הבולען שנפער אתמול (שבת) בנתיבי איילון גרם לבהלה ולמרבה המזל הפעם האירוע הסתיים בשלום ללא נפגעים בגוף או בנפש. יחד עם זאת, כתוצאה מהאירוע - שטרם ידוע מה גרם להיווצרותו - התנועה התחבורתית הושפעה והציבור הרחב שעושה בה שימוש.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
על מנת להבין את ההשלכות המשפטיות של בולען שנפער בסביבתנו, שאלנו את סוכן הביטוח שי שדה, יו"ר הועדה לביטוח כללי בלשכת סוכני הביטוח, ואת עו"ד אריאל פרויליך, מומחה בתביעות נזיקין וביטוח ממשרד פרויליך-פרחי ושות', מתי נפוצה ומתי לא כשנפגענו מבולען.
1 צפייה בגלריה
בולען שנפתח בכביש איילון ביציאה לדרך השלום
בולען שנפתח בכביש איילון ביציאה לדרך השלום
בולען שנפתח בכביש איילון ביציאה לדרך השלום
בולען נפער בחצר בניין או גורם להתמוטטות מבנה - האם הביטוח דירה מכסה הנזק? סוכן הביטוח שי שדה הסביר בריאיון ל"כסף חדש" ב-ynet radio כי "כמה שזה יישמע מפתיע, לצערנו אין כיסוי לנושא של בולען או קריסת קרקע בביטוח דירה אלא אם כן זה היה מלווה ברעש אדמה או בנזק טבע מאוד משמעותי כמו ירידת גשמים מאוד מאוד מאסיביים וכתוצאה מכך לפתע נפער בולען. אלו המקרים היחידים בהם מקרה בו מעורב בולען עשוי להיות מכוסה בפוליסת ביטוח דירה. אם הבולען נפער בדומה למקרה שאירע אתמול באיילון, לצערנו אין לזה כיסוי במסגרת ביטוח הדירה".
אין הרחבה שבעבור תוספת מחיר ניתן לכסות מקרה של נזק לדירה או לבניין מבולען? עדיין לא. לדברי שדה, "בהמשך לקריסת הבניין בחולון לפני כשנה כתוצאה מהיחלשות המבנה המפקח על הביטוח יצא עם טיוטה שעדיין לא נכנסה לתוקף בה הוא ביקש מחברות הביטוח לייצר מוצר שנקרא קריסה מכול סיבה. זה עשוי לתת מענה לקריסה בשל בולען או קריסת מבנה כתוצאה מעייפות החומר ועוד. בשלב זה עדיין בגדר טיוטה וטרם קרה".
לרכב נגרם נזק כתוצאה מבולען וגם יושביו נפגעו. מה הדין? שדה משיב כי במקרה זה ביטוח הרכב צפוי לכסות את הנזק. במסגרת ביטוח חובה הנהג והנוסעים יפוצו בגין נזקי גוף ובמסגרת ביטוח מקיף המבוטח יפוצה בגין הנזק שנגרם לרכב (נזק רכוש). לחברת הביטוח תעמוד זכות לתבוע בתביעת שיבוב את מדינת ישראל ו/או גורמים רלוונטיים.
לדברי עו"ד אריאל פרויליך, "התאונה הקלאסית היא נפילת או התדרדרות כלי רכב נוסע לתוך הבולען ופציעת נוסעיו. אפשרות אחרת היא התנגשות שבין כלי רכב בכביש בגלל הבולען או בגלל הניסיונות לברוח או לסטות ממנו. כל התרחישים האלה נכנסים להגדרה של 'תאונת דרכים' כהגדרתה בחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים. כל נפגע של תאונת דרכים זכאי לפיצויים על נזקי גוף מביטוח החובה של הרכב שבו השתמש. לכן, נפגעים כאלו יקבלו פיצויים על נזקי גוף מחברות הביטוח של רכביהם.
"בעבר הוכרו בדומה כ'תאונות דרכים' גם תאונות שאירעו בגלל גשרים שקרסו, עצים שנפלו, מהמרות ובורות בכבישים כולל נפגעים מכביש שמנוני, נפילת ופיזור חומרי בניין על הכביש, שיטפונות על הכביש ועוד. גם בולען שמשנה את מפלס הכביש ויוצר סיכון לנוסעי רכב מנועי נכלל בסיכונים כאלו שנחשבים לסיכונים תחבורתיים.
"טענות של חברות ביטוח כי נזקי טבע ששיבשו כבישים אינם נחשבים תאונות דרכים, נדחו על ידי בתי המשפט. ניתן להניח כי גם נזקי גוף שנגרמו ממשתמשי תחבורה עקב הבולען יהיו מכוסים בביטוחי החובה של כלי הרכב".
האם הולך רגל/רוכב אופניים שנפגע מבולען שנפער במדרכה מכוסה? עו"ד אריאל פרויליך מסביר כי "סוג אחר של נפגעים אלו הולכי רגל, משתמשי קורקינט, אופניים חשמליים, ו/או אופניים רגילים בתאונות שנגרמו עקב הבולען. נפגעים כאלו לא מכוסים בחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים ולכן יצטרכו להגיש תביעת נזיקין.
"בולען עשוי להגרם משתי אפשריות - האחת היא כח עליון או נזקי טבע, תזוזות קרקע שאיש לא יכל לצפות או למנוע אותם. במקרה כזה נפגעי הבולען יתקשו לקבל פיצויי נזיקין. אבל אם הבולען נגרם עקב מחדלי אנוש, כמו בנייה רשלנית, היעדר תכנון נכון, תחזוקה לקויה וכיו"ב, יוכל כל נפגע כזה להגיש תביעת נזיקין נגד הגורם שאחראי להיווצרות הבולען.
עו"ד שי שדהסוכן הביטוח שי שדהצילום: אלבום פרטי
"ברור שמדובר בתביעות לא פשוטות ובכל תביעה כזאת הנפגע יצטרך להמתין לחקירות היווצרות הבולען. התביעה תוגש נגד הגוף או החברה או האדם שאחראי להיווצרות הבולען".
לדברי שדה ,"חשוב לציין כי אם אדם נפגע מבולען ויש לו פוליסות אישות כמו ביטוח תאונות אישיות, אובדן כושר עבודה וכו הוא יכול להפעילן".
האם בעל עסק שהפסיד רווחים כתוצאה מבולען שהגביל את הגישה לבית העסק שלו זכאי לפיצוי? שדה מסביר כי גם אם לא נגרם נזק פיזי למקום בית העסק הצמוד לבולען, אבל נגרמה לו הפרעה לפעילות הסדירה שלו מאחר ולקוחות לא יכולים להגיע לבית העסק ומחזור המכירות שלו ירד, במקרה זה בעל העסק זכאי לתבוע את הפוליסה שלו בגין אובדן רווחים. מדובר בפוליסה שנקראת אובדן רווחים והיא למעשה הרחבה לפוליסת ביטוח עסק. ניתן להפעיל את הפוליסה גם אם נגרם לבעל העסק חסימת כניסה לעסק וגם אם לא נגרם לו נזק פיזי. בעל העסק יצטרך להוכיח מול חברת הביטוח כי נגרם לו נזק ושיש קשר סיבתי בין הנזק (היעדר הגישה לעסק) לבולען.