתגובה לביקורת, בממשל בניו יורק אומרים כי הם עושים מאמצים גדולים כדי ליצור מאפס תעשייה שלמה, וההערכה שלהם היא כי עבור זה יצטרכו כ-10,000 נכסי נדל"ן ברחבי המדינה בהם יוקמו חנויות, שירותים כספיים, הדרכה ועוד עבור בעלי הרישיונות. כמו כן, שופט פדרלי הורה בנובמבר האחרון על איסור זמני במתן היתרים למכירת קנאביס בחלק מהמדינה, כולל בברוקלין ובאפלו. יותר מאוחר הצדדים הגיעו להבנות על צמצום האיסור, ובשבוע האחרון חתמו על הסדר כולל, שיאפשר את המכירה בכל המדינה.
המשרד לניהול קנאביס בניו יורק נקט לאחרונה צעדים כדי להגביר את הביקוש, כולל אישור זמני שנתן בחודש שעבר ל-50 חנויות למכור את הסם, כולל, למשל, בשוק איכרים ובפסטיבלים. זה אמור להוריד בצורה מסוימת את הלחץ ולאפשר למגדלים לשווק את הגידולים שלהם.
בסופו של דבר, למרות התסכול הרב, ג'ייקובס וקרבון מחזיקים מעמד. קרבון כבר הצליחה למכור את המוצרים שלה לשישה בתי קפה שונים בניו יורק, שקיבלו היתר למכור קנאביס, וג'ייקובס קיבל לאחרונה כמה תשלומים על המוצרים שלו, ומקווה שהחלטה לאפשר לשווק גם לפסטיבלים תגדיל את המכירות שלו. "אני מאמין שהכול יסתדר, ואני רוצה להיות שם כשזה קורה".