חג המים: טיולים אל מקורות מים

חג המים הוא כינוי עממי שניתן לחג בעקבות מנהג קדום של יהודי צפון אפריקה, שנהגו במהלכו לשפוך מים איש על רעהו או על עוברים ושבים (מנהג, שאינו מקובל על כל הרבנים). הסבר אחר הוא, שהתורה משולה למים. כדי להתחבר לחג המים, אפשר לצאת למסלולי טיול, שבמהלכם עוברים בתוך המים או בקרבת מעיינות ופלגים. ארצנו, לשמחתנו, משופעת בהם. ולא לשכוח: חם בחוץ. יש להצטייד בכובע, מים, משקפי שמש וקרם הגנה.

דרום

עין פלוטית, המעיין הנסתר שמחזיר אהבות קדומות
אין כמעט מעיינות שזורמים במדבר הישראלי כל השנה. אחד כזה נמצא בדרום ים המלח: "עין פלוטית", שזורם לא רחוק מעין תמר ונאות הכיכר. המעיין ידוע גם כ"מעיין האהבה". האגדה המקומית מספרת שמי המעיין מחזירים אהבות קודמות: מי שטובל את ידיו במי המעיין ואז שוטף את פניו, האהבה שנטשה אותו, תחזור אליו. בתוך הבריכה יש דגיגונים קטנים שיעניקו פילינג רגלי. אגב המעיין קרוי על שם בתו של לוט, "פלוטית".
עין ירקעם: בריכה בלב המדבר
הגישה למעיין העונתי הגדול, עין ירקעם, היא מדרגות חצובות, שיורדות אליו מהגדה הצפונית של הנחל. משך הטיול: 30 דקות. דרגת קושי: קלה.
1 צפייה בגלריה
(צילום: יונתן גריסנה)
עין גדי המופלא
עין גדי, נחל דוד ונחל ערוגות הן שכיות חמדה מקסימות בנוף של מדבר יהודה. מספר מסלולים בדרגות קושי שונות מובילים למעיינות זורמים, ונוף פראי ואטרקטיבי נמצא לאורך המסלול. הטבילה במים בימים חמים נעימה במיוחד. בנווה המדבר עין גדי יש ארבעה מתחמים: שביל צפית וגב חלון, מתחם נחל דוד, מתחם נחל ערוגות ומתחם עתיקות עין גדי. יש לתאם ביקור לכל מתחם.

ירושלים והסביבה

פינות קסומות ומרטיבות
במקום שתי בריכות מים בגדלים שונים, כשגובה המים מאפשר טבילה בכל שעות היום. הגישה למעיין היא מכיוון היישוב רמת רזיאל. לא רחוק משם נמצא עין כסלון, מעיין קטן, אבל מיוחד ורומנטי. עין לבן הוא מעיין בקרבת קניון מלחה, במקום בריכה, שאפשר לקפוץ אליה. פארק עמק הצבאים נמצא בדרום העיר, כשהבריכות ובעלי החיים המתהלכים בשטחו מהווים מראה מרתק. בירושלים ובסביבתה יש עוד הרבה מקומות בקרבת מעיינות, שווה לחקור ולבקר.
גבינות בירושלים
אפרת גיאת, רועת צאן ומורת דרך, חברת קהילת נשים וסיפורים בירושלים, מגדלת את עדר העיזים שלה בעין כרם, ומייצרת מהן חלב וגבינות. ביקור אצלה כולל ירידה לעמק התימנים של עין כרם, תוך כדי סיפורים על העמק, על החמולות הגרות בו ועל העיזים. היא גם מעבירה סדנאות חליבה והכנת גבינות, ומארחת בחצר ביתה לטעימות. שפות האירוח: עברית, אנגלית, איטלקית.

צפון

שביל סובב כינרת
שביל, שאורכו 65 קילומטרים, המקיפים 85% מחופי הכינרת. פרויקט של איגוד ערים כינרת, במטרה לאפשר מעבר חופשי לחופים באמצעות שביל טיילות מסומן, נוח ונגיש, לטיול רגלי ללא תשלום, עם נופים ופינות חמד.
מגשר אריק לכפר נחום
מסלול טיול מסומן לכל המשפחה. עובר בין חורשות אקליפטוסים ועצי זית, ערוצי נחלים ומבני אבן עתיקים. מחורשת האקליפטוס שעל הירדן צועדים מערבה בשביל סלול, כעבור כ־2 ק"מ מבחינים בערוץ נחל אור, הזורם כל השנה. לאורך השביל עוברים דרך חוף "מפרץ אמנון" וחוף ספירית, חוצים את נחל כורזים ומסיימים את המסלול בגן לאומי כפר נחום. אורך המסלול: כ־4.5 ק"מ. דרגת קושי: קלה
מכפר נחום לטבחה
טיול לכל המשפחה לאורך רצועת חוף קסומה בצפון הכינרת. מתחילים בסמוך לחוף כפר נחום והולכים מערבה עד עין איוב והמפל הנסתר, ונהנים מתצפית ונוף עוצר נשימה. משפת הכינרת עולות מדרגות אל כביש 87. בדרך מבחינים ב"באר איוב". הולכים עד רחבת החניה בכניסה לפלגרהאוס, שם יחכה הרכב, או חוזרים לתחילת המסלול. אורך המסלול: 2 ק"מ. דרגת קושי: בינונית
הודייה, מג'רסה וזאכי
מסלול לכל המשפחה. מחנים בצמוד לגשר אריק. צועדים לכיוון מזרח כשמימין שמורה ומשמאל שטחי חקלאות בהם מגדלים מנגו עד חורשת אקליפטוס, אחריה פונים שמאלה עד שמגיעים לערוץ נחל זורם בעומק כ־30 ס"מ: הזאכי. כ־100 מטרים קדימה נמצא נחל יהודייה. לאחר חציית היהודייה, פונים ימינה וצועדים לעבר מי המג'רסה, שפך דליות. המסלול חשוף לשמש ובחלקו הליכה בתוך המים. דרגת קושי: בינונית, מתאים למיטיבי לכת.
הבניאס: מפל של עוצמה
נחל החרמון, המוכר גם בשמו הבניאס, הוא הוא המפל בעל עוצמת הזרימה החזקה ביותר בישראל. לאורכו יש מסלולי טיול רבים ופינות ישיבה קסומות לצד המים. יש בו כמה מסלולים מומלצים לטיול. אחד מהם הוא השביל התלוי, שמתחיל בחניון הבניאס ואורכו כ-100 מ', בסמוך למים השוצפים. מסלול אחר הוא הטנק הסורי ההפוך. בחלק לא מבוטל מהמסלולים, הכניסה למים מסוכנת ואסורה.

בואו נתקן: לילה לבן שכולו תורה

יש הנוהגים להתעמק בתורה לאורך כל ליל שבועות בבתי כנסת ובמרכזי לימוד שונים, כשמספרם של המקפידים על כך הולך וגדל משנה לשנה, וכולל דתיים וחילונים כאחד. על־פי החסידות והקבלה, יש ערך מיוחד ללימוד התורה בליל שבועות. אחד מההסברים הוא, שבני ישראל, בליל ו' בסיון, האריכו בשינה ולא התעוררו בזמן למתן תורה, ומשה היה צריך לעבור ולעוררם. כתיקון התקבל המנהג ללמוד כל הלילה ולהיות ערים בבוקר ומוכנים למתן התורה.
רות המואבייה: מגילה של חסד ואהבה
בחג השבועות נהוג לקרוא את מגילת רות. לפי המסורת, בחג השבועות נולד ונפטר דוד המלך, הנין של הגיורת המואבייה. כמו כן עיקר סיפור המגילה התרחש בימי קציר חיטים.
תלבשו, תאכלו ותקשטו בלבן
אחד ההסברים למנהג אכילת דברי חלב הוא, שעד מתן תורה לא ידעו בני ישראל את חוקי השחיטה, ומכיוון שעד לקבלת התורה לא הספיקו לקיים אותם, אכלו רק מאכלי חלב. הסבר נוסף הוא החישוב הגימטרי של המילה "חלב": 40, כנגד ארבעים הימים שעשה משה בהר סיני. עוד הסבר מפנה לכך, שהתורה נמשלה לחלב בפסוק ב"שיר השירים": "דבש וחלב תחת לשונך". לכן גם יש הנוהגים לאכול מאכלים שיש בהם דבש. לבוש לבן הוא אקט של היטהרות לפני מעמד מרגש ו"רוחני".
מקשטים ומתקשטים
כמה חגיגי מרגישים, כשרואים את שולחן חג השבועות מקושט בפרחים, בהתאם למסורת החג. אפשר להציב אגרטל עם ענפי שיבולת מיובשת, אפשר לקשט עם ענפי כותנה לבנה. לחג הפרחים המיוחדים של הליזיאנטוס, שמעניקים לכל זר מראה עדין, רך ורומנטי. אפשר לבחור את צבעי הפרחים, שמופיעים מלבד בלבן, בגוונים של סגול וורוד פסטליים וכן בכתום ובצהוב, ולשלב בהתאם למשמעות שמבקשים להעניק לזר.

מלון בחודש: דברה בראון: מלון בוטיק בתל אביב ליד הים

בסמוך לחוף ימה של תל אביב השיקה קולקציית מלונות בראון את מלון הדגל שלה: דברה בראון. מלון הבוטיק נמצא בצומת הרחובות בן יהודה־גורדון, בבניין בו שכן מלון דבורה המיתולוגי, שהוקם ב־1964. יש בו 89 חדרים מעוצבים, רופטופ ועליו דק שיזוף וטבילה עם נוף של העיר. "עיצבנו את המלון המחודש בהרמוניה של ניגודים. עולמות ה־wellness מתקיימים לצד קולינריה עשירה ומושחתת. בית כנסת וכשרות מחד, ביקיני בג'קוזי על הרופטופ מאידך", אמר האדריכל פרופ' יוסי פרידמן. בחזית שוכנת מסעדת דבורה של השף אייל שני, שמכנה אותה "אחותה הקטנה, הפרועה והמופקרת של מלכה" (מסעדתו הכשרה בעיר). המסעדה פתוחה בשעות הערב, ארוחת הבוקר מוגשת בחדר מול הים או על הדק. נגיש לאנשים עם מוגבלויות.

עוד חוזר הניגון

התיאטרון הלאומי "הבימה" מציג ביוני הקרוב מועדים נוספים למחזה המוזיקלי "עוד חוזר הניגון", העוסק בחייו המיוחדים והמסקרנים של המשורר הייחודי נתן אלתרמן. המחזה מציג את מאבקו על מעמדו כמשורר הלאומי שלנו, את מערכת היחסים המורכבת שהיתה לו עם אישתו, השחקנית רחל מרכוס, עם אהובתו, הציירת צילה בינדר, ועם בתו, המשוררת תרצה אתר. במחזה משולבים שיריו ושיריה של אתר, בהם "פגישה לאין קץ", "זמר שלוש התשובות", "אהבתיה", "בלדה לאישה" ו"שיר לערב חג". כתב מוטי לרנר, ביים משה קפטן, על סמך ביוגרפיה שכתב דן לאור. בין המשתתפים: יגאל שדה כאלתרמן, שלומית אהרון ומאיה מעוז מציגות את רחל מרכוס. לא להחמיץ.

מחוללים בחוץ

בתאריכים 27/05 ו־28/5, בשעה 12:00, במסגרת אירועי "בתים מבפנים", יתקיים מופע "מחול בחוץ" ברחבת סוזן דלל בתל אביב. התוכנית האומנותית מבוססת על אדפטציות לעבודות קיימות של כוריאוגרפים ישראלים, תוך התאמתן למרחב הציבורי ולקהל הרחב. הכניסה חופשית.

אל דימיולה בישראל

אל דימיולה, הגיטריסט המהפנט והווירטואוז, מגיע ביוני הקרוב לישראל. עד היום הוא הוציא למעלה מ־20 אלבומי סולו, והוא בעל תואר ד"ר של כבוד למוזיקה מאוניברסיטת ברקלי. היצירה והנגינה כוללות שילוב של ג'אז־רוק עם השפעות פלמנקו, טנגו, אלמנטים ים־תיכוניים, מקצבים לטיניים ומוזיקה הודית.

פסטיבל ירושלים לאמנויות מתעורר

בין התאריכים 30/5-3/6 יתקיימו בעיר הקודש עשרות מופעים במסגרת פסטיבל ירושלים לאומנויות. הפסטיבל ייפתח עם המופע "זמן להתעורר", הפקת מקור חד פעמית של שירי מחאה, ויינעל במופע בגיא בן הינום. בין לבין יועלו הפקות בתחומי המוזיקה, מחול, תיאטרון, פרפורמנס וקולנוע במרכזי תרבות שונים בעיר. פרט למופעים בתשלום וכחלק ממסורת הפסטיבל, יתקיימו מדי ערב אירועים פתוחים לקהל הרחב לפני ואחרי המופעים בנוקטורנו.