שנת 2020 בשוק הנדל"ן הושפעה ממגפת הקורונה ומהיעדר תקציב מדינה בעקבות אי היציבות הפוליטית, והובילה, בין היתר, לירידה בהיקפי התוכניות המאושרות להקמת דירות. מסקירה שפרסם היום (שלישי) מינהל התכנון לסיכום השנה החולפת עולה כי מוסדות התכנון אישרו ב-2020 תוכניות לבניית 95,200 יחידות דיור, כאשר היעד הממשלתי עומד על 105 אלף יחידות דיור – 10,000 דירות פחות מהיעד.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מדובר בנתון מעודד מעט, שכן לפני כחודש העריכה מנהלת מינהל התכנון, דלית זילבר, שהשנה תסתיים עם היקף של כ-85 אלף דירות בלבד. למרות זאת, מדובר בנתון נמוך בשיעור של כ-32% ביחס לשנה שעברה, אז אישר מינהל התכנון תוכניות להקמה של 140 אלף דירות.
3 צפייה בגלריה
בניית דירות בישראל
בניית דירות בישראל
אתר בנייה
(צילום: אוראל כהן)
למעשה, מדובר עדיין בנתון הנמוך ביותר מאז שנת 2014, אז אושרו תוכניות לבנייה של 62 אלף דירות. לשם השוואה, ב-2018 אושרו תוכניות להקמה של כ-151 אלף דירות, בשנת 2017 אושרו תוכניות לכ-127 דירות, בשנת 2016 אושרו תוכניות ל-כ-111 אלף דירות ובשנת 2015 אושרו תוכניות לכ-99 אף לדירות.

קיפאון בותמ"ל

מתוך כלל הדירות שאושרו, כ-32 אלף יחידות דיור אושרו במסגרת הותמ"ל - הוועדה לתכנון מתחמים מועדפים לדיור, שתפקידה לאשר תוכניות בנייה בהליך מזורז. מדובר בצניחה של כ-50% לעומת 2019, אז אישרה הוועדה תוכניות לבנייה של 65 אלף דירות. ב-2018 אישרה הוועדה תוכניות לבנייה של 59 אלף דירות. המשמעות היא שבניגוד לשנתיים הקודמות, יותר דירות אושרו על ידי הוועדות המחוזיות ופחות על ידי הותמ"ל.
הסיבה לירידה בהיקפי התוכניות במסגרת הוועדה נעוצה בכך שהוראת השעה לפעילות הוועדה הסתיימה, ותיקון לחוק שמאריך את פעילותה טרם אושר בעקבות מחלוקת פוליטית, כך שהוועדה יכולה לדון רק בתוכניות שהופקדו להתנגדויות הציבור. בנוסף, יש לציין כי בשנים האחרונות הוטחה נגד הוותמ"ל ביקורת רבה, כאשר בין היתר נטען כי מדובר בגוף דורסני בעל סמכויות נרחבות מדי אשר מאפשרות לו לחלוש על שטחים פתוחים רבים בדרך ליעד של הגדלת מספר יחידות הדיור.
על רקע הביקורת, אופי פעילותה של הוועדה השתנה, והיא צפויה להתמקד בעיקר בתוכניות להתחדשות עירונית ובתוכניות ביישובים ערביים שחלות על קרקעות שבהן שטח הדירות קטן יותר מהקרקעות שבהן התמקדה בעבר. מנתוני מינהל התכנון עולה כי כ-35,500 יחידות דיור אושרו בשנת 2020 במסגרת התחדשות עירונית, וכ-36,100 יחידות דיור אושרו בחברה הערבית.
מרבית התוכניות שאושרו מצויות בפריפריות. בחלוקה למחוזות עולה כי במחוז דרום אושרו כ-18,100 יחידות דיור (19,980 - כולל ותמ"ל); במחוז חיפה אושרו כ-12,700 יחידות דיור (15,256 - כולל ותמ"ל); במחוז צפון אושרו כ-11,800 יחידות דיור (19,507 - כולל ותמ"ל); במחוז ירושלים אושרו כ-7,600 יחידות דיור (10,249 - כולל ותמ"ל); במחוז מרכז אושרו כ-6,800 יחידות דיור (22,364 - כולל ותמ"ל); ובמחוז תל אביב אושרו כ-6,000 יחידות דיור (7,894 - כולל ותמ"ל) בלבד. יצוין כי לפי התוכנית האסטרטגית לדיור של המינהל, יש לאשר מידי שנה תוכניות לבניית 15 אלף דירות במחוז תל אביב.

בנייה ירוקה וקווי מטרו

במסמך סיכום השנה מזכירים במינהל התכנון כי במהלך 2020 פרסם שר הפנים, אריה דרעי, תיקון לתזכיר חוק התכנון והבנייה, שכלל בין היתר מסלול חלופי לתמ"א 38, וכן חתם על תקנות בנייה ירוקה, המחייבות באופן הדרגתי את מרבית הבנייה בארץ לעמוד בדרישות התקן הישראלי לבנייה ירוקה. בנוסף מזכירים במינהל כי בשנה החולפת אושרה תמ"א 1 - תוכנית מתאר ארצית, המרכזת 144 תוכניות מתאר ארציות ותיקונים לתוכניות מתאר ארציות בתחומים שונים, כדי לקצר את הליכי התכנון.
בנוסף קודמה תוכנית המטרו: במסגרת הוועדה לתשתיות לאומיות מקודמות תוכניות לשלושה קווים באורך כולל של 150 ק"מ וכ-109 תחנות ב-24 רשויות מקומיות. ארבע התוכניות של המטרו מצויות בהליכי תכנון מתקדמים, ועברו להערות הוועדות המחוזיות ולהשגות הציבור. כמו כן, המועצה הארצית לתכנון ולבנייה הורתה על הכנת תוכנית המתאר הארצית למרחב מערכת המטרו במטרופולין תל אביב (תמ"א 70), שמטפלת באזורים שלאורך התוואי של המטרו ובסביבת התחנות.
3 צפייה בגלריה
הרכבת הקלה בירושלים
הרכבת הקלה בירושלים
הרכבת הקלה בירושלים
במקביל קודמו תוכניות נוספות לרכבות קלות: הוחלט לאשר את הקו הזהוב "שלוחת המוזיאונים" וכן לקדם את תוואי הקו הסגול של הרכבת הקלה בירושלים; תוואי הרכבת הקלה חיפה-נצרת מצוי בתכנון מפורט לפני ביצוע; וכן החל קידום תכנון מערך המסילות הכבדות כדוגמת מסילת עירון ומסילת גורל.
במסגרת זו קודמו השנה גם תוכניות משמעותיות להתחדשות עירונית. כך למשל, אישרה הוועדה המחוזית חיפה תוכנית ראשונה להתחדשות עירונית בבנימינה, בשכונת גבעת חן; אושרה תוכנית התחדשות עירונית בלוד על ידי הותמ"ל, המאפשרת פינוי של אזור תעשייה; ואומץ מסמך מדיניות אסטרטגי לעיר טבריה, אשר מכוון לפיתוח התחדשות עירונית רחב היקף.
כמו כן, קודמו תוכניות שונות בתחום הבריאות. במסגרת זו החל קידומה של תוכנית מתאר ארצית למוסדות הבריאות (תמ"א 49) להקמה ופיתוח של מוסדות הבריאות לשנת היעד 2048; הוועדה המחוזית ירושלים החליטה להפקיד תוכנית ענק לבית החולים הדסה הר הצופים; והוועדה המחוזית צפון החליטה להפקיד תוכנית להרחבת הפקולטה לרפואה בצפת.
3 צפייה בגלריה
שר הפנים אריה דרעי ומנכ"לית מנהל התכנון דלית זילבר
שר הפנים אריה דרעי ומנכ"לית מנהל התכנון דלית זילבר
שר הפנים, אריה דרעי, ומנהלת מינהל התכנון, דלית זילבר
(צילום: אבי מועלם וניב קנטור)
שר הפנים, אריה דרעי, מסר: "מינהל התכנון חזר למקום הטבעי שלו. על אף משבר הקורונה, מינהל התכנון עמד במשימה של אישור מלאי תכנוני הן של יחידות דיור והן של תשתיות. במדינת ישראל אין משבר תכנון - יש משבר בינוי. המשימה המרכזית שלנו גם בשנה הבאה היא להגיע ליעד הממשלה של 30% יחידות דיור בהתחדשות עירונית. למשימה החשובה הזאת אנחנו צריכים את הותמ"ל - גם עבור המגזר הערבי והחרדי".
מנהלית מינהל התכנון, דלית זילבר, מסרה: "בשנים 2017-2020 אישר מינהל התכנון כ-520 אלף יחידות דיור בכל הארץ, שניתן להתחיל ולבנות מחר בבוקר. על אף משבר הקורונה והיעדר תקציב, מינהל התכנון הציג חוסן מרשים ויכולת לעבוד גם בשנה מאתגרת זו, ולראייה קיים מאות דיונים פתוחים לציבור עם אלפי משתתפים באמצעות חוק ההיוועצות החזותית (הזום) שאושר לאחרונה. מינהל התכנון שם דגש על היצע של יחידות דיור מגוון לכלל האוכלוסיות באמצעות התחדשות עירונית, אינפילים ושטחים חדשים, זאת לצד קידום תשתיות חיוניות בדגש על תחבורה ציבורית ושמירה על השטחים הפתוחים, כחלק ממדיניות ארוכת טווח למען הדורות הבאים".