אמפי לאירועים המונים המיועד ל-1,500 איש, מאיים על מכתש רמון, ועל הגדרתו כשמורת "אור כוכבים", מעמד שמעניק ארגון בינ"ל לפי קריטריונים חמורים של זיהום אור וזיהום רעש. מועצת מצפה רמון הפתיעה החודש כשפרסמה באתר שלה מכרז להקמת האמפי על חורבות מחצבת גבס שפעלה במכתש, בסמוך למתחם הגלמפינג של סלינה, זאת לאחר שלפני שנה ניסיון ליוזמה דומה שלה נתקל בהתנגדות מקיר לקיר, החל מפעילי סביבה ועד רשות הטבע והגנים והמשרד לאיכות הסביבה.
לבסוף נדרשה התערבותו של שר התיירות יואל רזבוזוב, ולאחר שקיבל פנייה מהשדולה הסביבתית הורה להקפיא את הקמתו. מרשות הטבע והגנים נמסר אז כי "כדי לשמור על הנגב כנוף בראשיתי, המשימה החשובה היא שימור הלילה - שמיים חשוכים ואור כוכבים המאוד מיוחדים. לצד זיהום האור והרעש, אירועים ופסטיבלים מסוג זה משאירים כמות אשפה ענקית בשטח, שפוגעת בהכל, מבעלי חיים ועד צמחייה ייחודית בעולם שגדלה במכתש. במיוחד שיותר לחוגגים ללון בשטח".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
 מכתש רמון
 מכתש רמון
מכתש רמון
(צילום: רון פלד)
כל הגופים הופתעו מכך שהמועצה בחרה לשוב ולצאת עם המכרז. מנכ"ל מועצת מצפה רמון, דרור גבש, אמר כי מדובר בתב"ע שגובשה לפני 20 שנה, בשטח המחצבה ששוקמה בתוך המכתש, אך אינה מוגדרת שמורת טבע, וכי הקמת האמפי הוא מתוקף סמכותה של המועצה ונועדה להביא מקורות פרנסה לישוב.
את הטענה הזו פעילי הסביבה דוחים בנימוק שמצפה רמון ועסקי התיירות שלה סובלים ממחסור משווע בידיים עובדות ולא בעבודה, וכי אישור התב"ע נעשה בעבר כשלא הייתה עדיין מודעות להשפעת נזקי האור והרעש במקום. המועצה טוענת כי בניגוד לתוכניתה הקודמת, הפעם מדובר באמפי ל-1,500 איש ולא 3,000 איש, שיפעל רק בימים של ירח מלא בהם לא מתקיימות תצפיות כוכבים. אלא שעיון במכרז מלמד כי מותר יהיה לבצע הופעות שלושה ימים לפני ואחרי הירח המלא, כלומר שישה ימים בכל חודש, בהם אלפי אנשים יגיעו להופעות במקום.
נושא המסיבות במכתש ופגיעתן במרקם הטבע כבר עלה לפני שנה, לאחר המסיבות הרועשות שנערכו באתר הגלמפינג שהקימה סלינה, לדוגמה מסיבת יום העצמאות רבת משתתפים שערכה במקום, ואת הדציבלים שלה שמעו ברחבי כל השמורה. יש לציין כי כיום נאכפו על סלינה הוראות מחמירות ביחס לקיום מסיבות ועוצמת הרעש המותרת.

סלינה קשורה למיזם?

פעילי סביבה באזור חושדים כי סלינה היא אחד מהכוחות המניעים מאחורי היוזמה, אם כי מהרשת נמסר שאין להם קשר למכרז. יש לציין כי לסלינה או כל מפעיל אחר של מתחם האירוח יש יתרון במידה שיתמודד במכרז, משום שעל פי התב"ע תינתן להם זכות וטו על מופעים שעלולים לשיקול דעתם להפריע לבאי המתחם. הווטו עלול להרתיע יזמים אחרים שירצו להתמודד במכרז.
מהמשרד להגנת הסביבה נאמר: "המשרד רואה חשיבות בשמירה על המכתש כאיזור שקט ללא זיהום אור. באופן כללי, המשרד סבור כי פעילות של פסטיבלים ומופעים אינה הולמת בהכרח את המקום. אנו נלמד את פרטי המכרז".
נדב סיילבר, תושב מצפה רמון בעל חברת טיולי ג'יפים במקום ופעיל עם אשתו בעמותת שומרי המכתש, אמר ל-ynet: "זה שטח בלב שמורת טבע רגישה. לפני 12 שנה, כשחתמו על התב"ע, עוד לא היו מודעות לרגישות של המקום וזה חסר היגיון שדווקא במכתש יעשו מופעים לאנשים שיבואו מהמרכז. אנחנו לא מקבלים ברמה המוסרית שבסמכות המועצה לעשות מה שתרצה ולהזיק לנכס לאומי שיש לו חשיבות גם עולמית".